Palettciklide

Hei.
Oppretter tråd her, siden jeg ikke finner noe info om dette på google eller i andre tråder her.

Jeg nylig gått til anskaffelse av et 63l akvarium. Her vil jeg ha et par med palettciklider. (Hadde tenkt til å ha levendefødere, men kranvannet er for basisk(?), og jeg orker ikke å fikse med dette).

Har noen spørsmål ang. oppdrett av palettciklider.
1. Har lest at palettcilklider passer på barna sine i 28-30 dager. Men hvor lenge kan yngelen egentlig være i akvariet sammen med foreldrene? 63 liter er jo i minste laget, og jeg har hørt rykter om at disse ciklidene kan være ganske så territorielle.

2. Når de må flyttes, er de da store nok til til å flyttes over i et selskapsakvarie med div andre fisk, med tanke på at de ikke bli spist? (i samme størrelse som palettciklidene+-)
Eller må de over i et eget akvarium uten andre fisk for å overleve?

3. Hvor gamle burde palettciklider være før de selges?

(Dette kunne jeg vel googlet meg frem til, men..) 4. Når blir palettciklider kjønnsmodne?
1. Slik som jeg har forstått det, passer de på barna til de legger nye egg, da kan det hende at de dreper de gamle ungene om de blir trusler mot de nye, vennen min som har en 240l, 60l og 33l, flyttet ynglene ca. Etter 2 mnd fra 240l til 60l.

2. Han har palettciklider sammen med scalare, sverdrager, guramier og dvergguramier og diverse småfisker som rødmunnstetra og coryer, og der går bare fint, men jeg vet ikke hvordan det blir med andre ciklider som er større.

3. Jeg fikk en del palettciklider når de var 4-6 mnd, og solgte dem etter noen måneder, tror de kan selges etter 5 mnd ish..

4. Hannen min ble klar for lek etter 8 mnd els, mens hunnen som jeg antar er rundt 7 mnd nå, er under "prossessen" mot å bli kjønnsmoden, hun har nettopp fått farger og tør å "vise" seg frem foran hannen mer enn før.

Håper det hjalp dette er dog bare mine meninger og det jeg har opplevd, jeg er selv ganske ny innenfor akvarium og slikt óg, det kan kanskje være noe helt annet for andre
Palett
Voksne paletter er ikke vanskelige å ha i akvariet, og formerer seg ganske lett, men i det de klekker, så bør vannet være på topp. Ellers overlever ikke yngelen... God gjennomlufting og hyppig vannskifte er gode stikkord, som jeg har opplevd hvertfall...
Det gjelder nok de fleste ciklider, uten at jeg skal være skråsikker...

Når du ser at yngelen er ute på svømmetur med mor og far, bør du ha artemia klar som mat til de. Levende er det beste selvfølgelig, ellers får du kjøpt flasker med flytende også. I så fall bør du passe på å sprute det ned der hvor de befinner seg til enhver tid.

Dette bare et råd for å få de til å overlve i begynnelsen...

Og så trenger de selvfølgelig god plass for å vokse seg til på...

63 liter er nok litt lite til det, men en god start på livet)))))
Takk for svar.
Jeg får avvente å se litt an hva jeg gjør.
Har denne 63literen jeg ønsker å ha et par palettciklider i, i tillegg til et litt større akvarium (ca 110 liter). Her vil jeg ha litt diverse. Hvis jeg tar ut yngelen når de er rundt 2 mnd, flytter de til 110literen burde de vel kunne gå der til de bli kjønnsmodne?
Hvor store er de når de er rundt 2 mnd?
de er nok fortsatt relativt små etter to mnd vil jeg tro, 5 mnd tenker jeg er bra
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap