Scalareegg... på pumpa :S

Etter kun ei drøy uke i akvariet, har to av scalarene funnet hverandre og sett seg ut det perfekte eggleggingssted... på den innvendige pumpa....

Her blir beibisene pumpemat...
Eller plecomat... evt tetramat.

Ikke akkurat ideelle forhold for scalare-lek her... men hadde selvsagt vært gøy om det ble noe av det da.
Vi har latt det være et lys på utenfor akvariet sånn at foreldrene skal ha en sjanse til å se fiender, men regner jo med at eggene er borte i morra tidlig, da.

I det minste veit vi at vi har minst ett lekspar



Det er intet mindre enn merkelig hvor glad fiskene er i de mekaniske hjelpemidlene man setter inn i karret.

Da jeg haddde scalarer hadde jeg mange rør satt inn i karret slik at de skulle ha noe å legge eggene på. Disse benyttet de selvfølgelig ikke og la heller eggene på innsuget til filteret.

Man øker sjansene betydelig med nattlys, men du må nok opp med et lekskar skal det bli til noe.
De har faktisk berga gjennom første natta med alle egg intakt.. og ser ikke ut til at noen andre fisk er skambanket heller... :-p

Artig å se på dem også, de er jo så flinke atte =)
Får veldig lyst til å sette opp et lekskar til dem av dette!
Mine skalarer har lagt sin elsk på magnetskrapen som er i akvariet. Veldig lettvindt når en skal flytte dem til ett mere sikkert sted.
Mine begynte å legge egg på pumpen de også men fant vist ut at skrapen var et mere egnet sted.
Lykke til med eggene og evt yngel

ingvill
Wigglers...
Da er det "klekket"... altså egg med hale på nå :o

Jeg synes jammen førstegangsforeldrene er flinke jeg - de har jo kommet langt i selskapskaret.... Ikke glemt seg bort og spist opp egga eller noen ting

Det er vel ingen grunn til å ikke la dem holde på ? (selv om vi alle regner med yngelen blir mat så fort den blir frittsvømmende....)
Eller?

I dag er barna blitt flyttet til toppen av ei rot som står rett i "vinden" fra utblåsningsrøret til pumpa. Luftig og fint oppholdssted!

De er skikkelig søte de små rompetrollenene
Så moro
Slett ikke dårlig til å være første runde i tillegg til at eggene ble lagt på pumpa! Dette blir nok et flott lekspar
Ja, gjett om jeg klør etter å sette opp et lekskar da Tone!

Tror faktisk at disse to kan klare å få "gubben" med på at oppdrett er artig
Han vurderte å ta hånd om yngelen selv tidligere i dag, nemlig
(Da jeg mumla noe om yngelmating annenhver time trakk han seg, riktignok, men jeg skal nok få omvendt han etterhvert! )

Uansett om disse små blir mat, er det jo godt å vite at man har et lekspar

Da er jo mulighetene for vellykket avlskar klare!
Liz H
(Da jeg mumla noe om yngelmating annenhver time trakk han seg, riktignok, men jeg skal nok få omvendt han etterhvert! :D)



Hei og gratulere.

Du har nå et par som legger egg og i tillegg er flinke foreldre. Det er den biten som gjør at Scalarer er litt vanskelig.

Resten av det er ganske enkelt.

Du trenger et eget kar med kansje noen fredelige bunnfisk(jeg personlig foretrekker corydoras og ancistrus)

Jeg har hatt flere kull med Scalarer, og jeg har full jobb(borte hele dagen)
Det kan gå bra hvis avlskaret er godt innkjørt og beplantet.
Da vil yngelen finne mye å gomle på mellom artemiaforingene.

Håper det går bra med yngelen.
Blir ikke noe eget lekskar nå da, men etterhvert så

De er utrolig flinke foreldre - skulle nesten tro de hadde tyvtrent før

I går kveld så jeg dem krangle med "Lillegutt", en Gibbiceps på 20+ cm som hadde bestemt seg for et yngelmåltid. :o
Scalarene vant første runde.....
På flyttefot igjen
Og så har de jammen flytta de små enda en gang! :o

Nå henger de "til tørk" på ledninga til pumpa.... nesten heeelt oppe i vannflaten...
Fått to synlige øyer alle sammen også...

På tide å sette igang artemiaklekkeriet antar jeg!
Hehehe, jeg syns jeg ser dem henge der

Får du tatt noen flere bilder av utviklingen? Dette er virkelig imponerende til å være førstegangsforeldre!
Det kameraet vårt er virkelig ikke morsomt når det gjelder akvariefoto... ikke liker det makro, ikke kan jeg justere lukkertid.. og ikke har jeg stativ... Men jeg prøver likevel! Tror ikke bildene er morsomme for andre enn meg, dessverre...

Ja, de er kjempeflinke førstegangsforeldre!
Ikke for det - de er jo kjøpt i denne størrelsen, så de kan jo selvsagt ha blitt foreldre før, men ikke sammen i alle fall

Legger ved et bilde fra i går - på det andre stedet de hadde yngelen (oppå rota). Til høyre i bildet kan man skimpe pumpa som var oppholdssted nummer 1.
Her er dagens "drueklase"
Det går fortsatt strålende med "de små". Mamma og pappa er påpasselige og samvittighetsfulle foreldre.
Litt for effektive kanskje, siden den miste scalaren i akvariet døde i går - den hadde vel kanskje fått seg en trøkk fra de flittige foreldrene :S

De små rumpetrollene "bor" fortsatt på pumpeledningen.
Begynner å bli vant til å følge med på dem nå, så det blir nedtur når de forsvinner....
Kjempegøy

Blir de ferre og ferre eller er det fremdeles like mange? Planer om å flytte og fóre opp noen?
Tone Andreassen
Kjempegøy :-) Blir de ferre og ferre eller er det fremdeles like mange? Planer om å flytte og fóre opp noen?


Fremdeles like mange!

Og sååååå lyst til å flytte og fore opp noen, men veit ikke hvordan, og har vel egentlig ikke tida til det heller....

Men lyst, ja!
Frittsvømmende
I dag har de søte små tatt skrittet ut i den store verden - og hoppa ut i vannet. Mor og far har finnene fulle med arbeidsoppgaver nå!

Jeg mener at 50 småttiser rundt som sirkler rundt og rundt og roper "Pappa, pappa, pappaaaaa!!!!" må være toppen på tålmodighet! ;-D

Ser ikke ut til at det har vært noe vesentlig frafall enda i alle fall

Prøvde å fôre med artemia ista, men så ikke at de små åt noe da.... *litt bekymret*

Oppdatering følger, garantert!
Hvis du vil ta vare på noen av dette kullet, kan du suge opp noen med en hevert over i et lite kar.
Fortsette å fore med artemia, så vil du helt sikkert få opp noen. De tar "dødt" yngelfor etter en stund.

Men med det paret du har nå(flinke foreldre), så hadde det vert bedre å sette foreldrene i et kar der det er ingen andre fisk i mellom og toppskiktet i karet og så vente på neste kull .

De setter igang med et nytt kull under 14 dager fra de mistet forige.

Da vil de ha en god sjanse til å oppfostre barna sine selv. Dette er mye mindre arbeid for deg.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap