Egg fra Corydoras Highfin :-)

I dag oppdaget jeg plutselig 3 små egg på glassruta til karet. Jeg ble jo kjempeglad!
Helt til jeg så at palettene lå hakk i hel på coryene og spiste eggene etterhvert som de ble klekket. Dumme fisk!!
Jeg satte sporenstreks inn en fiskefelle, så nå er det bare coryene i karet. Selv om det ble litt oppstyr har de lagt 12 egg i ettertid, 3 av dem mens jeg holdt på!! Når jeg ble lei av å sitte og kikke så holdt de fortsatt på for fullt.
Så er det noen spørsmål, siden dette er mine første fiskeegg. (bortsett fra Palettene som gjorde all jobben selv)

- Hvor lenge må jeg vente før jeg kan plukke opp eggene? Har hørt at de blir mere hardføre etter en stund? De første 3 ble skviset når jeg forsøkte å ta dem opp... Har fått overført 1 egg, men fikk litt angst når resten av klasen ble knust....

- Hva er best å fore med?? Ser alle anbefaler artemia, og det kan jeg jo fort klekke.
Men, jeg har også mikromark og eddikål. (Har reddet et kull med guppy fra karet til naboen, og de stortrives med eddikål. Også er jo eddikål så utrolig mye enklere å fore med enn artemia! Jeg har ikke klekker, men har hatt stort hell med et syltetøyglass med luftslange)

- Hva er best? Luftestein, yngelpumpe eller luftslange?

- Skal jeg la dem klekkes i et lite kar først for så å flytte dem?

- Vet dere om noen sider som har masse info, slik at dere slipper å svare på 100 spørsmål om dagen? Den gjør ikke noe om den er på engelsk.

- Er det noen som vet et annet navn på Corydoras High Fin? Det er navnet jeg fikk oppgitt når jeg kjøpte dem på auksjon.
86 egg!!
Når jeg sjekket coryene for litt siden, så hadde de roet seg med eggleggingen. De lå slitne i flokk og slappet av på grusen.
Jeg så også at det manglet noen egg, så jeg begynte å samle de inn. Jeg knuste ett, og mistet to. Nå har jeg 86 egg!!!!

I mangel av noe bedre, så endte de opp i ett syltetøyglass. Skal kjøpe ekstra luftestein + en sånn liten "musekasse" etterpå. Kan jeg flytte dem igjen? Eller bør jeg bare la dem være der de er og krysse fingrene??

Er helt i sjokk jeg... 86 egg... Håper jeg ikke dreper hele gjengen....

Hjelp??

Solmaa
Artemia er veldig godt for til dem.

Jeg pleier og la eggene få være i karet. Flytter heller foreldrene. Men jeg vet ikke om du har andre kar til rådighet.

Du får ta noen bilder av dem og legge ut.
Fått dårlige råd....
Uff, en jeg snakket med i en butikk ba meg pelle ut eggene med fingrene(for da ville de ikke knuse...) og legge dem i et glass.... som sagt så gjort.

På tross av at jeg har brukt methylenblått og luftestein oppi der, så har det blitt veeeldig mange mugne egg. Men, jeg la hele glasset (etter å ha sugd ut alle de dårlige eggene med en sterilisert pipette)oppi et tomt yngelkar og krysset fingrene. Jeg har sett fire bittesmå yngel som har svømt rundtomkring der. Det er også flere klekte egg, men de små rakkerne gjemmer seg godt! Håper virkelig de overlever.
Artemia står til klekking. I mellomtiden har de fått mikromark og eddikål.

Har snakket med ei som dretter en del corydoras, hun sa de har en tendens til å forsvinne de første dagene, for så å dukke opp igjen. Håper de dukker opp om en dag eller to da! I mellomtiden lurer familien min på om jeg har blitt gal, siden jeg stadig vekk sitter med nesa tett inntil glasset på et tilsynelatende tomt kar!! hehe!!

Den andre hunnen min begynner å bli ganske stinn av egg ser det ut til. Så nå står det et yngelkar klart og venter på henne og gemalen. Får bare håpe at ikke Japan Blue guppyene mine bestemmer seg for å yngle nå da!! Kan jo ikke blande dem med kulturguppyene helller...
Grattis!
Regner med du har sett tråden med Mona o's oppdrett av C. adolfoi, sikkert noen tips å få der også! Håper du kan ta bilder etter hvert - venter spent!!
bilde... og endelig artsnavn!!
hehe!! Skulle ta bilde i går jeg.... Jada!! De er jo på størrelse med en avklipt knappenål!! Tviler sterkt på at kameraet mitt klarer å ta noe fornuftig bilde av det!! Så jeg må nok vente noen dager.

Lette "med lyst og lykter" i dag, og fant 2 levende yngel + en som holder på å klekkes. Regner med at det er flere der også, siden de er utrolig vanskelige å finne!!

Og jada, har fulgt godt med på Mona O's tråd.

Har også funnet navnet på dem (hvis jeg har forstått rett da... ) Ehrhardt's Cory
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap