nybbegynner oppdrett på guppy og (sebrafisk)

Jeg var litt i tvil om jeg skulle legge inn dette inlegget under "nubegynner" eller "oppdrett", men herunder kommer et nybegynnerspørsmål om oppdrett, så jeg vagte å legge det under sistnevnte.

Jeg har et standard nybegynner sett 60 liters akvarie med noen guppyer, sebrafisk, maller og et par gullfisk og jeg lurer litt på om det kanskje er mulig å få noe yngel av guppyene og eventuelt sebrafiskene selvom jeg bare har dette éne akvariet, og eventuelt da hvordan jeg skal gå frem? Hvis jeg må innvestere i et helt nytt akvarie synes jeg ikke det er noe særlig vits, men hvis det ikke krever de største innvaderingene hadde det jo vært lit artig!

Dessuten lurer jeg på hvordan man ser forskjell på gutte og jente sebrafiskene!

Dette innlegget er kasnkje ikke så utrolig interresangt å svare på, men det hadde hjulpet denne nybegynneren hvertfall, og sikkert flere med meg =)
Oppdrett er noe av det som gjør hobbyen til det den er. Så jeg syntes ikke det er rart at også du vil se om du greier å få noen småtasser til å vekse opp.
Levendefødere er noe av det letteste å få i lek, rettere sagt, det er meget vanskelig å få dem til ikke å leke
Slik yngel er ganske store, og i ett tett beplantet akvarie, med mange gjemmesteder, vil det overleve en og annen fisk.
Om en tenker å fø opp en del yngel, er det nok en fordel å innvestere i ett kar til.
Fødekar går til nød ant, men jeg har ikke alt for gode erfaringer med disse plastdingsene.
Jeg ville ha sørget for masse gode gjemmeplasser, så overlever det nok en del yngel etterhvert.

Når det gjelder sebrafisken, er den også meget lett å få i lek. Yngelen trenger derimot en del stell for å overleve, og her er ett eget kar så og si helt nødvendig. Har selv en haug med disse fiskene i selskapskaret, og det er lek på gang daglig. Men på tross av dette, har ikke en eneste yngel dukket opp.
Kjønnsforskjellen er at damene er noe større, og betydelig rundere enn gutta.

Lykke til!!
filterfiende?
takk for svar!
men ynglene vil jo forsåvdt ha enda en fiende. nemelig filteret. er det noen måte å gjøre det umulig for yngelen å bli "sugd" inn. nå er ikke filteret jeg har så voldsomt kraftig at det gjør noe, men faren er vel der allikevel?
Filteret kan helt klart sluke en yngel eller tre. Noen trer en damestrømpebukse over innsuget, dette hindrer yngel i å bli sugd inn. Selv hadde jeg ikke sansen for denne metoden, da den også hindret vann ganske fort i å strømme inn.

Jeg spanderte en grovmasket akvariehov (maskevidde på omlag 1mm) til å dekke innsuget. Da trengte jeg ikke å rense denne "duken" på en god uke, mens strømpebuksa tettet seg i løpet av ett par dager.

Nå som jeg ikke er så veldig opptatt av å berge enhver yngel, lar jeg filterene bare slurpe til seg yngel. Om det er utvendige filtre, klarer faktisk yngelen seg utmerket der i flere uker. Har funnet yngel som har vokst en god del, i fin form inne i filterene flere ganger
Å få yngel på danioer og sebrafisk er både lett og vanskelig. De yngler som fy, slipper egg til stadighet, men de er forferdelig grådige til å spise opp sine egne egg og yngel... Cluet er derfor å få foreldrene til å slippe egg uten å spise dem opp med en gang de er sluppet.
Selv har jeg fått 2 yngel av sebrafisk til å vokse opp, dvs de er nå ca en centimeter lange. 4 andre yngel ble spist opp da en voksen sebrafisk hoppet rett oppi fødekaret jeg hadde yngelen i, og spiste dem opp. Jeg har sett noen få flere yngel i vannoverflaten, men de forsvant før jeg rakk å få tak i dem.
Merk at disse yngelen er VELDIG små, og du må se GODT etter for å finne dem! For å være mer presis så er de omtrent 3mm lange og 1mm tykke når de begynner å dukke opp, og de er i tillegg nesten helt gjennomsiktige...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap