Klekker man alle slags egg på samme måte?


Har jo lest at de fleste klekker egg ved å ha de i et lite kar med luftepumpe under eggene.

Er dette en metode som kan brukes på alle slags type egg?

Jeg går jo her og tripper og venter på egg fra min stinne compressa-hunn, og sist la hun egg på et sort blad.
Disse ble spist opp i ølpet av natta.

Tenkte jeg kunne klippe av bladet og legge det i et lite kar med luftepumpe (hvis hun er lydig og legger på et blad selvsagt)

Skal jo starte denne mye omtalte algekulturen min (henter greiene idag), kan jeg ha eggene rett i denne?
Med luftepumpe selvsagt?
Heisann! Vil fraråde deg å ha eggene rett i algekulturen! Dersom 2-3000 egg skulle klekke oppi den, vil den bli forurenset (eggeskall/bakterier), og ubrukelig til fiskefôr. Legg eggene i eget kar, med svak luftbobling (antar yngelen er veldig liten, og har dermed begrenset egenbevelse - uten at jeg vet...). Vet du forresten om de skal stå lyst eller mørkt?
Etter klekking bør du fjerne eggeskall. (Mulig du kunne ha lagt blad med egg i et fødenett/-kar oppi et nytt kar. Kanskje eggeskall da hadde lagt seg på bunnen, og yngelen svømt ut i det større karet?)

Når du fôrer med algene tar du ut en del av algekulturen din og fôrer. Mengde avhenger av hvor tett algekulturen er, og hvor stort volum yngelkaret er på. Du bør se at det blir litt farge på vannet som yngelen går i. Du etterfyller tilsvarende mengde vann og næring i algekulturen, som så står og putrer og vokser til neste fôring.

Du er så smart!

Har mest lyst å hatt egg/yngel i selva akvariet, i en yngelkasse.. men jeg er redd siden jeg ikke vet helt hvor små de er.

Det jeg har tenkt er å feks kjøpt to-tre små plastbeger/bokser og festet ett på kanten av karet.
Helt tett altså.

Så kunne det ligget i vannet, dermed ville det bli lettere for meg å bytte vann.. og å bare flytte alle bebiser fra en boks til en ny ren en, med vannet foreldrene er i.

Forsto du dette?

Aner ikke om de skal ha det mørkt eller lyst..

Det er en grunn til at disse fiskene er sjeldne og dyre, vanskelig å drette.
Jeg er forsiktig optimist.
Jo, den høres grei ut. Det som er spørsmålet er hvor mye egg/yngel du får... Dersom du får mange, må du skifte vann relativt ofte i en liten, tett beholder. Fordelen er at systemet er oversiktelig og lett å jobbe med, og ikke minst at tempen vil være stabil, tilsvarende karet. Dersom du får mye egg, kunne du også ha prøvd ulike løsninger, sånn at du vet hva som funker til neste gang. Uansett får du mye arbeid!! Hvordan er det med svangerskapspermisjon, får du det, eller??
Noen egg er lys-sensitive, andre er det ikke.
Dette tipset har du kanskje prøvd alt, men....
Men har du forsøkt å søke på Google med oppdrett i søkestrengen og se om du finner noen artikler om temaet for den arten?

Når jeg skulle samle info om oppdrett av Corydoras adolfoi, brukte jeg dette søkebegrepet i Google: "breeding Corydoras adolfoi"

Fikk opp svært mye nyttig info og haugevis av artikler om temaet, skrevet av folk som har drevet med slikt. Det var veldig gode treff med et slikt søkebegrep, det kom opp akkurat det jeg var på jakt etter
Og der fant jeg opplysninger om at Corydoras-egg er lysømfintlige, og bør klekke mørkt. Jeg dekket da til klekkebeholderen med et stykke svart bomullsstoff.


PS! Hørte jeg noen mumle "svangerskapspermisjon"???
Skal både du og Tone...?

Permisjon er i orden

Takk for tips, jeg får tenke på dette mens jeg venter på at hun skal legge egg/evnt sprekke hehe
mona o
Noen egg er lys-sensitive, andre er det ikke. Dette tipset har du kanskje prøvd alt, men.... Men har du forsøkt å søke på Google med oppdrett i søkestrengen og se om du finner noen artikler om temaet for den arten? Når jeg skulle samle info om oppdrett av Corydoras adolfoi, brukte jeg dette søkebegrepet i Google: "[b]breeding Corydoras adolfoi[/b]" Fikk opp svært mye nyttig info og haugevis av artikler om temaet, skrevet av folk som har drevet med slikt. Det var veldig gode treff med et slikt søkebegrep, det kom opp akkurat det jeg var på jakt etter:-) Og der fant jeg opplysninger om at Corydoras-egg er lysømfintlige, og bør klekke mørkt. Jeg dekket da til klekkebeholderen med et stykke svart bomullsstoff. PS! Hørte jeg noen mumle "svangerskapspermisjon"???:D Skal både du og Tone...?


Problemet er å finne info om disse, jeg vet egentlig bare det jeg selv har funnet.. og som står i fiskebasen her.

Hvis du liker å Google kan du gjerne gjøre et forsøk, det vil jeg bli veldig glad for

Hypseleotris compressa heter de.

Nei, jeg venter på 3000 små bebiser.. Tone på en kjempeyngel!
Ikke akkurat om arten, men familien. Legg merke til at flere arter har et larvestadium i saltvann. Får håpe det ikke gjelder "din" art! Det står forresten også at han-compressaen vokter reiret!

[URL=http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Eleotridae.html[/URL]
Har lest at folk har kommet over yngel til Hypseleotris compressa i brakkvann, så kanskje det har noe å si på klekkeprosenten din...

Takk!

Vel.. skulle jeg få egg burde jeg kanskje dele mengden i to?

En i ferskvann og en i brakkvann?

Pokker, dette blir verre og verre! :P
Terapitanktenker
Har lest at folk har kommet over yngel til Hypseleotris compressa i brakkvann, så kanskje det har noe å si på klekkeprosenten din...


Hvor, hvem, hva?

Er det flere som har disse og som har hatt oppdrett?
I fiskebasen står det ferskv./brakkv., gjelder dette voksne individer?

Ang klekking, ville jeg ha klekket eggene i ferskvann, for så ta en del av yngelen og salte forsiktig opp (1-2 ppt/dag) inntil ønsket salinitet (hva nå det er.... 5, 10, 15, 20, 25 ppt?....) - lønner seg kanskje å prøve to forskjellige?? Den andre yngelgruppa ville jeg ha kjørt i ferskvann. På denne måten er det ikke sikkert at all yngel vokser opp, eller blir normalt utviklet, men sjansen for at en del av den får riktig saltholdighet øker. -Med mindre du finner noe litteratur om arten som kan fortelle litt mer. Hva med temperatur?
MC Darup
Hvor, hvem, hva?


....her....
Terapitanktenker
[QUOTE=MC Darup] Hvor, hvem, hva?


....her....

Hmm... i tillegg eller bare? Det er vel hodebryet
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2015
Reklame for plussmedlemskap