- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Spørsmål ang. luftavfukter/vifte på akvarierom
Spørsmål ang. luftavfukter/vifte på akvarierom
Jeg har tenkt å montere inn en automatisk fuktstyrt vifte på veggen i akvarierommet, som lufter fuktigheten i rommet ut i friluft når den kommer på et visst (angitt) nivå. Man kan stille inn hvor mange % denne luftfuktigheten skal være på før viften starter.
Jeg kikket på en slik våtromsvifte nettopp, hos den lokale jernvarehandelen. Snudde på pakningen og leste bakpå. Der stod det at antall decibel (lydnivå) var på 40.
Det ene spørsmålet er da:
Hva vil 40 decibel si? Hva kan det lydnivået sammenlignes med? Er 40 høyt, vil det oppleves som støyende? Eller en "behagelig" summing i bakgrunnen bare?
Det andre spørsmålet går på hvilken luftfuktighet man egentlig bør satse på å stille inn slike vifter på.
Det er ikke noe godt med den typiske, lave fuktigheten som er i norske, tørre og varmfyrte hjem om vinteren, så litt ekstra fuktighet er bare bra. Men hvor mye? 40? 50%?
Har forøvrig lest at å øke luftigheten (ifht hva den normalt er i vinterfyrte norske hus) i hjemmet er bra, fordi da tørker ikke slimhinnene våre ut. Uttørkede slimhinner som er i for tørr luft blir lettere syke, og man får forkjølelser og luftveisinfeksjoner.
Noe som kan stemme bra, da jeg alltid blir syk etter å ha oppholdt meg i den knusktørre, air conditionerte luften ombord i et fly
Så jeg vil gjerne ha litt ekstra luftfuktighet, men ikke så mye som nå. For nå ligger det masse kondensvann i vinduskarmen der til enhver tid, med runde prikker av mugg.... (må vaskes vekk hele tiden).
Noen som kan hjelpe på disse to spørsmålene?
Jeg kikket på en slik våtromsvifte nettopp, hos den lokale jernvarehandelen. Snudde på pakningen og leste bakpå. Der stod det at antall decibel (lydnivå) var på 40.
Det ene spørsmålet er da:
Hva vil 40 decibel si? Hva kan det lydnivået sammenlignes med? Er 40 høyt, vil det oppleves som støyende? Eller en "behagelig" summing i bakgrunnen bare?
Det andre spørsmålet går på hvilken luftfuktighet man egentlig bør satse på å stille inn slike vifter på.
Det er ikke noe godt med den typiske, lave fuktigheten som er i norske, tørre og varmfyrte hjem om vinteren, så litt ekstra fuktighet er bare bra. Men hvor mye? 40? 50%?
Har forøvrig lest at å øke luftigheten (ifht hva den normalt er i vinterfyrte norske hus) i hjemmet er bra, fordi da tørker ikke slimhinnene våre ut. Uttørkede slimhinner som er i for tørr luft blir lettere syke, og man får forkjølelser og luftveisinfeksjoner.
Noe som kan stemme bra, da jeg alltid blir syk etter å ha oppholdt meg i den knusktørre, air conditionerte luften ombord i et fly
Så jeg vil gjerne ha litt ekstra luftfuktighet, men ikke så mye som nå. For nå ligger det masse kondensvann i vinduskarmen der til enhver tid, med runde prikker av mugg.... (må vaskes vekk hele tiden).
Noen som kan hjelpe på disse to spørsmålene?
Postet 05.01.07 kl 12:55
mona o[B]Det ene spørsmålet er da: [/B] Hva vil 40 decibel si? Hva kan det lydnivået sammenlignes med? Er 40 høyt, vil det oppleves som støyende? Eller en "behagelig" summing i bakgrunnen bare?
Der er en grei skala, bittelitt nedover på siden. Som du ser ligger 40 dB rett mellom hvisking og normal snakkenivå. Så jeg vil anta det er susing på linje med en normal PC, ikke en med supervifte
Edit: eksempelet nederst på siden sier at en mygg sin summing er 40dB. Får håpe lyden er mindre irriterende da
Postet 05.01.07 kl 13:18
Endret: 05.01.07 kl 13:20
Støyen kan jeg si litt om. Støy i decibel (db) måles i en logaritmisk skala der hvert tall er 10 x mer enn forrige. Rent støymessig vil det gi en ca. dobling av støyen for hver 3 db.
40 db er i området for "bakgrunnsstøy i kontorlandskap". Kjøpte meg akkurat en ny oppvaskmaskin fra Miele (festelig nyhet 2 dager før jul...) som er støysvak, og den var oppgitt til 46 db.
40 db vil da være ca 1/4 av støyen til denne, men til gjengjeld vil du ha støyen kontinuerlig(?).
Støy er ganske morsomt og ganske så relativt å jobbe med, frekvensen på støyen betyr også en del, en lav pipetone vil du for eksempel enten klare å ignorere efter en stund (kondisjonering), eller så vil den gå deg på nervene.
Tror jeg ville rådet deg til å få lånt med hjem om mulig, så kan du se selv. Det er jo en del lyd i akvariene allerede, pumper lysarmaturer (jo da, mange armaturer lager lyd...) og slikt som er i gang allerede. Det er ikke sikkert at en ny kilde med 40 db er spesielt merkbart i dét miljøet. Du skal jo ikke sove der!
40 db er i området for "bakgrunnsstøy i kontorlandskap". Kjøpte meg akkurat en ny oppvaskmaskin fra Miele (festelig nyhet 2 dager før jul...) som er støysvak, og den var oppgitt til 46 db.
40 db vil da være ca 1/4 av støyen til denne, men til gjengjeld vil du ha støyen kontinuerlig(?).
Støy er ganske morsomt og ganske så relativt å jobbe med, frekvensen på støyen betyr også en del, en lav pipetone vil du for eksempel enten klare å ignorere efter en stund (kondisjonering), eller så vil den gå deg på nervene.
Tror jeg ville rådet deg til å få lånt med hjem om mulig, så kan du se selv. Det er jo en del lyd i akvariene allerede, pumper lysarmaturer (jo da, mange armaturer lager lyd...) og slikt som er i gang allerede. Det er ikke sikkert at en ny kilde med 40 db er spesielt merkbart i dét miljøet. Du skal jo ikke sove der!
Postet 05.01.07 kl 13:32
Helge HDet er ikke sikkert at en ny kilde med 40 db er spesielt merkbart i dét miljøet. Du skal jo ikke sove der!
Tusen takk for et kjempegodt svar, Helge
Ok. Da tror jeg at 40 db er levelig. Det durer og bobler masse der fra før, så jeg vil antagelig ikke merke den viften.
Den går ikke kontinuerlig forresten. Tror jeg da. Den starter bare å gå når luftfuktigheten blir høy nok, men jeg tror ikke den vil gå kontinuerlig siden døren inn til rommet stort sett står åpen. Da luftes en del ut i resten av leiligheten.
Og temperaturen i akvarierommet varierer også en del (rommet har ingen varme på, kun akvariene m/utstyr) og jo kaldere rommet er, jo mindre fordamping. Svinger litt med hvor mange grader det er ute også, fordi det er betonggulv rett under laminaten. Merker godt at gradene i rommet synker med et par grader ved minusgrader om natten ute
Disse to tingene tror jeg har litt å si for hvor høy luftfuktigheten blir og hvordan den kan svinge på akvarierommet. Derfor vil vel ikke viften gå støtt? (mulig jeg tenker litt knotete nå, men jeg har hatt et par søvnløse netter på rad og er ganske ør i huet....)
Det er behagelig luftfuktighet i andre rom i huset, men tett ved akvariene (altså i samme rom) føles den mye høyere, ja. Og vinduet der dogger som bare det, med rennende kondensvann langs kantene.... Det er det jeg vil til livs.
Postet 05.01.07 kl 14:05
Du har nevnt før at akvarierommet ditt har dør til badet?
Det kan være noe å tenke på å ha mekanisk utlufting fra badet og lede luften inn fra resten av huset via akvarierommet. Kan rimelig enkelt ordnes med luftespalter og slikt, mannen din jobber jo med byggvarer (tror jeg du har nevnt?).
Da vil du få den tørre luften fra huset inn i akvarierommet, den luften har god kapasitet til å ta opp fuktighet, og du får bevegelse i luften.
Fra et ENØK synspunkt ikke så fint, da du rett og slett lufter ut varme fra huset. Utluften via varmeveksler hadde jo løst den saken, men nå snakker vi om et nytt luftanlegg til huset ditt... :o)
Det kan være noe å tenke på å ha mekanisk utlufting fra badet og lede luften inn fra resten av huset via akvarierommet. Kan rimelig enkelt ordnes med luftespalter og slikt, mannen din jobber jo med byggvarer (tror jeg du har nevnt?).
Da vil du få den tørre luften fra huset inn i akvarierommet, den luften har god kapasitet til å ta opp fuktighet, og du får bevegelse i luften.
Fra et ENØK synspunkt ikke så fint, da du rett og slett lufter ut varme fra huset. Utluften via varmeveksler hadde jo løst den saken, men nå snakker vi om et nytt luftanlegg til huset ditt... :o)
Postet 05.01.07 kl 14:15
Endret: 05.01.07 kl 14:16
Nei, ikke dør fra badet, men rommet ved siden av badet. Begge rommene har altså inngang fra yttergangen, rett ved entrèdøren vår.
Men det blir vel en slik fuktstyrt vifte til våren. Akkurat nå, med minusgrader ute, tror jeg ikke gubben er så hippen på å stå og sage hull i husveggen...
Den jeg så på i dag kostet 1295,- kr. Søren, hva var produsentens navn/merke igjen??? Husker det ikke. Men jeg er litt klar for å kjøpe noe av en viss kvalitet ihvertfall, ikke noe Clas Ohlson billig-greier.
Har du noe å anbefale, Helge? Noe du vet om som er pålitelig og ikke går i stykker etter to ukers drift? Eller begynner å skrangle og bråke langt mer enn de lovede 40 db?
Men det blir vel en slik fuktstyrt vifte til våren. Akkurat nå, med minusgrader ute, tror jeg ikke gubben er så hippen på å stå og sage hull i husveggen...
Den jeg så på i dag kostet 1295,- kr. Søren, hva var produsentens navn/merke igjen??? Husker det ikke. Men jeg er litt klar for å kjøpe noe av en viss kvalitet ihvertfall, ikke noe Clas Ohlson billig-greier.
Har du noe å anbefale, Helge? Noe du vet om som er pålitelig og ikke går i stykker etter to ukers drift? Eller begynner å skrangle og bråke langt mer enn de lovede 40 db?
Postet 05.01.07 kl 14:19
Endret: 05.01.07 kl 14:19
Postet 05.01.07 kl 15:30
Luftavfukter.
Går og tenker på akkurat det samme etter at jeg omsider har fått ordnet opp med eget akvarierom med reol. Hat tittet litt rundt på nettet angående luftavfuktere som er egnet til akvarierom. Har etter utallige timers lesing om dette konkludert med følgende: de billigste modellene ( les Claes Ohlson/ Biltema) i 1000-1500 kroners klassen) er relativt dårlig egnet til akvarierom. Det hevdes at de tar unna vesentlig mindre fuktighet enn dyrere utgaver. Mange akvarister bruker avfuktere fra Woods. Disse kan iallefall kjøpes/bestilles fra Siba og Elprice. DeLonghi er også mye brukt. Jeg har valgt å gå for en modell fra DeLonghi som heter DEC180E. Denne ble også anbefalt av VVS-firma for bruk i akvarierom. Denne takler opptil 18 liter i døgnet og er i tillegg utstyrt med hygrometer, thermometer, tidsur og hygrostat. 4 liters vanntak og mulighet til oppsamling til sluk. Den skal i tillegg være ekstrem støysvak. Kun 32 db. En dyrere modell bruker også langt mindre strøm. For mere info om DeLonghi sine avfuktere kan du ta en titt her. [URL=http://www.delonghi.co.uk/product_page.php?id=74&key=Dehumidifiers]http://www.delonghi.co.uk/product_page.php?id=74&key=Dehumidifiers[/URL]
Du får DeLonghi avfuktere på Elkjøp, Lefdal og Expert iallefall, hvorpå Elkjøp er rimeligst.
Du får DeLonghi avfuktere på Elkjøp, Lefdal og Expert iallefall, hvorpå Elkjøp er rimeligst.
Postet 10.01.07 kl 10:17
Jeg var innom Expert her om dagen for noe annet, og da så jeg litt på en luftavfukter der. Type gulvmodell, stor "kasse". Husker ikke merket, mulig det var DeLonghi. Den kostet 3000 kr. Det er mye penger, men på den annen side... det er dyrt å måtte skifte vinduer også på grunn av fuktskader og mugg!
Det er åpenbart noe galt med den svarte gummilisten rundt vinduene her i huset (Block Watne, masseprodusert boligområde, bygd rundt 1991). Det er den svarte gummien som samler mugg! Jeg tørker stadig vekk kondensvannet og muggflekkene, men de kommer tilbake uhyggelig fort. Og muggflekkene samler seg i en smal stripe kun langs den sorte gummien, ikke noe på treverket rundt vinduet.
Jeg må nok gjøre noe med saken relativt raskt, for jeg liker ikke disse muggflekkene.
Men det er litt rart at det eneste stedet det samler seg fukt og mugg, er inntil glasset langs gummilisten i vinduene.... det må vel bety at det er gummien det er noe i veien med? At den ikke helt holder mål? Det store stuevinduet har det samme, og det er det vinduet som ligger nærmest akvarierommet.... I motsatt ende av stuen er det ikke noe mugg og fukt på vinduslistene.
Det er åpenbart noe galt med den svarte gummilisten rundt vinduene her i huset (Block Watne, masseprodusert boligområde, bygd rundt 1991). Det er den svarte gummien som samler mugg! Jeg tørker stadig vekk kondensvannet og muggflekkene, men de kommer tilbake uhyggelig fort. Og muggflekkene samler seg i en smal stripe kun langs den sorte gummien, ikke noe på treverket rundt vinduet.
Jeg må nok gjøre noe med saken relativt raskt, for jeg liker ikke disse muggflekkene.
Men det er litt rart at det eneste stedet det samler seg fukt og mugg, er inntil glasset langs gummilisten i vinduene.... det må vel bety at det er gummien det er noe i veien med? At den ikke helt holder mål? Det store stuevinduet har det samme, og det er det vinduet som ligger nærmest akvarierommet.... I motsatt ende av stuen er det ikke noe mugg og fukt på vinduslistene.
Postet 10.01.07 kl 14:17
Endret: 10.01.07 kl 14:20
Et lite tips mot mugg :)
Når du vasker bort mugg, så kan du ha litt eddik på tørr klut. Mugg liker ikke eddik.
Bruk den sorten eddik som er uten farge for å være sikker på at det ikke setter flekker.
Les forøvrig forsiktighetsreglene på flasken
Bruk den sorten eddik som er uten farge for å være sikker på at det ikke setter flekker.
Les forøvrig forsiktighetsreglene på flasken
Postet 10.01.07 kl 14:28
mona oDet er åpenbart noe galt med den svarte gummilisten rundt vinduene her i huset (Block Watne, masseprodusert boligområde, bygd rundt 1991). Det er den svarte gummien som samler mugg! Jeg tørker stadig vekk kondensvannet og muggflekkene, men de kommer tilbake uhyggelig fort. Og muggflekkene samler seg i en smal stripe [b]kun[/b] langs den sorte gummien, ikke noe på treverket rundt vinduet. Jeg må nok gjøre noe med saken relativt raskt, for jeg liker ikke disse muggflekkene. Men det er litt rart at det eneste stedet det samler seg fukt og mugg, er inntil glasset langs gummilisten i vinduene.... det må vel bety at det er gummien det er noe i veien med? At den ikke helt holder mål? Det store stuevinduet har det samme, og det er det vinduet som ligger nærmest akvarierommet.... I motsatt ende av stuen er det ikke noe mugg og fukt på vinduslistene.
Grunnen til at du får randen langs den svarte gummilisten rundt vinduet kan forklares ganske enkelt. Hvis du tenker deg temperaturen ute og inne er det egentlig ganske enkelt å forstå. Vindusglasset vil være varmere på innersiden enn på yttersiden. Si f.eks at du har 25 grader inn og det er 0 grader ute. Glasset i vinduet ditt er ikke veldig tykt. Det er ganske få cm mellom utetemperatur og innetemperatur. Treverket er ca 10 cm tykt og vil utjevne ute og innetemperatur på en helt annen måte enn glasset vil. Du kan teste det selv med noe så enkelt som et febertermometer. Glasset vil gjerne på innersiden ha en temperatur på ca 15 grader. treverket rundt vinduet har en temperatur på ca 24. Altså i overgangen mellom treverk og glass vil det da veldig lett kunne oppstå kondensvann, da det er temperaturforskjell her. Spesielt hvis luftfuktigheten er høy. Altså at du får mugg og fuktighet langs gummilisten kommer rett og slett av hvordan et vindu er konstruert. Og det er ikke noe spesielt på ditt hus. Slik er det hos alle. At du ikke får muggflekker på selve treverket betyr rett og slett bare at vinduskarmene dine er relativt tørre og fine. At du tøreker av rundt gummilisten jevnlig vil bare bidra til å bevare vinduene dine ennå lengre. Altså slik du forklarer det, er det ikke noe galt med vinduene i det hele tatt. Her er det kun naturlig kondens som oppstår. Men en avfukter vil jo selvfølgelig bidra til tørrer luft, og dermed mindre kondens på vinduene, derav mindre fuktighet og muggstriper langs gummilisten.
Postet 10.01.07 kl 15:44
Tusen takk for utfyllende og oppklarende svar, Pettern!
Da vet jeg at det er normalt, særlig ved høy luftfuktighet.
Når jeg tenker meg om, var det faktisk slik i den gamle boligen også (samme type hus). Beboerne som hadde den gamle før oss, hadde ikke akvarier, men likevel så man tydelige spor/skader etter langvarig fukt på akkurat samme steder.
