Bruke torv som sopphemmende middel i klekkevannet til egg?

Jeg har Methylenblått, og kan bruke det selvsagt, men jeg kunne egentlig tenke meg å ha et mer naturlig alternativ for å forhindre sopp på egg.

Det ser ut til at siste kull på Corydoras adolfoi-gruppen, 17 egg, går fløyten pga mugg. Jeg hadde Methylenblått i vannet den første dagen men så ville jeg på død og liv prøve uten, og byttet til helt rent vann istedet... Det gikk dårlig. Vi får se, det kan hende ett eller to egg klarer seg.

Jeg vet at torv har mange gode egenskaper, den virker til en viss grad både algehemmende og bakteriehemmende.
Har det for meg, langt bak i hukommelsen, at jeg et eller annet sted har lest at man kan klemme godt på en torvfiber-bit i litt vann, og så bruke dette vannet som klekkevann til eggene.

Er det noen som har hørt noe lignende, prøvd det selv eller evt vet hvor jeg kan finne mer informasjon om det?

Som nevnt, dette gjelder Corydoras egg om det har noen betydning (fremtidige egg altså, de nåværende er det jo for sent å redde).

Inaktiv bruker
Hvorfor endre på noe som funker?

En meget anerkjent Killiot sa engang, dersom du får mugg på eggene, tja, da er vannet ikke bra nok, og det er et godt poeng.

Jeg bruker Scheels løsning
Jeg bruker torv
Jeg bruker sneiler

Alle 3 fungerer helt utmerket alt etter egg typer.

Det er ikke noe kunst å bruke torv, det er bare å ha torv i vannet det uten videre hokus pokus, bruker du dyreforretning torv (fri og bevare meg ) ) så gir det ikke så surt vann som god naturelltorv som man kjøper på plantasjen, og da behøver man heller ikke å "kalke vannet i noen særlig grad.

Det som er viktig som akvarist, er å eksperimentere, og tilslutt finner man ut hva som fungerer best for en.

Torv er en Killiot's beste venn (i en eller annen form)
Svein
Tusen hjertelig takk Svein! Da skal vi teste ut dette neste gang
Har et godt utvalg av ulike torv og typer i skapene mine, så jeg roter vel frem "originalen" først, rene fibre av torv uten bearbeiding.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap