Pure blood diskus par

Kjøpt meg et diskus lekspar nå, heiv de oppi 540'n sammen med en 50-60 ancistrus og en kjegle.
Har tidligere prøvd å fore opp noen 5cm uten hell. Var en som overlevde. Den er nå ca 10
Og gått aleine hele tiden. Sammen med en koi. Den har vært kjempe sky fra den var liten og veldig fargesvak. Snakeskin.
Heiv i går den oppi til leksparet, da blei den litt mer synlig og svømmer med de andre to.

Har denne single diskusen og ancistrusen noe å si for å få leksparet til å leke igjen? Bør de kanskje være helt aleine oppi der? Eller har det ingenting å si?

Christian
Jeg har 2 lekspar gående i et selskapsakvarie på samme størrelse som ditt. Det er ikke noe problem annet enn at de kan bli vel territorielle til tider. Husk at Discus er stimfisk, og trives best i gruppe. Hos meg blir det mer krangling og plaging jo færre fisk jeg har der. Den beste harmonien ser jeg med 20-30 Discus i 500 liter, da fisk av litt forskjellig størrelse. Jeg har veldig god erfaring med å fore opp, og kjøper kun den minste størrelsen når jeg kjøper nye fisk. Leksparene mine legger egg på en terrakottapotte i selskapsakvariet som jeg etterhvert flytter forsiktig opp i et av oppdrettsakvariene mine sammen med foreldrene. Passer på å ha svakt lys om natten så de ser eggene og får voktet dem fra de andre i flokken frem til flytting. Fungerer veldig bra for min del.
Så det er ikke noe problem å flytte egg og foreldre?
Alltid hørt at det er drit viktig at de får være på Samma plassen hele tia fram til foreldra legger nye egg. Da skal foreldrene flyttes og ynglet bli igjen. Leste også en plass at man ikke får noe greie på det før fisken får klimatisere seg. Og det tar 6-9 mnd? ??
Jeg har ikke helt bestemt meg hvem kar jeg skal ha dem i enda å skal gjøre om litt nede. Å da må dem flyttes litt på :/ da er det vel 6-9 nye mnd å vente?
Det er variabelt hvor lang tid det tar. Seneste jeg har opplevd for aklimatisering etter flytting er 5 måneder. Ikke opplevd noen problemer med det her ihvertfall. Men det er som sagt, veldig forsiktig. De prøvde mange ganger det ikke gikk i begynnelsen, men etterhvert får de orden på sakene og ting går bra hver gang nå. Det er bare iblant jeg redder yngelen, når jeg har kapasitet og vet jeg skal være mye hjemme. De legger egg hele tiden, nesten hver andre uke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap