Oppdrett i 240 liter

Har en 240 liter som inneholder gibbiceps og pleco som bunndyr. Har 5 scalarer som ellers er i karet og ønsker å hive 9 av mine corydoras i karet. Hvordan kan jeg få oppdrett på corydoras og skalare? Tror jeg har et "par" blant skalarene.
Gibbi og Pleco er noen grådige eggrøvere. Skal du ha oppdrett på Scalare anbefaler jeg eget lekskar. Corydoras er det tråder på her Det er igrunn samme opplegg for alle Coryarter.

Selv små Tetraer er potensielle eggtyver. Jeg hadde en stim på 50 Kardinaltetra i discuskarret og disse hadde ingen problem med å rundstjele discusene.

Skal man få oppdrettene til å fungere skikkelig må man sette opp eget lekskar som Viggo sier. En ting er å få egg og yngel, en helt annen ting er å få foret dem opp på en skikkelig måte.
Du vil sannsynligvis ikke lykkes med noe i et selskapsakvarie
Dessverre, men slik er det bare.

De du ønsker å oppdrette/få i lek, må nesten plasseres i et eget akvarium der de kan få ha eggene i fred. I det karet du nå har, vil egg eller yngel garantert bli oppspist.

Etter egglegging (i eget kar) kan du fortsette videre på flere måter, avhengig av hvem du skal oppdrette.

Jeg lar stort sett scalarene få passe egg og yngel selv.
Men det er ikke alle scalarer som er like flinke foreldre, for noen spiser opp sitt eget avkom. Mange scalarepar blir bedre foreldre etter noen øvingsrunder, inntil de skjønner hvordan det skal gjøres. Jeg har hatt flaks og har gode foreldre på mine scalare-lekspar, som vokter og steller eggene selv.

Pansermallene kan også ta sine egne egg, så de fleste velger derfor å fjerne leksgruppen med voksne etter at eggene er lagt.
Man kan også passe på og plukke ut eggene med en gang de er lagt, og overføre dem til en egen klekke-beholder. Det avhenger imidlertid at du er tilstede når eggene legges, sånn at du får fjernet dem i tide. Eggene har også lett for å mugne dersom du ikke er supernøye med bytting av vann og renhold av kontaineren de er i. Du må også ha en luftslange med brusestein (tilknyttet en luftpumpe) oppi der.


Takk for gode svar. Men er det lurt om jeg plasserer det jeg tror er et par av skalarene i en liten 60 liter? Kan jeg tenkes å få egg i selskapskaret om jeg jeg KUN har skalare og corydoras der?
Ørjan Rasmussen
Takk for gode svar. Men er det lurt om jeg plasserer det jeg tror er et par av skalarene i en liten 60 liter? Kan jeg tenkes å få egg i selskapskaret om jeg jeg KUN har skalare og corydoras der?
Scalareparet i 60 literen går kjempebra.
Bare Scalareparet og Coryene går fint for Scalarene. Coryene vil ha mye strøm for å leke, dette er ikke bra for Scalarene igjen. Coryene i 60 literen med mye strøm går også kjempebra. Litt av et dilemma, hva du skal velge. Ut å kjøpe flere kar, hvis du skal satse seriøst på oppdrett.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap