arver guppy yngel foreldrenes farger?
Postet 08.02.06 kl 14:25
På grunn av at det er temmelig mye innavl i arten, kan man risikere å få de mest utrolige fargene på yngelen, selv om foreldrene er "kjedelige" i fargen.
Fargene vil også variere fra yngel til yngel, så det kan fort oppstå en morsom fargesuppe
Andre ganger er yngelen mer eller mindre identiske med foredrene
Fargene vil også variere fra yngel til yngel, så det kan fort oppstå en morsom fargesuppe
Andre ganger er yngelen mer eller mindre identiske med foredrene
Postet 08.02.06 kl 15:26
Postet 08.02.06 kl 16:57
Fiskenes (så vel som alle andre dyrs) farger bestemmes av genene. Jeg vil tro at det er for fisker som for mennesker - de arver 50% av genene fra mor og 50% fra far. Sammensetningen vil bestemme farger. Noen farger er kanskje dominante (jeg vet ikke hvordan og om) og hvis en av foreldrene har en dominant farge vil mye av yngelen få dette. Hvis foreldrene er forskjellige vil mest sannsynlig yngelen bli flerfarget (tror jeg). Yngelen kan også få annen farge enn foreldrene, hvis begge foreldrene bærer på gener for den fargen men selv ikke utrykker akkurat det genet (det blir dominert av et annet gen)
Nå må jeg nevne at jeg kan lite om fargegenetikk hos guppy (eller andre fisker), men kan litt om gener og arv ellers.
Nå må jeg nevne at jeg kan lite om fargegenetikk hos guppy (eller andre fisker), men kan litt om gener og arv ellers.
Postet 27.03.06 kl 22:54
Postet 28.03.06 kl 00:58
Sier meg enig med de andre her Foreldrene er ikke de eneste ynglene arver farger og utseende fra, det kommer fra besteforeldrene også, og videre mange generasjoner bakover
Stor var iallefall min overraskelse da jeg hadde ett kullsvart scalarepar, og bestemte meg for å oppdrette ett av alle de kullene de la med egg. Yngelen klekket, begynte og vokse... og bare halvparten var svarte !
Den andre halvparten var sølvbeige i bunnfarge og med sorte spettete flekker over hele kroppen. Det var ikke marmorerte, men spettede flekker.
Jeg som var bombesikker på at jeg ville få et helt kull med helsvarte yngel
Man vet altså aldri med 100% sikkerhet hva man ender opp med. Med mindre man har førtiende generasjon guppy da, og har drevet strikt fargerettet avl på dem i førti generasjoner Da kanskje man kan forvente med rimelig sikkerhet hva slags kull de får...?
Stor var iallefall min overraskelse da jeg hadde ett kullsvart scalarepar, og bestemte meg for å oppdrette ett av alle de kullene de la med egg. Yngelen klekket, begynte og vokse... og bare halvparten var svarte !
Den andre halvparten var sølvbeige i bunnfarge og med sorte spettete flekker over hele kroppen. Det var ikke marmorerte, men spettede flekker.
Jeg som var bombesikker på at jeg ville få et helt kull med helsvarte yngel
Man vet altså aldri med 100% sikkerhet hva man ender opp med. Med mindre man har førtiende generasjon guppy da, og har drevet strikt fargerettet avl på dem i førti generasjoner Da kanskje man kan forvente med rimelig sikkerhet hva slags kull de får...?
Postet 28.03.06 kl 01:21
Postet 28.03.06 kl 07:08
Postet 28.03.06 kl 07:52
Man arver selvsagt kun gener fra sine foreldre. Men med arvematerialet kan det følge egenskaper foreldrene ikke har hatt, men som f.eks besteforeldre har hatt...
Det som gjør det ekstra problematisk er at noen arter (bla guppy tror jeg?) kan "spare" sperm slik at den hannen som går med hunnen etter et kull ikke nødvendigvis er faren til det neste kullet.... *sukk*
Det som gjør det ekstra problematisk er at noen arter (bla guppy tror jeg?) kan "spare" sperm slik at den hannen som går med hunnen etter et kull ikke nødvendigvis er faren til det neste kullet.... *sukk*
Postet 28.03.06 kl 10:34
Noe slikt, ja
Et nærliggende eksempel er meg selv (selv om jeg ikke er noen guppy
Ingen av mine foreldre har brune øyne. Men likevel produserte de fire barn som alle har brune øyne. Grunnen er at begge våre foreldre har genet for brune øyne (selv om de to selv ikke har det) siden både mormor og farmor begge hadde brune øyne. Så dermed hoppet dette genet over et ledd og slo ut hos barnebarna istedet
Min mor fikk høre mange vitser om melkemannen og postbudet da vi var små Men det handler altså om arv fra våre foreldre uansett om det ikke synes, siden de begge to var bærere av et gen (med brunøyd mor for begge to) som da ble dobbelt opp hos avkommet deres, og dermed ble genet for brune øyne synlig; tre gutter og en jente med brune øyne
Et nærliggende eksempel er meg selv (selv om jeg ikke er noen guppy
Ingen av mine foreldre har brune øyne. Men likevel produserte de fire barn som alle har brune øyne. Grunnen er at begge våre foreldre har genet for brune øyne (selv om de to selv ikke har det) siden både mormor og farmor begge hadde brune øyne. Så dermed hoppet dette genet over et ledd og slo ut hos barnebarna istedet
Min mor fikk høre mange vitser om melkemannen og postbudet da vi var små Men det handler altså om arv fra våre foreldre uansett om det ikke synes, siden de begge to var bærere av et gen (med brunøyd mor for begge to) som da ble dobbelt opp hos avkommet deres, og dermed ble genet for brune øyne synlig; tre gutter og en jente med brune øyne
anetteMona o: Man arver kun gener fra sine foreldre. Alle gener barna har har de altså arvet fra en av sine foreldre, som - dersom de ikke viser dette trekket - likevel har det liggende i arvematerialet sitt. Unntak er så klart mutasjoner. (men det var kanskje dette du mente også?) :)
Postet 28.03.06 kl 13:27
Postet 28.03.06 kl 15:24
hmm.. der er det noe feil vettu ;D
vel .. genet for brune øyne er dominerende, så hvis man har et gen for blå øyne og et for brune øyne så vil det for brune øyne slå ut!
så .. hvis begge besteforeldra dine hadde brune øyne så vill foreldra dine ha fått brune øyne..
elr det kan jo hende at begge av de hadde et gen for blå øyne, men da ville ikke du ha fått brune øyne :S noe som ikke stemmer her azz =p
så hvis jeg har blå øyne og han jeg får barn med brune øyne(og han har et gen for blå øyne,som ikke synes) så vil 3/4 av ungene få brune øyne g 1/4 blå øyne =)
jaja.. kjekt å følge med i naturfag timen vettu ;D
=)
vel .. genet for brune øyne er dominerende, så hvis man har et gen for blå øyne og et for brune øyne så vil det for brune øyne slå ut!
så .. hvis begge besteforeldra dine hadde brune øyne så vill foreldra dine ha fått brune øyne..
elr det kan jo hende at begge av de hadde et gen for blå øyne, men da ville ikke du ha fått brune øyne :S noe som ikke stemmer her azz =p
så hvis jeg har blå øyne og han jeg får barn med brune øyne(og han har et gen for blå øyne,som ikke synes) så vil 3/4 av ungene få brune øyne g 1/4 blå øyne =)
jaja.. kjekt å følge med i naturfag timen vettu ;D
=)
Postet 06.04.06 kl 21:35
Postet 07.04.06 kl 00:44
Endret: 07.04.06 kl 00:57
mango_girlså hvis jeg har blå øyne og han jeg får barn med brune øyne(og han har et gen for blå øyne,som ikke synes) så vil 3/4 av ungene få brune øyne g 1/4 blå øyne =)
Dette er faktisk ikke riktig. :P
En homozygot blåøyd (alle blåøyde er homozygot - de har to blå-gener) og en heteryzygot brunøyd (som har et gen for brunt og et for blått - det brune dominerer over det blå) vil med 50% sannsynlighet få blåøyde barn og 50% sannsynlighet få brunøyde barn (som er heterozygote).
To hetrozygote brunøyde vil dermed med 75% sannsynlighet få burnøyde barn, 25% sannsynlighet for blåøyde barn.
Nå er jo dette veldig forenklet. Det finnes jo flere øyenfarger, så bildet blir nok mer komplekst hvis man skal ta hensyn til de og. Bl.a. vet jeg at grønn dominerer over blå, men brun dominerer over grønn ...
Postet 07.04.06 kl 14:23
Postet 07.04.06 kl 14:47
Postet 07.04.06 kl 14:48
Postet 07.04.06 kl 14:49
Endret: 07.04.06 kl 14:50
Inaktiv bruker
MC Darup[QUOTE=Ir]Bl.a. vet jeg at grønn dominerer over blå, men brun dominerer over grønn ...
Så hvis jeg og min kjære skulle starte lek for å drive seriøst oppdrett ville evnt yngel få brune øyne
Det kommer helt ann på hva slags "geno alleller du besitter, og det er nok litt av hvert kan jeg tenke meg ))
Svein
Postet 07.04.06 kl 14:53
anette[QUOTE=MC Darup] Så hvis jeg og min kjære skulle starte lek for å drive seriøst oppdrett ville evnt yngel få brune øyne :)
I så tilfelle får du følge opp med en bildetråd av yngelet - det synes jeg er en god trend blant forumets oppdrettere
Kan være det ikke blir egenoppdrett, men oddsene er store for at det blir brune øyne uansett.
Men dette er langt ute i det blå enda.
Må sjekke om leksparet er modne nok.
Jeg venter spent på bilder av Tone & Holgers oppdrett, men må nok enda være tålmodig.
Heldigvis får de yngel man kan kose og pludre med
Postet 07.04.06 kl 14:53
Postet 07.04.06 kl 14:55