Yngel og for

Et lite spørsmål: når regnes platyyngel som ikke yngel lenger? Altså, når regnes de som "fisk" ikke yngel? Og når skal man gå over fra yngel-for til voksen-for?
Jeg ser an vekst og størrelse på yngelen, jeg. Når jeg synes munnen deres begynner å bli stor nok til å ta normal mat, så prøver jeg med det. Men jeg hakker f.eks. frossent fôr som røde mygglarver litt de første gangene, så ikke bitene blir for store. Gradvis hakker jeg mindre og mindre, og til slutt får de det som vanlig.

Når det gjelder tørrfôr er det jo litt ekstra næring i yngelfôret, så vekstmessig burde man kanskje fortsette en stund med det. Men det er ingenting i veien for å spe på med vanlig tørrfôr om man bare knuser flakene littegrann. Det behøver ikke pulveriseres helt som yngelfôret er, men i litt mindre flak bare.

Så siden det er du som ser hvor stor yngelen din er og hvor store munner de har, så må du nesten se det an litt selv. Prøv med annet fôr, og se om de klarer det uten problemer. Bare pass på at de ikke setter fast noe, i starten er de like glupske som før og har ikke helt kontroll på at bitene de sluker bør spyttes ut igjen om de er for store å svelge.... Har sett yngel ta røde mygglarver på lengde med seg selv Det har gått bra, men bare vær litt obs
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap