Guppyyngel ut av fødekassa

Jeg lurer på hvor lenge guppyyngelet skal være i fødekassa før de slippes ut til de andre, uten å bli spist. Har lest de skal være større enn en munnfull, men synes det er litt riski med den beregningen. Hvor lange bør de da være? Har også lest 2 månder, men det var som svar til noen som også hadde større fisk i akvariet. Jeg har bare guppy og pansermaller i akvariet, så jeg kan kanskje slippe dem ut noe før?
Hvor fort du kan slippe de løs sammen med resten er avhengig av størrelsen på akvariet, og om du har mange planter som yngelen kan gjemme seg i, og sist men ikke minst hvor mange andre fisker du har.

Guppy er *flinke* til å spise egen yngel, men det ser ut til at yngelen har vett å svømme unna når de har fått noen uker på seg. Hos meg har det fungert når barna har vært over 3uker, men de må ha endel planter ol å gjemme seg i.

Er det godt innkjørt får yngelen tak i mat, for de tør ikke sloss sammen med de voksne om maten.

Jeg ville sluppet ut noen og sett hvordan det gikk.
OooOooOOo
Jeg ville sluppet ut noen og sett hvordan det gikk.

Dette har jeg prøvd med dårlig resultat.
De som ble sluppet ut gikk kun rundt omkring barnekammeret og ble spist en etter en.
Det kan jo være at det går bedre hos deg da du kun har guppy, for jeg hadde nok litt flere glupske yngeletere i karet samtidig.


Jeg har ikke guppy, men vet at dette rådet har blitt gitt før.
Jeg har også prøvd dette med å slippe ut noen for så se uten suksess. Jeg anbefaler å vente til de ser litt mer robuste ut - ca 1 cm - litt før om de er veldig mange. Min erfaring er at jo flere som slippes ut samtidig - dess flere overlever.
anette
Min erfaring er at jo flere som slippes ut samtidig - dess flere overlever.

Enig.

Huff, beklager hvis jeg kom med feil råd
OooOooOOo
Huff, beklager hvis jeg kom med feil råd :(

Du sa jo at det går an å prøve.
Har du mange unger så er det ikke den store katastrofen. Alle kan jo ikke overleve, da må en hurtig investere i flere akvarier.

Det kan jo hende at disse passer seg bedre enn mine? Om fødekassen er i et annet akvarium går det sikkert bedre. Da henger de ikke rundt den og blir spist en etter en.
Oooo: Jeg har også hørt det du sa så det er nok en allmenn oppfatning

Imidlertid har jeg inntrykk av at du får litt den effekten flokkdyr drar nytte av når du slipper ut mange: det er mindre sjanse for hver enkelt å bli et måltid når de er mange - og noen vil få gjemt seg mens andre blir spist. Når man slipper ut småtteriet litt og litt (før de er så store at det er helt trygt, vel og merke) vil man rett og slett gi de andre fiskene i karet mulighet til å jakte på litt og litt av dem.

Dvs: alle andre større fisker vil jakte på noen få små og da blir de små i undertall og alle vil gjerne bli spist. Dersom det er ørten små vil de være i overtall og de vil ha en bedre sjanse
Etter en uke med intens foring så er yngelen trygge for sine egne foreldre. Hvis du har annen fisk er saken en annen.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap