Lek på Keisertetra?

Jeg kjøpte en liten stim på 10 stk (en er falt fra=9)
med Keisertetra for noen uker siden.
De går foreløbig i karantene i et 46 liters kar. Karet inneholder et syltynt lag med sand, et par røtter som er dekket av en dyne med javamose som går i hele akvariets lengde, samt noen stilker Hornblad til å holde det hele algefritt (hvilket de gjør en utmerket jobb med!)

Denne javamosen har begynt å løsne, men siden nesa mi produserer kilovis med snørr om dagen og jeg har det best under et pledd i sofakroken, har jeg ikke brydd meg med å feste den igjen. Den holdes såvidt fast i trerøttene ved noen tynne tråder javamose, siden jeg bare dyttet den på plass uten bruk av tråd e.l. Så nå svever javamosen halvveis opp i vannet og har skapt et tett spindelvev ned mot trerøttene (som holder den såvidt på plass).

Nå observerer jeg litt uvanlig oppførsel hos tetraene. En eller to prøver å lokke med seg en annen inni mellom javamosen. De pløyer gjennom den som en tunnel, og kommer ut igjen på andre siden. Hvis ikke den andre tetraen følger etter gjennom tunnelen, så prøver de igjen. Sånn holder de på hele tiden. De står på hodet i javamosen støtt og stadig.

Er det noen mulighet for at dette er tendenser til lek? Eller gjør tetraer bare sånn ?

Jeg har hittil ikke holdt noen form for tetra, så jeg kjenner ikke oppførselen deres så godt. Men jeg ga til slutt etter for fristelsen og kjøpte disse da jeg har ønsket meg dem fra dag èn

Ingen peiling på det du spør om, men du vil kanskje ha en ekstra keisertetra? Jeg har et ensomt, voksent eksemplar som ønsker seg artsfrender! Kan du hente på Gardermoen, så får du den. Kan eventuelt bytte i noe annet og møtes i Oslo
Artig at du også har falt for denne vakre, morsomme lille rakkaren! Jeg har selv 9 stk (hadde 10) i min 160 L, og de er noen nysgjerrige små ertekroker. Er stadig borte og titter på hva de andre beboerne driver med, men trekker seg raskt om de får "beskjed"!
Du kan nok være ganske sikker på at det er leksadferd du ser hos dine. Mine holder på sånn stadig vekk inne blandt mine buskete,småbladede planter. Når de gir seg, kommer Corydorasene mine og har et herremåltid på eggene.... Så det blir aldri noen bebiser som vokser opp. Jeg har lurt på å prøve å flytte dem til eget kar og prøve oppdrett en gang, men har ikke hatt tid enda. Foreldrene vil trolig også spise eggene, så de må nok ut om du skal få frem yngel. Hadde vært artig å høre fra deg om du får til noe....
Takk, Anita, det skal jeg nok sørge for å informere om He-he!

Men jeg ser det visst ut som det hele dabbet av igjen (etter en dag bare), for i dag har de ikke vist slike tendenser. Byttet litt vann og ga dem røde mygglarver i kveld, i håp om å få litt futt på dem igjen.

OM det hadde blitt noe egg, har jeg et tomt og ledig 19 liters kar jeg kunne sugd opp eggene i og prøvd å få frem noen krek der

Kunne vært morsomt å høre fra noen andre også, som har klart oppdrett på denne eller andre tetraer fra sør-amerika? Noen fellesnevnere, hva kan trigge lek osv?

I dag er vannet deres på ph 6.8, men hva det var da de drev og "turnet i buskene" vet jeg ikke. Kanskje de foretrekker lavere ph? Så til min overraskelse i fiskebasen at de faktisk kan ha helt ned i 5.0 ! Oj..

Kan hende det er den foretrukne ph-verdien ved lek?

I mitt kar med Keisartetra er det mykje jaging i buskene, ein hann spesielt som er veldig opptatt med å jage eit par hoer inn i dei trongaste buskene, for så å riste kraftig og sette ut finnane i all sin prakt. Kjem ein anna hann innafor synsfeltet blir #1 hannen desverre alt for opptatt med å jage #2 hannen langt vekk.
Har ikkje sett egg da...

pH 7 - 7,5
kH 4

Kansje en dag.

Du må vere flink å oppdatere så skal eg prøve det same.
Må nesten fortelle om keisertetraen min jeg også. De leker svært ofte, men har aldri sett noen egg. I går kveld var det den største hannen (som alltid) som svirret rundt i javabregnene. Han jager da de andre hannene om de kommer for nærme (i tillegg til en leppeguramihan, som har noe av de samme fargenyansene). Det var spesielt ei hun som han sirklet og ristet rundt. Denne hunnen hadde litt oppsvulmet gatt, men altså, ingen egg.. (iallfall ikke som jeg kunne se)

Noen som vet hvordan de ser ut, forresten? Transparente, pigmenterte, størrelse????
Tilfeldig bekjentskap
© Anders K
Reklame for plussmedlemskap