Oppdrett av Cyphotilapia frontosa

Jeg har et par av Cyphotilapia frontosa som har prøvd seg flere ganger. Hunnen har tygget fem ganger nå og en gang førte dette også til noen små yngel. Men det varte bare i tre dager før yngelen døde. Jeg er usikker på hva som går galt. Fisken går i en 500 liter alene. Skal avvikle akvarie og satse på saltvann isteden, men vil gjerne få til denne fisken før jeg gir meg. Når hunnen tygger blir hun hver gang tydelig svekket. Jeg mistenker også at hunnen ikke er et 100 %godt eksemplar. Hun er noe tynnere enn ønsket og har litt lengre kroppsform enn det som er ideelt. Det er ikke rett å avle på individer som ikke er 100 %, men jeg har høye krav til individene mine og de fleste vil nok ansee denne hunnen for å være et nydelig eksemplar.

Vannverdier
pH 8,5
temp 25
GH får jeg ikke målt da jeg ikke har utstyr til det. Nitrit og andre nivå er perfekte. Karet, et Tanganyika biotop, har gått i 1,5 år på pikerommet og rommet mange flere fisk enn i dag. Det er innredet uten noen planter og bare med stein og røtter. Cyphotilapia frontosa er et par som er igjen etter at de andre er solgt og gitt bort.

pH ligger på 8,5, men synker noe umiddelbart etter vannbytte. Jeg bytter vann 2 ggr i uka, da 25 %. Burde jeg ta meg bryet med å regulere pH i vannet jeg bruker til vannbytte. Jeg har vel rundt pH 6,5 i kranvannet (Vi har brønn). Selv om det er lite med et vannbytte på 25 % så gir det faktisk målbart utslag (Merkelige greier...?..) Kan dette være årsaken til at yngelen dukker under og nesten aldri klekkes en gang?

Jeg har ikke sett at hunnen eller hannen tar yngelen. Det ser bare ut som om det dør ut.

Hva med temperaturen, kanskje jeg burde øke den? De voksne individene trives best ved denne temperaturen, men kanskje yngel ønsker noe mer?

Nora
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap