Ta ancistrusyngel ut av hulen?

Hei!

Har fått lek på ancistrusene mine og skiferhulen er flyttet til yngelkaret. Eggene er klekket og jeg regner med at plommesekken er brukt opp. Hannen og yngelen har vært inni hulen minst 14 dager. Cirka 10 av ynglene er ute av hulen og de har begynt å få litt farge også, men resten (mesteparten) er fortsatt inni hulen mens hannen vifter på dem. Så det jeg lurer på er om jeg skal flytte hannen til det andre karet igjen og ta yngelen ut av hulen. Er bekymret for at yngelen og hannen har vært for lenge uten mat der inne. Hva skal jeg gjøre?
Takk for svar.
Avvent situasjonen. Hannen er regnet som en god far. Etterhvert vil du kanskje oppdage mange yngel klistret til front og siderutene, helt oppe ved vannoverflata. Uansett vil du nok få tilstrekkelig mange overlevende.

Her ville jeg stolt på at hannen har gode instinkter. Aldri sett noe annet selv… Når hannen føler at det er tid for å spise selv, så gjør han nok det.
Okei det var godt å høre. Det er nå cirka 20 yngel ute av hulen nå. Så da er det altså en del som er kommet ut idag da.
Høres bra ut! .. og så må du huske at du ikke skal fjerne alger fra akvariet fra nå. Det er maten til yngelen, sammen med annet småtteri som de finner. Jeg går ut fra at du har ei trerot som de kan tygge på?
Ellers så er det slik at du kan med stor grad av sikkerhet regne med at det vil komme flere kull. Så det blir også litt spørsmål om hvor mange yngel du tenker å drette opp - og hva du skal gjøre med dem. Men det finner du nok ut
De har alger, en trerot, planter og steiner nå ser jeg at alle er ute av hulen, så da blir nok hannen flyttet tilbake til det største akvariet imorgen
Tilfeldig bekjentskap
© Ingrid Cathrine
Reklame for plussmedlemskap