Så kanskje ikke akvariene mine har så mye av skylda likevel
Da vet jeg at det er normalt, særlig ved høy luftfuktighet.
Når jeg tenker meg om, var det faktisk slik i den gamle boligen også (samme type hus). Beboerne som hadde den gamle før oss, hadde ikke akvarier, men likevel så man tydelige spor/skader etter langvarig fukt på akkurat samme steder.
Så kanskje ikke akvariene mine har så mye av skylda likevel
Postet 10.01.07 kl 16:10
Da er luftavfukter kjøpt inn. Den jeg egentlig skulle hatt var selvfølgelig ikke på lager. Og utolmodig som jeg er falt da valget på en litt mindre model. Det ble da en DeLonghi Dec120. Rapport om effektivitet på den kommer etter et par dagers bruk. Støynivået på 36 db er iallefall ikke det minste sjenerende. Hører mere lyd fra pumpene. Er en lav summing bare.
Postet 10.01.07 kl 19:22
Pettern; ang. luftavfukteren du har skaffet deg nå
Hei
Hva ga du for din luftavfukter, og kjøpte du den i en av elektro-kjedebutikkene? Er det sånn gulv-modell?
Hva ga du for din luftavfukter, og kjøpte du den i en av elektro-kjedebutikkene? Er det sånn gulv-modell?
Postet 11.01.07 kl 08:41
Den er kjøpt på Elkjøp. Hvis du går inn på elkjop.np og søker på avfukter kommer den opp der. Det er en gulvmodel med hjul, ca 70-80 cm høy. Men 4 liters intern vannbeholder, og mulighet for å koble til slange istedetfor tanken. Slangen følger med. Siste døgnet har den fjernet et par liter vann fra mitt lille akvarierom. vel og merke er det bare 5 kar som er i bruk der nå da. Og det største er bare ca 70 liter. Så langt ser det ut som om den gjør jobben sin veldig bra. Den koster veiledende 2795.- Den er nå satt ned til 2595.- Den er relativt stillegående også, og synes ikke den sjenerer inne på rommet i det hele tatt. Men nå skal det sies at jeg er vandt til pumper med et rimelig godt støynivå der inne...
Postet 11.01.07 kl 21:19
Hvordan er det med varmeutvikling fra denne? Hadde en svær sak stående på badet for å tørke opp, etter at gulvet måtte støpes på nytt (skuket rustet rett å slett i biter. Ikke rart, siden det er brukt sand fra fjæra rett nedenfor til hele blokka...).
Den svære saken varmet opp det lille badet mitt så det var helt jæ... der inne. Tipper tempen lå på 45-50`C. Men så fjernet den også tett på 10L fukt i døgnet...
Hvor mye Watt (ikke vatten) er det en slik sak subler i seg?
Den svære saken varmet opp det lille badet mitt så det var helt jæ... der inne. Tipper tempen lå på 45-50`C. Men så fjernet den også tett på 10L fukt i døgnet...
Hvor mye Watt (ikke vatten) er det en slik sak subler i seg?
Postet 12.01.07 kl 13:03
Inaktiv bruker
Postet 12.01.07 kl 13:19
Endret: 12.01.07 kl 13:21
Frank AngellHvordan er det med varmeutvikling fra denne? Hadde en svær sak stående på badet for å tørke opp, etter at gulvet måtte støpes på nytt (skuket rustet rett å slett i biter. Ikke rart, siden det er brukt sand fra fjæra rett nedenfor til hele blokka...). Den svære saken varmet opp det lille badet mitt så det var helt jæ... der inne. Tipper tempen lå på 45-50`C. Men så fjernet den også tett på 10L fukt i døgnet... Hvor mye Watt (ikke vatten) er det en slik sak subler i seg?
Varmeutviklingen er minimal fra denne iallefall., Lufte som kommer ut er ca 1 grad varmere enn luften som den tar inn. Har ikke registrert noen som helst temperaturforandring på rommet.
Oppgitte spesifikasjoner er:
Strømforbruk: 210 watt ved full effekt.
Effekt: 6 liter pr døgn ved 27°C med 60% relativ fuktighet.
12 liter pr døgn ved 32°C med 80% relativ fuktighet
I natt har døren stått igjen til rommet, vinduet også stengt. Og det var ikke antydning til dugg på vinduet. Så hittill er jeg veldig fornøyd iallefall
Bildet er av den modellen jeg har...
Postet 12.01.07 kl 14:40
Postet 12.01.07 kl 15:24
Postet 12.01.07 kl 15:32