Registrering av oppdrett, trenger t-skje

har ett stykk 1 cm yngel på en apisto som jeg gjerne vil få registrert... hvordan gjør jeg egentlig dette ?

kreket er klikk umulig å få bilder av (og i tillegg trodde jeg den var dau for lengst) da den er svært sky og kun kommer frem ved foring og hvis jeg leer et øre så stikker den igjen.

hva slags info må jeg ha osv ? det eneste jeg har tilgjengelig er karstørrelse, innredning, temperatur, pH og samboere.
Stina Engerud
har ett stykk 1 cm yngel på en apisto som jeg gjerne vil få registrert... hvordan gjør jeg egentlig dette ? kreket er klikk umulig å få bilder av (og i tillegg trodde jeg den var dau for lengst) da den er svært sky og kun kommer frem ved foring og hvis jeg leer et øre så stikker den igjen. hva slags info må jeg ha osv ? det eneste jeg har tilgjengelig er karstørrelse, innredning, temperatur, pH og samboere.

Skal du "registrere oppdrett" er du kanskje på feil forum....
Skal du legge inn bilde og info, er du apsolut kommet rett.
aha... så muligheten for å registrere egenoppdrett er ikke på dette forumet, kun forgjengeren ?
Stina Engerud
aha... så muligheten for å registrere egenoppdrett er ikke på dette forumet, kun forgjengeren ?


Vi grubler og tenker stadig på hvordan vi skal få igang muligheten for å registrere oppdrett her, men så langt har vi ikke kommet riktig enda. At det blir mulig i fremtiden er helt sikkert, vi må bare finne ut hvordan det skal organiseres først Det er jo først og fremst akvarieklubbene som har oppdrettsregister med mulighet til å forsikre at det ikke blir registrert uekte oppdrett.

Det er liksom ikke så lett for oss å fare land og strand rundt for å finne ut om de ulike oppdrettene som registreres er ekte eller ikke ;-p
he he, du får bruke magen som skrivebord Tone

men logikken kom smygende når du sa det.... jeg er nok for trøtt til dette i kveld
Kan vi ikke ha en "offisiell" egen oppdretts-konkurranse her da?
Poengsum pr art må man jo komme frem til men ellers er det vel ikke noen store hindringer i veien for "Akvaforums oppdrettskonkurranse"?

Premien ? Æh...hva med heder og ære og sitt navn i blinkende bokstaver i banneret øverst på siden en hel....dag? *he-he*

Moderatorene kan pønske ut hva som kreves av dokumentasjon og info, og så har vi vår egen "oppdrettskonkurranse" her.
Det ville jeg synes var kjempehyggelig
ingen dum ide det mona, spørsmålet er vel å få det i gang... stakkars Holger
mona o
Kan vi ikke ha en "offisiell" egen oppdretts-konkurranse her da? :) Poengsum pr art må man jo komme frem til men ellers er det vel ikke noen store hindringer i veien for "Akvaforums oppdrettskonkurranse"? Premien ? Æh...hva med heder og ære og sitt navn i blinkende bokstaver i banneret øverst på siden en hel....dag? *he-he* Moderatorene kan pønske ut hva som kreves av dokumentasjon og info, og så har vi vår egen "oppdrettskonkurranse" her. Det ville jeg synes var kjempehyggelig:-)


Joda, vi har tenkt på mange muligheter

Problemet med en slik ordning er at vi må kreve foto/film av levende yngel yngel på et visst stadie i tillegg til beskrivelse av lek. Det vil si at alle som ikke har et bra nok kamera allerede her er "diskvalifisert" fra konkurransen, og det er jo ikke akkurat rettferdig
hva med en vri...

på en fotokonk, ha motivet "yngel" som emne ?
Stina Engerud
hva med en vri... på en fotokonk, ha motivet "yngel" som emne ?


Det kan vi jo selvfølgelig ha, uten at det har noe med oppdrettsregistrering å gjøre Godt forslag!
Hva med å kunne registrere oppdrett bare for moro skyld i første omgang? Uten at det blir en konkurranse ut av det? På den måten man ikke vise bilder for å bevise at det er ekte, og det er heller ingen grunn til å jukse ved å registrere en masse oppdretter. Det er det jo ingen som vil tjene på. Det eneste det vil koste en utenom en del tid, er å virke utrolig dum når noen en vakker dag spør om fisken/oppdrettet/leken/yngelen.

Så kunne det jo heller vært opp til hver enkel akvarieklubb om de vil ha en oppdrettskonkurranse. I så fall må de kreve bilder for å forsikre seg om at oppdrettet er ekte. Det er alltid noen i en klubb som har et kamera til utlån hvis det er krise.

Poengene kan jo selvfølgelig omdiskuteres og endres fra poengene som er satt på akvarieforum, men vil det ikke bli enklere for akvaforum om poengene er like begge steder? Man slipper i hvert fall å diskutere seg frem til nye poeng på sikkert flere tusen fisker. Er poengene like kan akvarieklubbene bruke listene fra begge forum. Selv om Fru Hansen har registrert oppdrettene sine på begge forum, skjønner vel alle at hun ikke skal ha dobbelt med poeng?

På den måten blir det gøy for de som kun er medlem her og de som er medlem i akvarieklubbene. Juksing vil jo bare være menigsløst her, og når det gjelder akvarieklubbene nytter det ikke hvis de krever bilder.

Kan heller ikke få meg til å tro at en seriøs akvarist kan prestere å registrere en masse oppdrett hvis det ikke er sant. Og de som ikke har noe forhold til hobbyen tror jeg bryr seg litt for lite til å gå inn her å gjøre det. Igjen: Hva vil de tjene på det enn å virke dumme en vakker dag?
Tone Andreassen
Problemet med en slik ordning er at vi må kreve foto/film av levende yngel yngel på et visst stadie i tillegg til beskrivelse av lek. Det vil si at alle som ikke har et bra nok kamera allerede her er "diskvalifisert" fra konkurransen, og det er jo ikke akkurat rettferdig :-)


Betyr det at Dere ser på ordningen til OAK som for lett å manipulere ?
Der kreves det jo bare bilder av oppdrett hvor det gis 10 poeng eller mere.
Jan Erik
[QUOTE=Tone Andreassen] Problemet med en slik ordning er at vi må kreve foto/film av levende yngel yngel på et visst stadie i tillegg til beskrivelse av lek. Det vil si at alle som ikke har et bra nok kamera allerede her er "diskvalifisert" fra konkurransen, og det er jo ikke akkurat rettferdig :-)


Betyr det at Dere ser på ordningen til OAK som for lett å manipulere ?
Der kreves det jo bare bilder av oppdrett hvor det gis 10 poeng eller mere.

Neida
Men i en lokal klubb er det litt vanskeligere å snike seg unna falske oppdrett. Man møter jo gjerne disse folkene med ujevne mellomrom og vil jo risikerer å måtte forsvare oppdrettet sitt. Jeg tror tersklen for å jukse står litt høyere når man omgås folkene man evt lyver til i RL. Men selv med dette systemet oppdaget vi stadig folk som jukset seg til oppdrett på gamle AF.

(Må også legge til at jeg i denne diskusjonen ikke skriver på vegne av moderatorene på AkvaForum, men bare mine egne meninger om hvordan en eventuell oppdrettskonkurranse her bør reguleres.)
Plussmedlem
Jan Erik
Betyr det at Dere ser på ordningen til OAK som for lett å manipulere ? Der kreves det jo bare bilder av oppdrett hvor det gis 10 poeng eller mere.

Det systemet funkar jo greit, men det er basert på ærlegdom, og det er mykje arbeid for den som skal sjekke innkomande oppdrett. Det er sjølvsagt mogleg å manipulere konkurransen om ein ynskjer det, men det skal godt gjerast å hevda seg i ein slik konkurranse ved å registrere oppdrett som ein faktisk ikkje har fått til. Dei som er i teten i oppdrettskonkurransane er folk som er kjente oppdrettarar i akvariemiljøet. Ein kan ikkje koma frå ingen stader og plutseleg ha 20 oppdrett på vanskelege artar.

Vi har diskutert oppdrettsregistrering på AkvaForum før, og tida er snart inne for det. Eit samarbeid med gamle AF om poeng er diverre ikkje aktuelt. Eg har sett på poengordningar i utanlandske akvarieklubbar og det er fleire måtar å organisere dette på, men foreløpig er det ikkje planar om å ha eit oppdrettspoengsystem i fiskebasen.

I første omgang kunne eg godt tenkja meg eit opplegg slik Kristian skisserer, med berre logging av oppdrett - utan konkurranse - og utan poeng.

Det viktigaste er å vise andre kva ein driv med - og å kunne koma i kontakt med andre akvaristar som driv med oppdrett på dei same artane som du gjer. Konkurranseaspektet er jo sjølvsagt morosamt, men det inviterer i større grad til juks enn berre logging, og for dei aller fleste er det ikkje sjans å hevde seg i ein konkurranse der dei mest proffe oppdrettarane også deltar. Du må ha fått til oppdrett av kanskje 10-20 vanskelege artar i løpet av året for å hevde deg, og då er vi tilbake til at den eigentlege verdien av oppdrettsregistrering er å sjå kva andre har dretta.

Nokre har uttrykt skepsis til at ein del vil registrere oppdrett som ein faktisk ikkje har fått til, men eg trur dette vil vera eit forsvinnande lite problem, og som Kristian skriv vil det vera ganske flaut når ein evt. får spørsmål korleis ein gjekk fram.
Har ein registrert oppdrett på ein art det ikkje går an å drette i akavrium blir det også ganske flaut, då namnet ditt vil stå på profilen.
Holger Lockertsen
Det viktigaste er å vise andre kva ein driv med - og å kunne koma i kontakt med andre akvaristar som driv med oppdrett på dei same artane som du gjer. Konkurranseaspektet er jo sjølvsagt morosamt, men det inviterer i større grad til juks enn berre logging,


Godt sagt!
Det kunne vi hatt her! Bare logging - ikke noe konkurranse-aspekt som frister til juks
Ja! Syns det nesten er like gøy med bare logging, for det er jo det som er interessant å se på, ikke hvem som har mest poeng.
Nå ville det vært mulig å ha en ordning hvor de som bor i Oslo kan rissikere å måtte vise oppdrettet til andre Oslo borgere og det samme andre steder. F.eks så er de fleste aktive Bergensere her på forumet med i den lokale klubben og dermed enkel å kontrollere.
Jeg er også personlig svært positiv til en "oppdrettslogg" (uten konkurransepreget). Der vil det som nevnt ovenfor være mulig for andre brukere og ikke minst AF-brukere i nærområdet å se hva en har drettet. Dette sammen med tilknytning til klubb (i profilen) være et verdifullt tillegg for den enkelte bruker her og samtidig gi en pekepinn på hva som kan dukke opp på de lokale klubbauksjoner eller i kjøp/salg-avdelingen her.
en "skryteside" hvor alle stolte fiskeeiere kunne vise fram fiskebarna sine, hadde vært kjempegøy!
sunflower
en "skryteside" hvor alle stolte fiskeeiere kunne vise fram fiskebarna sine, hadde vært kjempegøy!


Det kan du jo gjøre på Din side, under dine akvarier
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap