Methylenblått

til kampfiskkar - hvor får man tak i det??

Har prøvd på apotekene i byen, zoobutikken og direkte fra Merck, men ingen har kunnet hjelpe.
Apoteket skal kunne skaffe dette, men da gjerne i litt større kvanta enn det du trenger til akvariebruk

Ellers kan du høre med f.eks høyskoler\ universiteter\ labratorier i området. Ofte kan man klare å tigge seg litt derfra

Vet forøvrig at dem har hatt inne på mitt lokale apotek, så om du ringer dit, kan det jo hende at dem ennå har. Men om dem sender er jo en helt annen sak!
Sortland Apotek har telefonnummer 76 11 15 30

Edit: Om du gjør ett søk hos Kebolab, finner du en del produkter som ikkeholder methylen blått, samt ulike produsenter.
Imidlertid selger dem bare til bedrifter, men om det lokale apoteket\ dyrebutikken tar kontakt, bør dem kunne få tak i dette uten problemer.
Dosseringen av dette finner du i denne artikkelen
Tusen takk, Frank Angell..

Prøvde å ringe dem idag, men de var stengt, så da får jeg prøve imorgen.
Dersom de ikke har lenger, får jeg godsnakke litt med sjefen og høre om vi ikke kan bestille litt.. (lover ham en liten kampfisk, så går det nok sikkert bra..)

Må innrømme at jeg hadde roet meg litt mer dersom jeg hadde hatt methylenblått i kampfisk-yngel-karet, men det har hittill gått greit.
*krysser fingrene for de søte små*
Den første frittsvømmende ble observert i ettermiddag, men han ble strengt blåst tilbake av faren
Om du er flittig meg vannbyttene, er dette også en meget god måte å holde smittestoffer på avstand. Jeg ville i hvertfall gjort dette i måvente av medisiner
Er vel få som skifter så mye vann som meg, men tror nesten det får vente en liten stund da de aller fleste av yngelen er avhengig av skumredet ennå..

Prøvde meg litt med et medisinmål idag og byttet 5 og 5 ml med vann, men det monner liksom så lite i lengden..
Men når alle svømmer fritt; DA er'a mor klar med vannbøtta
Akvariemagasinet i Oslo har, eller Sentrum zoo i Moss.
Du kjenner kanskje noen som kjører forbi en av disse....tror kanskje Akvariemagasinet sender....men ring å hør..
Tusen takk, Knut Kjeksbu..

Oslo er jo littegranne nærmere enn Sortland, da..
Da vet jeg med sikkerhet at det er i boks neste gang Knotten vil yngle..
Bare hyggelig....kjeksbu er forøvrig noen år siden jeg har hørt, he,he
Knut Kjesbu
Bare hyggelig....kjeksbu er forøvrig noen år siden jeg har hørt, he,he


Åneeeei, nå rødmer jeg helt ut i øreflippene her..
Beklager den der!!!

Var igrunnen en ufrivillig upresishet av både hode og fingertupper samtidig. Baker og spiser pepperkaker med minsten samtidig som jeg følger med på Knottens dedikerte innlevelse i farsrollen, samtidig som jeg hindrer ungene i å ta livet av hverandre samtidig som jeg skriver på pc'n..

Jaja, er det no' rart at en er sliten når freden senker seg om kvelden..?
(det er da jeg koser meg med vannbytter, hehe)

Hei Malldrian!

Jeg brukte aldri methylenblått e.l. da jeg holdt på med oppdrett av kampfisk. Fikk selv råd om å "holde fingrene fra fatet" (slå av pumpe og droppe vannbytte) i minst en ukes tid mens yngelen var nyfødt. Selv om pumpa var slått av, og vannet så relativt dårlig ut ut, overlevde ca 70 yngel ved første forsøk. For meg var det haugen på nok...

Ved neste oppdrettsforsøk lot jeg foreldrene gå sammen med yngelen, og det gikk også helt greit så lenge det var godt med hjemmesteder (flytende Riccia fluitans er perfekt til det formålet) og akvariet var stort nok (70 L og 180 L). Antall overlevende ble da redusert, noe som passet med helt glimrende (7-10 stk). Har lest at yngel som vokser opp med foreldrene blir mindre agressive, og burde vel bare være en fordel.

Lykke til!
Du kan jo bare bestille deg det fra en utenlandsk nettbutikk, og få det tilsendt rett hjem i postkassen? Handler du for under 200 kr koster det deg ingenting annet enn portoen, og den hadde du jo måttet ut med i innenlandsnettbutikker også.

Fant en 10 ml flaske med Methylenblått i denne engelske nettbutikken for eksempel, til under 3 pund. I norske kroner koster den vel ca 35 kroner....


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap