Hva gjør jeg om det blir for mye yngel?

I desember kjøpte jeg mitt første akvarium, 30L (som sikkert mange her mener er for lite, men ikke heng dere opp i det). Jeg gikk til innkjøp av 3 platy, 2 molly og etter hvert 3 dvergalgespisere (otocinclus).

Av de tre platyene var det to hunner og en han. Hannen døde dessverre etter ca 6 uker. Mollyene skulle være to hunner, men etter hvert som de voks viste det seg at den ene var han. To av algespiserne døde etter kort tid.

For tre uker siden oppdaget jeg to babyfisk. Etter hvert som fargen ble sterkere så jeg at det må være platy-yngel. I dag oppdaget jeg en liten fisk til, mest sannsynlig en molly denne gang.

I starten synes jeg dette var kjempekjekt, og håpte de ikke ble spist opp. Men de har mange gjemmesteder, og de andre fiskene virker lite interessert i nykommerne. Så de vokser, spiser og svømmer rundt. Veldig artig at det kommer nytt liv, men hva om det stadig vil komme flere?

Siden jeg har såpass lite akvarium kan det fort bli fullt om disse tre vokser opp, i tillegg til at det kanskje kommer flere.

Så hva gjør jeg? Har mest lyst at naturen skal gå sin gang, men mine fisker ser ikke så ivrige ut til det. Vil de kanskje det om det etterhvert blir mange fisker?
Det er ikke mulig å la være å henge seg opp i akvariestørrelsen når du i tillegg er redd for at det skal bli for mange yngel. Disse artene har du gitt bare halparten så stort kar som er minstemål for dem. Levendefødere yngler villig vekk, så det blir garantert flere. Hva du skal gjøre ? Svaret er enkelt og greit : skaffe et større akvarium
SilverShaded
Det er ikke mulig å la være å henge seg opp i akvariestørrelsen når du i tillegg er redd for at det skal bli for mange yngel. Disse artene har du gitt bare halparten så stort kar som er minstemål for dem. Levendefødere yngler villig vekk, så det blir garantert flere. Hva du skal gjøre ? Svaret er enkelt og greit : skaffe et større akvarium :-)

Jo jeg forstår at det er det logiske svaret Men er svaret da alltid å skaffe et større kar? Når det blir fullt i 60L må man kjøpe 80 osv? Siden jeg leser at de fleste bruker fødekasse eller yngelakvarie trodde jeg ikke det var så lett å få de til å overleve
Med minst en 60-liter vil du iallfall ha gitt de eksisterende fiskene bedre forhold å leve under. Skulle det begynne å bli mange der, er logisk svar nummer 2 : Finne gode nye hjem til overskuddet, hvis du ikke vil ha større kar.
Syns dette klart viser at man bør tenke litt lenger frem når man planlegger forholdet akvarium/fisk.
Løsningen jeg benytter meg av, for å holde kontroll på levendefødere, er å ha flere kar. Så skiller jeg hunnene fra hannene - når de blir for mange.

Men vær obs på at de gjerne slipper et kull eller 2 etter adskillelse også.

Litt yngel er bestandig en fin grunn til å skaffe seg flere kar
Når vi lager oss kunstige biotoper, det være seg akvarium, et zoo eller en naturpark - så må vi også ta ansvar for ballanse. Det er egentlig kun tre løsninger.
a) øke størrelse, det vil si mer plass, eller
b) finne annen plass, dvs selge eller gi bort til noen som kan ta overskuddet, eller siste,
c) Culling. Fjerne overskytende ved avliving derson de to andre løsningene ikke kan brukes. For denne løsningen for små fisk skal kokende vann være en meget rask avliving.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap