Yngelpleie av meg som eier

Hei! Fikk for noen uker siden litt titteyabarbeyngel i et lite kar. Foreldre er tatt ut og vi har et par stykker svømmende rundt der inni. Telte syv her om dagen. Problemet er bare at akvariet nå begynner å bli ganske skittent. Har målt verdier og de ser bra ut, men algeveksten har tatt litt av. Yngelen er ca 2-3 mm nå og har det kjempefint i den store javamosedotten vår. Burde jeg vente med å rengjøre akvariet til de er større eller er det trygt å flytte de over i en boks midlertidig? Har ikke turt å ha på pumpen siden de er så små, men fikk tips om at det gikk an å ha en strømpebukse over for at de ikke skal forsvinne inn i den og tenkte kanskje å prøve dette.
Yngelkar trenger absolutt filtrering, så jeg vil anbefale deg å yngelsikre filterinntaket. Og hvis det ikke er sirkulasjon gjennom filteret vil filterbakteriene dø, og du risikerer en skikkelig forgiftning av karet hvis du starter den igjen. Så filtermediene trenger nok å skylles i akvarievann før du starter opp filteret.

Å fange yngelen for å rengjøre karet er nok ikke noen god ide heller. Hvis de er så små, kan de fort ta skade av å jages og flyttes. Algene er bra for yngelen...de finner mikroskopiske næringspartikler som finnes der.
Som Silvershaded nevner ovenfor her; å starte opp et brukt filter som har stått stille i lengre tid, er nok den sikre død for yngelen. Det vil bli en nitritt-bombe og de dør av forgiftning. Selv om du renser det, vil det bli nitritt-oppblussing av det, fordi da starter du syklusen. Bedre å la det være. Evt kan du ta det ut, rense det nøye, og plugge det inn og starte det i det vanlige akvariet ditt. La det stå og gå der i fire uker, så det kjøres inn der. Så kan du flytte det til yngelkaret.

Jeg har drevet masse yngeloppdrett uten filter, jeg Det er min vanlige metode, faktisk. Daglige vannbytter er svaret på det. Istedenfor filter kan du ta hyppige, små vannbytter i karet til yngelen. Bruk vann som har samme temperatur som vannet i akvariet, så ikke yngelen får temperatursjokk. De tåler ofte ikke særlig mye i den alderen.
Jeg pleier å bytte alt vannet i yngelkaret hver dag, men jeg vil ikke anbefale at du brått gjør det, siden yngelen din ikke er vant til det. Så start med å bytte litt vann mange ganger om dagen i en periode, så de blir vant til rent vann, så og si. De kan faktisk få sjokk ved overgangen fra en vannkvalitet (dårlig) til en annen (rent), hvis den skjer for brått.

Så jeg vil faktisk anbefale deg å ikke begynne og rote i og rengjøre akvariet. Du kan risikere å fjerne yngel i dragsuget Litt alger skader ikke, men oppblomstringen av alger tyder på dårlig vannkvalitet ELLER at du har lyset på for lenge pr døgn. 10-12 timer i døgnet holder lenge. Mer lys enn det og det blir bare alger. Algene gir også grobunn for microorganismer som yngelen finner og spiser, så bare la de være. Skift istedet vann ofte, små og hyppige vannbytter hver dag, flere ganger daglig. Dette for å unngå store og brå forandringer som kan sjokke yngelen.

Hva gir du dem å spise?
Takk for svar! Holder på å styre litt nå. Har kortet ned tiden det er lys på, og gir de mindre mat. De er såpass store at de har begynt med finmalt falkfor. Da de kom litt brått på hadde vi verken infusorier eller annen yngelmat da de dukket opp men de har da klart seg så langt Har begynt å bytte vann, selv om verdier ser greie nok ut. Eneste jeg nå sliter med er å yngelsikkre pumpa. Med nylonstrømpe gikk den helt tett og jeg finner ikke noe som kan dekke den. Alt er for stort for det lille akvariet. Har lest at noen har prøvd med bomull fra q-tips men fikk ikke dette til å funke heller. Leser også om blåsvamp, men da det er litt for dyrt så har jeg ikke råd enda. :P
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap