ancistrus oppdrett

hei! skal prøve på ancistrus oppdrett og har snakket med folk. neon sa at hule inngangen burde være liten, andre sa at en halv blomsterpotte burde være idielt. noen sa at det nurde være flere hanner enn hunner, andre sa at det var best med flest hunner. er virkerlig forvirra nå:S noen andre tips til oppdrett?
Prøv deg fram, det er det du lærer av-fnnes ingen fasit i denne akvarium bransjen-har selv 2 voksene hanner og en voksen hunn i det ene karret mitt. er ikke blitt noe enda. Har jo bare vært der i drøye mnd da
Kan prøve å gå inn på dretting og lese litt der.

Jeg har både skifer hule, kokosnøtt huler, røtter, steiner osv, så nok hjemesteder er en god forutsettning.
Ken Myrseth
Prøv deg fram, det er det du lærer av-fnnes ingen fasit i denne akvarium bransjen-har selv 2 voksene hanner og en voksen hunn i det ene karret mitt. er ikke blitt noe enda. Har jo bare vært der i drøye mnd da:) Kan prøve å gå inn på dretting og lese litt der. Jeg har både skifer hule, kokosnøtt huler, røtter, steiner osv, så nok hjemesteder er en god forutsettning.

...eller andre kan dele sine erfaringer med meg. jeg har kokkosnøtt hule, "rothule" og masse andre gjemmesteder i 63litern. hvor store er dine ancistrus.
Kan ikke på noen måte kalle meg erfaren, men jeg har et ancistrus-par (ca. 6 cm) som har fått frem 5-6 ungekull siden i sommer. Tidligere hadde jeg dem i en 170 liter sammen med diverse annen fisk uten at noe skjedde. Fart ble det først når jeg flyttet dem over i en 54 liter. Der har de gått sammen med noen palettciklider.

Akvariet er innredet med elvegrus, en mangroverot, en hul "plastrot", en del planter og en liten lekshule av terrakotta. Den ser mest ut som et lokk, eller et skjell, som er stukket ned i grusen og danner en åpning som er omlag 5 cm bred og 2 cm høy. Til tross for flere mulige hjemmesteder har hunnen lagt eggene sine i taket på denne hver gang! Hannen ligger i åpningen og vifter med halen for å sikre god vannsirkulasjon. Vanntemperaturen har vært noe høyere i dette akvariet (28-29 grader) enn 170 literen (25-27 grader) der de var opprinnelig. Vet imidlertid ikke om dette har hatt noe å si.
Hulen bør ikke være så mye høyere eller bredere enn hannen. Når han får en hun til å komme inn i hulen hans ligger han og sperrer utgangen frem til hun er trygg nok til å legge eggene. Hvis huleåpningen er for stor vil han ikke klare å holde henne der.

Ofte holder det med en hann og en hunn, men her betyr størrelsen på karet også endel. Større hanner vil ofte sloss med hverandre, derfor kan det være beste å bare ha én hann men flere hunner.

Mine lekte med best resultat i skiferhule, men de lekte også i rothuler flere ganger.
ok, takk for svar kjøpte meg en til hunne i dag. over 10 cm(40kr!). er denne hulen bra?
Mine ancistruser er på mellom 6-10 cm, i det ene karret og 3-12 cm i det andre karret.
Og en L134 på 6-7 cm.
FS
ok, takk for svar:D kjøpte meg en til hunne i dag. over 10 cm(40kr!). er denne hulen bra?

Jeg har aldri fått ancistrus til å leke i kokosnøtthuler, men det kan jo være fordi de alltid har blitt tilbudt bedre alternativer :-p

De bor mer enn gjerne der, men legge egg har de ikke villet.
Tone Andreassen
[QUOTE=FS]ok, takk for svar:D kjøpte meg en til hunne i dag. over 10 cm(40kr!). er denne hulen bra?

Jeg har aldri fått ancistrus til å leke i kokosnøtthuler, men det kan jo være fordi de alltid har blitt tilbudt bedre alternativer :-p

De bor mer enn gjerne der, men legge egg har de ikke villet.

ok, har laget en liten hule under pumpe, filter, kolbe kassa. med en rot og grus. håper på egg der.
Hos meg legger de eggene i en hul tre-rot. Halen til hannen stikker ut, hele han får ikke plass
Men det er perfekt, siden han kan stenge huleåpningen med kroppen sin og hindre egg i å falle ut, eller at nyklekt yngel gjør det. Ja, jeg sier "falle ut", fordi denne hulen er "opp-ned". Den er på undersiden av en rot som står i en bue, et godt stykke over bunnen i akvariet.

Jeg ante ikke at det fantes en hule der en gang, før jeg så et yngel i akvariet. Da begynte jeg å lete etter hannen, og fant ham (eller stjerten på ham, rettere sagt) på undersiden av den rota.

Det er nok av andre huler i karet, men de er for store. Helst virker det som de vil ha den så trang som mulig, ihvertfall skal åpningen være det. Viktig for hannen å kunne sperre den.
mona o
Hos meg legger de eggene i en hul tre-rot. Halen til hannen stikker ut, [i]hele [/i]han får ikke plass:-) Men det er perfekt, siden han kan stenge huleåpningen med kroppen sin og hindre egg i å falle ut, eller at nyklekt yngel gjør det. Ja, jeg sier "falle ut", fordi denne hulen er "opp-ned". Den er på undersiden av en rot som står i en bue, et godt stykke over bunnen i akvariet. Jeg ante ikke at det fantes en hule der en gang, før jeg så et yngel i akvariet. Da begynte jeg å lete etter hannen, og fant ham (eller stjerten på ham, rettere sagt) på undersiden av den rota. Det er nok av andre huler i karet, men de er for store. Helst virker det som de vil ha den så trang som mulig, ihvertfall skal åpningen være det. Viktig for hannen å kunne sperre den.

ok, tror jeg har ei idiel hule da. burde jeg ha det varmt eller kalt i karet? kan hunnen være større enn hannen?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap