Oppdrett av Apistogramma agassizii - Regnbueciklide

Jeg har noen regnbueciklider som jeg ønsker lek på. Av den grunn har jeg noen spørsmål.

Hvordan burde jeg innrede akvarie for at dette skal skje. De bor nå i en 54 liter, men en del planter og 2 huler.

Hva for noe mat burde de få. De får i dag stort sett kun røde mygglarver da de ikke spiser flakfor.

Andre tips om hold og oppdrett av kakadueciklider taes imot med takk.
Nå begynner jeg å lure, Alfen50 (

Først snakker du om å drette Regnbueciklider, men mot slutten av tråden nevner du dretting av Kakadueciklider. Jeg regner med at det er en skrivefeil )

Siden det er Regnbueciklider som er i 54 literen så regner jeg med at det er disse du skal drette =))

Oppdrett Regnbueciklide:
- Grotteleker. Mange grotter.
- Gjerne et harem med hunner, men da jeg hadde oppdrett sist gang hadde jeg en hann og en hunn. Egentlig trenger du bare en hunn )
- Ph 6-6.5. Lav pH =)), ellers klekker ikke eggene =((
- Ingen Kuhliiåler takk. Eggrøvere =(
- Masse planter.
- Mange gjemmesteder.
- Ikke ha så mange fisker i karet. Det kan stresse r.ciklidene så mye at de spiser eggene sine.
- Hullet i grotta må være lite, sånn at ingen andre fisker kommer inn. Åpningen må være så lite at regngueciklidene bare såvidt kommer seg inn.

Jeg håper disse tipsene er til hjelp for deg =))

Du skriver vell når du får til oppdrettet ?

Lykke til med oppdrettet =))

Klemz Maren =))


Det som skjedde var at jeg var i butikker der jeg kjøpte fisken min i går. Da trodde jeg at jeg hadde kakadueciklider for det var jo det jeg hadde spurt om når jeg først kjøpte dem. I går fant jeg ut at det ikke er kakadueciklider jeg har men regnbueciklider. SÅ nå har jeg fått litt mer orden og samme art i akvariet, så det hjelper jo noe skal du se.

Så hvis jeg roter litt er det helt rett. Bommet jo litt på hvilken art jeg hadde i starten. Men det er regnbueciklider jeg har.
Så jeg må ha små åpninger i grotten. Da må jeg nok finne på noe lurt, for i dag har jeg mye planter der, og to grotter med med store åpninger.

Satt også og lurte på om jeg skulle bytte ut mallene med eplesnegler for og få litt mer ro for fiskene. Men da er det jo ingen ting annet en hverande de må passe på, og det er kanskje heller ikke så bra?

Har jo fått yngel på gullsøm, zebra og palett ciklider. Må jo si de er enkle i sammenheng med disse regnbueciklidene så langt.
alfen50
Så jeg må ha små åpninger i grotten. Da må jeg nok finne på noe lurt, for i dag har jeg mye planter der, og to grotter med med store åpninger.


De evige populære kokosnøttene er flotte, det er en grunn til at de er så populære

Min erfaring er at ciklidene mine graver og ordner foran åpningen til den er på den størrelsen de ønsker.
Noen ganger flytter de sand i store hauger for å skape "drømmehjemmet".
jepp, mine driver også å graver til inngangen foran nøtta selv, forutsetter finfin sand såklart

Ikke min erfaring, palettene mine flytter grus til den store gullmedaljen. Samme med transvetitusene.
palettene er jo gjerne litt større i kjeften en apisto da

Er nanochromisene så mye større i kjeften?
har ikke studert chromiser men når jeg ser på apistoene mine så er de ganske små.
Jeg har jo de vanlige kjeramikk hulene med stor åpning, og engelsk elvegrus på rund 1 mm. De har jo ikke gravd så mye der må jeg si. Men de svømmer jo og oppholder seg mye i hulene. Her forleden dag måtte jeg jo titte inn i akvariet i 10 minutter før jeg så noe fisk.

Men ser jo ikke noe lek eller annen yngle aktivitet, så regner jo med at noe må endres. Kan jo eventuelt sette inn enda flere planter, og finne en løsning for å få mindre hull, eller rett og slett kjøpe med en kokosnøtt og dele den i to. Skjønner jo nå at kokosnøtten tydligvis er det som er mest populært. Da kommer jo ihvertfall ikke egle sneglene inn, og heller ikke mallene tror jeg, for de er jo så store i hodet.
Hei, igjen Alfen50 =))

Hvis du har skifer kan du lage hule av dem. Det var nettopp i en skiferhule at Regnueciklidene mine la egg =))
Jeg tok 2 små skiferdeler og plassert dem i hjørnet på karet. Karets kortside og langside virker som vegger, det samme gjør de 2 skiferdelene. Til tak bruker du enda en skiferdel.
Husk at du må stikke skiferdelene godt nedi grusen =))
Hula var 7x7x5cm (lxbxh) stor.
Regnbueciklidene mine la eggene i taket og på veggene.

Du kan godt bruke kokosnøtthule, slik OooOooOoo foreslår, men som sagt jo mindre hull dess bedre er det =))

PS ! Regnbueciklider graver ikke. Det vet jeg =))

Klemz Maren =)
Akvafreak... regnbuer kan fint grave, da er det tydeligvis individuellt siden dine ikke gjør det
Mange erfaringer Stina =))
Hei, og god kveld alle sammen =)

Sier du Stina at dine Regnbueciklider graver, hmm, det gjorde iallefall ikke mine.
Nå har jeg lest litt rundt om på nettet, og flere plasser står det at Regnbueciklider ikke graver. Da betyr det at dine Regnbueciklider er noe utenom det vanlige )

PS ! Det er over 2 år siden jeg hadde regnbueciklider, men jeg kunne tenke meg et lekspar )

Klemz Maren =))
hm... jeg har fire stykker og alle graver, har hørt om andre som graver og men det kan hende de kun gjør det for å fikse opp huleinngangen.
har ihvertfall ikke sett de gjør det ellers.

God morgen alle sammen =))

Jeg ser at du har sand i karet deres Stina, men da jeg hadde den ciklidearten da hadde jeg en grustype med skarpe kanter. Kanskje det var derfor jeg ikke så dem grave ? Kan det forklare våre ulike erfaringer med den ciklidearten ?
Eller kanskje de graver bare når de planlegger familieforøkelse ?
Mange tanker, Stina.
Skulle ikke du selge Regnbuene dine Stina, eller har du ombestemt deg ?


Klemz Maren =))
Jeg har jo noen skifer heller så får vel prøve de også uten at det virker for trangt i akvariet. Må jo prøve og få ting til og se litt pent ut samtidig som det er funksjonelt. Og håper jo at yngelpleien skal gå bra da det ikke er noe konkurranse der. I et annet akvariet jeg har tok nettopp palettciklidene og spise opp alle ungene til gullsømciklidene mine. Ikke så sultne i går. Så må jo få alt til å fungere så godt som mulig så det blir noe yngel av det hele.

Men hos meg har jeg ikke sett dem grave enda. De svømmer mer rundt som de skal se litt på hverandre. Så får jeg vel se hvordan ting går med tiden.
Dette høres ut som en grei plan, alfen50 =))

Det var synd med gullsømmene dine =((

Mitt første kull med Regnbueciklider ble spist opp av noen Sverdragere =(, men ved det andre kullet hadde jeg ingen fiender som Regnbueciklidene måtte passe seg for hele tiden Dermed kunne ungene vokse opp =))

Ønsker deg lykke til med oppdrettet =))

Klemz Maren =)

Takk skal du ha. Nå er det jo bare og vente å håpe på det beste nå. Og alltid moro med yngel, så får jo håpe det skjer her også.

tja, Alfen her har ytret et ønske om regnbuene mine så jeg har fjernet de fra annonsen inntil jeg ser hva som skjer der

er nok godt mulig at de ikke gravde fordi de ikke hadde anledning til dette, ser stadig mine sile sand gjennom gjellene (tror dette er matsøk) i likhet med sommerfuglene så jeg er av oppfatningen at de har det best i sand.
ser også at de graver groper til å flytte yngelen i før de blir frittsvømmende, i tillegg til at frøkna graver og styrer verre foran denne kokkosnøtta si.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap