Skalare - egg !!!

På tross av beskjeden akvarie-erfaring på 6 mnd har jeg fått til oppdrett av både ancistrus, guppy og crassus-ciklider. I dag oppdaget jeg det jeg har prøvd på fra starten: SKALARE EGG !

Har 5 skalarer i et kar på 240 liter, pluss 7 otto, 4 palett ciklider, 3 regnbue(?) ciklider og en haug maller. Etter det jeg kan skjønne har jeg 4 skalare og 1 altum - og det ser ut til at en altum og en "vanlig" skalare har lagt eggene! Hva slags hybrider blir dette om eggene klekker og yngelen overlever?

Og hva bør jeg gjøre for å sikre suksess? Skalarene dominerer karet, men kan de andre 3 skalarene utgjøre en trussel? Skal mate med artemia straks eggene klekker, men må jeg sprøyte den rett til yngelen eller finner de artemiaen etterhvert? Og bør jeg flytte de andre ciklidene og skalarene for å være sikker, eller...?
Er det stor fare for at skalare egg/yngel blir spist når det er annen fisk til stede, kan jeg flytte planten med egg og yngel pluss foreldrene til et tomt 60-liters kar. Spørsmålet er vel om det kommer til å gå bra.... litt tvilsom til å kaste min 12 cm store gibbiceps og de andre godt voksne skalarene oppi 60-literen også...
Er du sikker på at den ene er en altum ?

Kan du ta noen bilder ?
Skal prøve å få tatt noen bilder ja
hei!!!
har drivi med scalare oppdrett.....jeg fikk besked om å flytte all fisken ut av akvariet og la scalarene være alene i karret med ungene
Det jeg har gjort, er å flytte skalare-paret over i et eget kar på 90 liter med en god del forskjellige planter med store blad....
HURRA! Skalare-paret i 90 litern la egg i dag! De er alene i karet, men hvor fort klekker de? Skal jeg ta ut foreldrene da eller passer de yngelen? Hva bør jeg fore med? Tror det er 100-150 egg...
grattis! har du sjekket fishbase på oppdrett?
Ørjan Rasmussen
.... men hvor fort klekker de? Skal jeg ta ut foreldrene da eller passer de yngelen? Hva bør jeg fore med? Tror det er 100-150 egg...


Scalarer er ciklider, og ciklider er gode yngelvoktere.
Stort sett er scalarer gode foreldre etter min erfaring. Jeg har hatt ganske mange eggleggende par etterhvert, og med et par - tre unntak, har de alltid vært gode foreldre.

Kort sagt kan jeg vel si at scalarepar kommer i tre kategorier

1. de som aldri blir gode foreldre og spiser eggene selv eller lar andre gjøre det

2. de som trenger å trene på noen kull først før de skjønner tegninga

3. de som gjør alt riktig på første forsøk

Jeg har hatt veldig flaks, for to av mine mest trofaste lekspar har vært suverene foreldre fra første gang. Den ene hunnen ble til og med adoptivmor for eggene til en helt annen scalare som jeg var nødt til å flytte! Da overtok hun plassen og sto der og voktet eggene alene i flere dager.

La eggene være der sammen med foreldrene om du kan. Passer foreldrene på dem, og ikke spiser dem, så gjør de en mye bedre jobb enn vi mennesker noengang kan håpe på.
Få ikke panikk om du ser scalarene gå helt opptil eggene, stirre intenst på dem og så plutselig snappe til seg ett i munnen. Vent litt før du skriker opp Scalarer plukker nemlig opp eggene i blant dersom de ser et som trenger å pusses De rensker dem i munnen sin ved å gi dem en runde "tygging", og så spytter de det tilbake på bladet igjen.

Eggene klekker etter fire dager hvis temperaturen er på ca 27-28 C.
Er den 25-26 C, kan det ta fem dager.

Når de klekker, ligger yngelen og vifter frenetisk med halen i to døgn på bladet. Dersom noen faller av, suser foreldrene ned og plukker dem opp igjen med munnen og spytter dem tilbake på plass.
Klasen med yngel ser ut som en skjelvende, dissende masse der de ligger i en klynge på bladet. Scalarer kan legge flere hundre egg.
Hos meg har jeg endt opp med 150-200 salgsklare ungfisk pr kull på de to kullene jeg har oppdrettet.

Som sagt; etter to dager blir yngelen frittsvømmende. Og da må du stå klar med maten! Scalarer har en voldsom appetitt og spiser som ulver. Men den første maten du gir dem, kan være vrien å få dem til å akseptere hvis det ikke er nyklekt, levende artemia.
Mange har greid det, men jeg greide aldri å få nyfødte scalarer til å ta pulver eller yngelfôr på boks eller tube. Ikke avskallede artemiaegg heller (det er dødt). Fire hele kull yngel døde for meg før jeg endelig kom i gang med klekking av artemia.

Da ble det kjempesuksess! De spise det øyeblikkelig.
Over to hundre levde opp, men jeg var nødt til "å luke litt" og tynne ut i rekkene. Dvs fjerne spjælingene eller de med små eller store skjønnhetsfeil e.l. I et kull jeg hadde, manglet et ti-talls gullfargede scalare-yngel pupill på det ene øyet. Øyet var der og så "vanlig" ut, men den sorte pupillen manglet altså. Jeg vet ikke hvorfor, men sånne kan jo ikke selges.






Takk for gode tips
Har tenkt litt på det med foring, går det an å starte klekking nå og bare kjøre en del artemia ned i akvariet hver dag? Artemiaen vil jo svømme rundt i karet til de blir spist opp en vakker dag... Så nemlig at det trengs foring 4-7 ganger om dagen, men må vel gå an å slippe en eller to riktig store doser for dagen?
Nei, dessverre. Nyklekt artemia bør brukes kun i ett døgn etter at de er klekket, så kaster man dem og gir yngelen nye. Man må derfor alltid starte en ny artemiaklekker hver dag. Man har to gående samtidig. En som er til klekking, og en som er ferdig og som man da tar av ved fôring. Begge må ha luft-tilførsel, du kan ikke ta ut luftslangen selv om artemiaen er ferdig klekket.
Du kan altså ikke spare artemia som er flere dager gammel, selv om du har mer igjen. Jeg ville aldri gjort det. Fy som det lukter. Bakterier i massevis, kan jeg tenke meg.


Din første porsjon med artemia må du derfor starte dagen før du vet at yngelen blir frittsvømmende, slik at du har maten fersk og klar når de begynner å spise. Det er ingen vits å gi dem flere dager gammel artemia. Dette er fordi artemiaen har en næringsrik plommesekk når den er nyklekt, og artemiaen selv forbruker denne i løpet av 12-24 timer. Etter det er den verdiløs som fôr til yngel i vekstfasen. De trenger næringsrik føde, ikke bare "vom-fyll".

Jeg er også kritisk til å bruke gammel artemia pga bakerieinnholdet som må bygge seg opp i det lunkne, boblende vannet. Det stinker ganske raskt av beholderen skal jeg si deg, jeg hadde ikke greid å gi gammel artemia til yngelen. Det lukter ikke bra når den er over ett døgn gammel etter klekking.

Ang. spørsmålet ditt om å stappe store mengder fôr i karet på en gang... en veldig dårlig idè, tror jeg. Er det noe som dreper yngel fort, så er det overfôring. Det nytter ikke med slik forurensning.

Sju ganger pr dag er kanskje litt drøyt. Men gi dem så ofte du kan du. Om det blir tre eller fire ganger pr dag, så er det greit, det også. Gi dem rikelig, scalarer spiser masse. Men hold et øye med det, og bytt 50% vann hver dag, slamsug og juster mengden mat om du ser det blir altfor mye til overs.

Skal gjøre som du sier, Mona
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap