Scalarene kunne ikke funnet et mer klønete sted til egglegging :)

Har en 375liters fiskesuppe med både tetraer, masse maller, en ildhale og en gjeng andre gluspke fisker som også gjerne vil stjele egg og yngel.

Poenget er at en halvstor gul scalarehann og en større stripet scalarehunn bestemte seg for å legge egg for første gang idag, og det høyt oppe på glasset rett under matåpningen istedet for på en av de mange sverdplantene.

De kunne jo ikke valgt et mer upraktisk sted. Stakkarene er veldig flinke da, står sammen og jager vekk alt som kommer inærheten. Men inatt forsvinner nok eggene. Jaja.. litt morro uansett da, at de vil legge egg der selv om det er lenge siden vannskift og fullt av andre fisk

Gratulere

Selv om det ikke alltid blir yngel av egg synes jeg det er godt å vite at fiskene har det bra nok til å ville legge egg

Og har de gjort det en gang gjør de det nok igjen!
Hehe - ja dette er helt typisk ivrige scalarer
De synes sikkert selv de har vært kjempelure - det finnes jo ikke et sted i karet som har bedre mat-tilgang enn dette !
Hehe...ja de har det med det før de lærer...Har også et par som prøver seg frem. De to første gangene la de på varmekolben, denne gang har de lagt på powerheaden..stakkars. I andre enden er det et annet par som skjefer . De er så heldige at de har en sverdplante,så her går det greit. Disse er i følge aquariuszoo.no VF men ser mer ut som vilfargede. Er litt små i størrelsen så jeg får se når de vokser seg til. Artig med Scalare men de yngler noe vildt !
Trodde ingen fisker ville yngle i dette karet da det er veldig uregelmessige vannskift som ikke skjer så ofte (det har vært i drift i 25 år da riktignok så nitrit og slikt er ikke noe problem forde og fiskene er storfornøyde). Menmen, nå vet jeg hvertfall kjønnene sikkert på to av scalarene (har gjettet riktig på dem to, så kanskje jeg har gjettet riktig å resten og).

Ildhalen er ekstremt vill etter å spise egg, og den har tatt endel selv om jeg synes foreldrene er kjempeflinke til å jage vekk fisker som kommer for nær til førstegang å være.

Jeg snudde dekkglasset så fôringsåpningen kom på midten, men det hjalp lite når foreldrene ville ha mat og ildhalen benyttet anledningen til å stjele litt egg.

Har litt lyst til å ta bladet hvis de legger egg på et blad neste gang. Hadde vært morro å fått frem noe annet enn mollyer (som jeg har rundt 100 av for tida..)
Kunne vært interessant og sett hva slags farger og mønster avkommet på disse to ville fått
Utifra det jeg har erfart, blir det ca 50/50 fordeling;
halvparten ligner på mora, og halvparten på faren.
Men så kan det dukke opp noen som ikke ligner på noen av dem,
og som man heller ikke skjønner hvor de har arvet utseendet fra!

Jeg har et helsvart par med scalarer, som jeg oppdrettet et kull på tidligere i høst (som du sikkert vet, Irene Forventet da at hele kullet skulle bli svarte, alle som en, siden begge foreldrene var det.
Men halvparten ble svarte, og den andre halvparten svartspettede på lys bunn. Ikke marmorerte liksom, men bare....spettede! Merkelig!

Ja, tenkte jeg skulle prøve å få frem et kull neste gang hvis de bruker et lett tilgjengelig blad som jeg kan ta, så får vi kanskje se Har ikke noe ledige kar å bruke til paret, for synes 74liter er for lite for dem to.
Tja, jeg har fått scalarepar til å leke og legge egg i en 63 liter jeg

Når jobben var gjort, ble foreldrene værende en liten stund siden de voktet eggene (for at de skulle få trene seg litt). Men siden tanken var liten og ikke et blivende sted, flyttet jeg foreldrene ganske raskt tilbake til selskapskaret.
Men om man har et par som spiser dem, bør man kjapt flytte foreldreparet tilbake og la bare eggene bli igjen.

Hvis du fòrer dette paret ditt opp på en del mygglarver og sånn nå i halvannen ukes tid, så burde du så smått begynne å se hunnens buk bli rundere av egg som fyller opp. Da er det på tide å flytte dem til lekskaret (som jo er mindre).

Flytter dem bare rett over i 74 literen, der du på forhånd har satt ned en stor sverdplante med brede fine blad, helst med blader så høye at de nesten er ved overflaten, og overlater resten til fiskene
Har de ikke annen innredning i karet enn den planten, vil de nesten garantert velge den. Mine scalarer har valgt sverdplanter med høye blad i 98% av tilfellene.

Fòr godt med frossentfòr et par dager til, så er de klare. Et vannbytte med en et par bøtter iskaldt vann da, så sjokker de avgårde for å legge egg

Da kan du flytte foreldrene tilbake, slik at de slipper å gå i såpass trangt akvarium.

Irene N
Ja, tenkte jeg skulle prøve å få frem et kull neste gang hvis de bruker et lett tilgjengelig blad som jeg kan ta, så får vi kanskje se :) Har ikke noe ledige kar å bruke til paret, for synes 74liter er for lite for dem to.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap