Scalare egg.....igjen

Scalarene mine legger egg hver 14. dag ca og siden vi har de i et aktivt selskaps kar er det ikke håp for eggene. Vi tok eggene fra de en av de første gangene de la egg og satt bladet i et lite akvarie men da ble det ikke noe av de. Vi prøvde også metoden om ikke å slokke lyset, men tror scalarene til slutt ga opp all jagingen av småfisk pluss at Fie hai ble litt stressa av det.

Jeg tok bladet og la det i en fødekasse og satt fødekassa imellom en liten invendig pumpe vi har i akvariet og et sted der vi har satt brusesten i grus så det kommer bobler opp. Tror dere hvis det er befruktet at dette kan fungere??
Det har iallefall ganske bra strøm der (satt den slik at det iallefall er endel bevegelse i vannet)

Synes synd på scalarene, de er så ivrige og legge egg, men vi har ikke plass til et kar så de kan gå alene. Det må være ganske frustrerende når eggene blir spist opp : /
Det beste er å la dem få være for seg selv med eggene ynglene, det du kan gjøre er å kjøpe en 70-110 liters "avlskarr" til dem. Med selskap blir det nok ingen overlevende yngel til slutt. Grunnen til at man ikke bør la dem vokse opp på en 'kunstig' måte er for at de skal få lov til å beholde foreldreinstinktene sine, ellers vil de bli foreldre som ikke kommer til å klare å passe sine barn (:l)
Hadde jeg hatt plass til et eneste kar til så hadde jeg vært kjempe lykkelig, men hvis jeg skal ha det må det enten stå midt på stue bordet, kjøkkenbordet eller et sted på gulvet for her er det fullt sukk.
Vi har en stim kongotetraer som ELSKER egg så de blir spist opp meget fort selv om mor og far gjør så godt de kan så det er derfor jeg nå vil prøve den "kunstige" måten.

Men så fort vi får den nye leiligheten så skal de få et 2-300l for seg selv, det har jeg lovet dem =) Så håper de ikke vil gi opp eggleggingen med det første for det blir nok enda et halvt år til vi flytter sukk

Hayate
Det beste er å la dem få være for seg selv med eggene ynglene, det du kan gjøre er å kjøpe en 70-110 liters "avlskarr" til dem. Med selskap blir det nok ingen overlevende yngel til slutt. Grunnen til at man ikke bør la dem vokse opp på en 'kunstig' måte er for at de skal få lov til å beholde foreldreinstinktene sine, ellers vil de bli foreldre som ikke kommer til å klare å passe sine barn (:l)
Wohoo
Wohoo første gang vi har fått egg som har klekket!
So far kan jeg se 4 stk! Dette er spennende!
Sjansen for at disse 4 skal overleve er vel kanskje ikke den beste, men det gir håp om at vi kan få det til!
Må sjekke om vi snart kan få tilbake 20 litern vår.
Har de i et stort plastbeger med luftesten. Regner med at man må foreta endel vannskifter der og holde det rent.
1 uke gammel yngel!
Vi fikk 4 yngel ut av eggklasen, men desværre døde 3 etter 2 dager.
Men vår kjære Gunnar er idag 9 dager gammel og svømmer fornøyd rundt.
Har ikke artemia egg men frossen artemia vi tar små biter av, knust flakflor. Vi suger bunnen for overskuddsmat så det ikke ligger og råtner.
Tror Gunnar er en sterk krabat, han har overlevd over alle odds.
Neste gang er vi mere forberedt på hva som skjer. Morsomt er det iallefall.
2 dager siden var han en hale med 2 store øyne, nå har han en liten kropp også!

Morsomt

Har du mulighet til å ta bilder av Gunnar til oss?
Skal gjøre mitt beste =) Men har ikke det beste kamera da nærgrensa ikke er så bra. Men jeg skal forsøke og se om jeg kan få til et bilde av han.
Ina Kristiansen
Skal gjøre mitt beste =) Men har ikke det beste kamera da nærgrensa ikke er så bra. Men jeg skal forsøke og se om jeg kan få til et bilde av han.


Håper du får det til.

Har oppdaget av fiskeyngel er nesten like søte som kattunger
Ja det er jeg faktisk litt enig i!
Han er et lite sjarmtroll og det er utrolig hvor ivrige vi ble da han endelig kunne svømme!
Har prøvd og ta noen bilder idag, men han er ikke 1cm engang og fødekassa er gjennomsiktig så det er så mange andre punkter det dumme kameraet vil fokusere på!
Men jeg gir meg ikke, ny dag og nye muligheter imorgen =)
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap