Fant egg i karet.

Hadde besøk av et vennepar i går og datteren spurte og gravde om det meste oppi akvariene. Så etter en stund var vi bare sånn passe entusiastisk i svarene våre. Så sier hun, hva er de eggene der for noe ? Hvorpå jeg sier: De sneilene på ruten ? Neei de som ligger ved siden av mallehulen. Ka pokker ?
Ikke sikkert de er befruktet, men vi sopte de opp i en fødestue, som ligger i samme karet med en luftestein oppi, og jeg har lovet henne yngel om noen kommer frem.
Oj, et mysterie til !
Hva slags fisk har du i det karet? Har du noen "mistenkte"?
Det ser jo ut som malle-egg, ja. Men hittil har jeg bare sett Ancistrus-egg jeg da, amatør som jeg er og de ligner faktisk på de der. Gyldentgule i klaser.
Ja det ser ut som ancistrus egg og jeg har 5 små ancistruser i karet, men vi fant klasen ved siden av alpha hannen (L 260) sin hule, så jeg håper det er dem. Men i så fall er det den desiderts største klasen jeg noen gang har fått. De er fremdeles gule.
Fikk beskjed av Frode, som antagelig vet hvor lat jeg er, at jeg kunne prøve å fjerne hannen for så å putte eggene tilbake i hulen.
Så det prøvde jeg meg på.

Hva er diameteren på den hulen?

(Begynner å bli meget utålmodig på mine L260)
Grattis

Er det greit at jeg legger bildet av eggene inn i fiskebasen? Det var et bra bilde.
Ta dere ut ! Men jeg skal sende bilder til Geir senere pga. av noe annet.

Hulene er kjøpt her:



endret pga. skrivefeil, mange av dem.
Jan Erik
Ta dere ut ! Men jeg skal sende bilde til Geir senere pga. av noe annet. Hulene er kjøpt her: [URLBLOCK1]


Ligger på vakt hver kveld for å se om jeg ikke klarer å få noen anstendige bilder av mine for bruk i prosjektet.

Hulene har samme dimensjon som jeg har på mine. Samme lengde er det også. Dobbeltsjekker det meste nå, før jeg senker vannnstanden.
Den er god, vi får spørre Frode Storheim om noen bilder. Han har noen av yngel med plommesekk og det hele trykk Her

Geir: Håper du får tatt mange gode bilder. Når det gjelder oppdrett, så kommer det til slutt, er jo ikke sikkert de er helt kjønnsmodne enda.
Snakket akkurat med Frode og man kunne bruke L 260 bildene hannes, om det var ønskelig i basen/artikkel. Trykk på bilde og åpne det i popup, så kan man kopiere det. Alternativt, send han en mail om vilke bilde og han kan sende et større format på mail.
Bra jobba

Skal fikse det i mårra hvis jeg husker
Det var jo fine huler!
Skal bestille meg noen.

Samtidig så jeg at Bergen Akvarieutleie har en finkornet svart sand!
Har aldri sett det til salgs før i den korn-str. (0,2 -1,5 mm).
Det fikk jeg lyst på til mallene mine.. Noen som har prøvd den svarte sanden? Er den fin?

Mørkt bunnlag er mangelvare, har lyst å prøve med svart....
Svart er tøft nok det, men jeg har vel utrykt hva jeg mener om finkornet sand i mallekarene...

Ellers så har jeg styrt på med litt info om L 260 i en periode og nå har jeg sett meg litt blind på det hele. Så hvis noen kloke hoder hadde tittet litt her og gitt meg en tilbakemelding eller fire, enten på samme siden, eller her , eller på mail, så ville det vært flott.
Tror ikke jeg har fått med meg det? Tør jeg spørre hvorfor? Jeg synes tydelig mallene stortrives med sand, de kan innrede og grave som de vil, noe som virker veldig naturlig. Blant annet styrer de veldig med å grave ut under trerøtter hos meg, de kan bare ikke la være Med grus i karet ser jeg for meg at denne adferden blir noe hindret...?

Synes selv at sand er lettere å få sugd opp matrester og bøss fra, da det ikke forsvinner ned og ut av syne. Jeg drar over med slangen ved hvert vannbytte (som er hyppige!).
Jeg har også sand i L mallekarene, men ikke av den fineste sorten.
Når sanden er finkornet nok og jeg putter på pumper nok til å få en sirkulasjon på 10 ganger karets volum i timen, så skal man ikke rote mye før dette flyr rundt som en støvsky. Samme med maten og siden de ikke er verdens kjappeste i matfatet, så er det ok om maten ligger seg noe lunde til ro.

Og så er det mulighetene for gasslommer. Jeg har selvfølgelig hørt om både hevert og varmekabel. Men det er ikke alltid slamsuging er på sin plass og under røtter, steinformasjoner,huler osv. kommer jeg ikke mere enn en gang eller to i året. Varmekabel er flott, men for meg som har 2 utvendige pumper, 2 varmekolber i tilfelle rottefelle, så måtte jeg ha skaffet meg 2 varmekabler som jeg kan regulere varmen på. Klart dette kunne fungere, men jeg synes det er mye enklere å tilby L mallene noe grovere sand eller engelsk elvegrus eventuelt en blanding og ikke tenke så mye på resten. Jeg er sett resultatet av varmekabel som var skrudd av ved et uhell. (katt).

I et malawi kar eller et cory kar så kan dette stille seg litt anderledes, da de tåler mere roting oppi karene. Og de trenger den fine sanden mere enn L mallene. Men jeg må inrømme at mine fisker må leve med en noe grovere variant.

Men dette er selfølgelig min menig, og jeg respekterer at andre ser anderledes på saken.
Ok, da skjønner jeg

Jeg har ikke tenkt på Biltema-varianten av sand, altså, den er litt for finkornet etter min smak. Innbiller meg at hvis du nyser når sekken er åpnet, så er sekken tom etterpå

Men jeg har to sekker av Råda-sand i huset nå, den ene er litt finere enn den andre. Det står på sekkene hhv: "0,8-1,2 mm" og "0,4 - 0,8 mm".

Jeg lurte rett og slett på å ta den mest finkornede helt foran i karet, der sandlaget er aller tynnest. Da er det ingen fare for gasslommer, i et så grunt sandlag. Slikt er jo egentlig naturlig også. I naturen finner du sjelden elvebredder o.l. der alle grus- eller sandkornene har helt uniform størrelse på millimeteren Variasjon kan kanskje være artig å prøve? Har ikke testet med to str før, men har lyst å prøve det nå.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap