sommerfuglciklide oppdrett?
Postet 14.03.06 kl 08:09
Postet 14.03.06 kl 10:14
bare vær obs på at det godt kan ta noen forsøk før de klarer dette med yngel, forsvar osv.
mine brukte 6 forsøk før de skjønte cluet
hvis du er ute etter å få frem yngel så tenk litt over hva slags samboere du har i karet, maller i karet blir ofte til mette maller (ottoer funker bra), neon/kardinal - guppy osv blir nesten garantert mette tetra og guppy.
samtidig så lønner det seg å ha noen triggere i karet så hannens aggresjon blir avledet vekk fra hunnen, her har jeg god erfaring med gullbåndstetra og smykketetra da disse ikke er nevneverdig nysjerrig på yngel.
viktig også at du har finkornet sand som substrat da de siler sand gjennom gjellene, hannen graver også yngelgroper samtidig som hunnen passer eggene, yngelgropene blir brukt når eggene klekker og yngelen er wigglers.
når det gjelder flate steiner... joa, de bruker det men min erfaring er at de like gjerne bruker et flatt parti på ei rot osv, mye ser ut til å komme an på hvor stein eller rot er plassert.
pussig nok så ser det ut til at vallisneria er en slager når de skal grave yngelgroper, jeg har puttet et par planer i et hjørne så jeg har en liten "skog" og gropene blir stort sett alltid gravd her.
bra beplantning ellers i karet ser ut til å øke trygghetsfaktoren og muligheten for lek.
mine brukte 6 forsøk før de skjønte cluet
hvis du er ute etter å få frem yngel så tenk litt over hva slags samboere du har i karet, maller i karet blir ofte til mette maller (ottoer funker bra), neon/kardinal - guppy osv blir nesten garantert mette tetra og guppy.
samtidig så lønner det seg å ha noen triggere i karet så hannens aggresjon blir avledet vekk fra hunnen, her har jeg god erfaring med gullbåndstetra og smykketetra da disse ikke er nevneverdig nysjerrig på yngel.
viktig også at du har finkornet sand som substrat da de siler sand gjennom gjellene, hannen graver også yngelgroper samtidig som hunnen passer eggene, yngelgropene blir brukt når eggene klekker og yngelen er wigglers.
når det gjelder flate steiner... joa, de bruker det men min erfaring er at de like gjerne bruker et flatt parti på ei rot osv, mye ser ut til å komme an på hvor stein eller rot er plassert.
pussig nok så ser det ut til at vallisneria er en slager når de skal grave yngelgroper, jeg har puttet et par planer i et hjørne så jeg har en liten "skog" og gropene blir stort sett alltid gravd her.
bra beplantning ellers i karet ser ut til å øke trygghetsfaktoren og muligheten for lek.
Postet 14.03.06 kl 14:52
Postet 14.03.06 kl 18:16
Postet 14.03.06 kl 22:21
Postet 15.03.06 kl 07:24
du skal ha både paletter OG sommerfugler i en 63 liter ?
det vil fungere svært dårlig...
nå har ikke jeg erfaring med paletter men sommerfugler trenger et minimum på 80 liter og de tar et rimelig stort territorie.
såvidt jeg har skjønt så tar også palettene et greit teritorie så den blandingen vil jeg absolutt ikke anbefale.
det vil fungere svært dårlig...
nå har ikke jeg erfaring med paletter men sommerfugler trenger et minimum på 80 liter og de tar et rimelig stort territorie.
såvidt jeg har skjønt så tar også palettene et greit teritorie så den blandingen vil jeg absolutt ikke anbefale.
Postet 15.03.06 kl 09:27
FS63liter. de sa det gikk bra i butikken.
...og hvor mange ganger har du lest at de rådene dem gir i butikken er veldig gjennomtenkte og kunnskapsbaserte...? ;op
De vil bare selge de, hva som skjer hjemme hos deg er din sak. Om fiskene dreper hverandre så betyr det bare at du kommer for å kjøpe nye...
Hør på Stina og IKKE finn på å putte sommerfugler sammen med paletter i en 63-liter! Det hadde kanskje gått bedre med en 160-liter... Frem til du får deg det, så blir du nødt til å velge mellom ciklidetypene. Med mindre du har lyst til å se på at fiskene velger (hvem som skal overleve) for deg...
Postet 15.03.06 kl 11:39
Stina Engerudsommerfugler trenger et minimum på 80 liter og de tar et rimelig stort territorie.
http://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=1
lest profilen? 50liter. å da tror jeg de har regnet med at det kan bli lek og det ikke skal være artsakvarium. håper det går bra. hvis jeg ser en anntydning til "utsletting av den andre arten" skal jeg flytte de over toø et annet kar. det ser ut som det går bra.
Postet 15.03.06 kl 12:06
Endret: 15.03.06 kl 12:54
Postet 15.03.06 kl 12:15
Postet 15.03.06 kl 12:18
Postet 15.03.06 kl 12:42
FShttp://www.akvaforum.no/profile.cfm?id=1925&tab=1 lest profilen? 50liter. å da tror jeg de har regnet med at det kan bli lek og det ikke skal være artsakvarium. håper det går bra. hvis jeg ser en anntydning til "utsletting av den andre arten" skal jeg flytte de over toø et annet kar. det ser ut som det går bra.
Når det står at sommerfuglcikliden trenger minimum 50 liter så betyr det selvsagt ikke at det er uavhengig av hva annet man putter oppi akvariet.
Paletten trenger 60 liter - på samme grunnlag. Når det kommer til ciklider bør man da tenke at de til sammen trenger minimum 110 liter.
Bare for å klare opp i det
Postet 15.03.06 kl 12:49
jeg synes ihvertfall at 50 liter er seriøst for lite for sommerfugler, opplevde selv at et lekspar jeg hadde i en 63 liter plutselig ble til ett stykk ensom hann da han drepte dama si når han var "amorøs" og ikke hun.
i det karet viste det seg at hun rett og slet ikke hadde plass til å stikke av når han begynte å mase selv om det var godt beplantet osv.
i det karet viste det seg at hun rett og slet ikke hadde plass til å stikke av når han begynte å mase selv om det var godt beplantet osv.
Postet 15.03.06 kl 12:52
sommerfugler
Eg har drettet dei i en 45l flere ganger Men til vanlig går dei i en 160l
Eivind Idland
Eivind Idland
Postet 15.03.06 kl 15:18
Postet 15.03.06 kl 17:59
sommerfuglciklide
Startet med å få ned Ph til C. 5 litt røtter i karet og 2-3 flate stener litt flyteplanter i karet foret kunn med rød mygg og artemia etter eit par uker ble det yngel
Postet 15.03.06 kl 18:16
Postet 15.03.06 kl 18:22
sommerfuglciklide
Nei det går ikke det var en 45l kun for oppdrett
Postet 15.03.06 kl 18:36
Postet 16.03.06 kl 08:01