Når slutter jula?

Fra gammelt av så er tradisjonene med julas slutt forskjellig. noen har jul til 13. dag, andre til 21. dag.
Nå i moderne tider ser jeg at mange pakker jula bort allerede 1. januar.
Her hvor jeg bor har vi juletrefest for barna, og den havner noen ganger etter 13. dag jul.
Jeg synes det er veldig upedagogisk å pakke bort jula, for så å gå på juletrefest en uke etterpå, derfor pakker vi alltid ned jula når juletrefesten er over.
I dag(!) hadde vi første snøfall i Bergen, og først nå er det julestemning ute. Så nå nyter jeg siste rest av jula.
Sitter og koser meg med iskaffe og kakemenn
Jeg har ikke noe julepynt uansett så det er ikke så nøye. Men det hadde nok blitt pælmet ut 2. januar om jeg hadde Ble litt usikker på når jeg var på juletrefest når jeg var liten, men trodde da det var før jul, men sannelig ikke sikker.
Snø ?
Aggi
I dag(!) hadde vi første snøfall i Bergen, og først nå er det julestemning ute. Så nå nyter jeg siste rest av jula. :D Sitter og koser meg med iskaffe og kakemenn :D

Snø ???? å e de for no `??? *spør husmusa ei utflytta vossataus , nå rogalending *
Har heller ikke kåken stappa med julepynt, gidder ikke det maset der jeg Føler meg egentlig mett på hele jule-styret før jula kommer, julemarsipan etc i butikkene fra midt i Oktober er i overkant for min del.

Om jeg hadde hatt noe mer enn de to telysestakene jeg fikk, ville også dette blitt pakka vekk 2-3 juledag

Er jeg kjedelig? Trolig :p
Når en får barn, så blir jula plutselig like magisk som den var da en selv var barn... Sånn er det iallefall for meg
Synes jula er et lyspunkt i en ellers dyster åstid.
Nå når den er over, så synes jeg våren kan forte seg litt ;D

Jeg er utrolig glad i jul, og begynner med forsiktig pynting 1 desember.
Så dukker det opp flere og flere nisser, engler, duker, røde lys osv.

Men jeg er klar til å fjerne alt 2. januar.
Når hverdagen begynner igjen er jule over for min del, men da har jeg jo hatt litt jul i en måned :P
Jula varer jo som alle veit helt frem til påske...................
Jeg er vokst opp med at Jula slutter 20.dag jul. Men, jeg vet at mange avslutter 13.dag, ja. Jeg trodde egentlig at familien min var omtrent de eneste som ventet til 20.dag, men etter jeg flyttet til østlandet, har jeg oppdaget at det er mange her som har samme tradisjon.

Det skal også nevnes at familien min ikke starter Jula før lillejuleaften. Først da tas julepynten fram (men unntak av et par adventsstaker). Det inkluderer også den lysende stjerna i vinduet. Og det inkluderer julematen. Vi har en veldig hyggelig tradisjon rundt dette. Bortsett fra bakst og det som har med mat å gjøre, gjøres ikke noe før lillejuleaften, ikke en gang rengjøringen! Så på lillejuleaften har hele familien dugnad. Først rengjøring i hele huset. Deretter tas julepynten fram og henges opp. Så kommer juletreet inn, og det pyntes. Undertegnede har av en eller annen grunn alltid hatt eget juletre (et lite et. Da jeg var veldig liten, fikk jeg bare ei grein som var tatt av det egentlige juletreet), og det får jeg aldri tid til å pynte før seint utpå kvelden. Vi spiser ikke noe skikkelig middag i løpet av dagen. Bare noen skiver og speilegg. Men, utpå ettermiddagen, når vi er ferdige med alt, tas julematen fram for første gang. Alt deilig av julepålegg og brød (ingen ting slår min mors hjemmebakte loff!!!), juleøl (for de som drikker det) og akevitt (for de som drikker det. Undertegnede drikker ikke alkohol, så jeg får noe så lite eksotisk som Cola...). Og da koser vi oss skikkelig! For oss er lillejuleaften nesten koseligere enn Juleaften (da blir det ofte litt stress). Det er et samhold og en så hyggelig tone når vi arbeider. Dessuten har vi jo min yngste brors fantastisk dårlige humor... Vi har forresten en ting til som må til på lillejuleaften (bortsett fra Grevinnen og hovmesteren), og det er en helt spesiell kassett som må settes på. For mange, mange år siden kjøpte vi på døra en kassett av Byåsens skoles pikekor. De synger ikke spesielt bra, men det blir ikke Jul uten at kassetten står på og surrer mens vi jobber - om og om igjen! For øvrig går koret under navnet "Byåsens skoles spøkelseskor" i familien vår. Det har å gjøre med tegningen på coveret å gjøre...

I år ble det dessverre litt annerledes. Vi jobbet som vanlig på lillejuleaften, men mye var gjort unna på forhånd. Ettersom jeg var den eneste av barna som kom hjem til Jul, var vi bare 3 til å gjøre jobben, og det er litt skralt. Derfor hadde mamma og pappa gjort unna all rengjøring på forhånd. Jeg måtte også sove mesteparten av formiddagen, siden jeg ankom med nattoget på morgenkvisten, og hadde til forandring ikke sovevogn. Men, det var en ting som virkelig ble savnet i år: min brors dårlige humor. Det mister litt av sjarmen uten den!

Forresten en ting til må nevnes om tradisjonen: hver eneste år er det det samme spillet: hvor bruker vi å ha de forskjellige pyntetingene og dukene? Det har nå blitt min faste jobb, siden jeg er den eneste som husker dette. Men jeg minnes mange heftige diskusjoner opp igjennom årene Og så hender det jo at man anskaffer nye møbler og gjør om på tingene, og da blir det krise på lillejuleaften: hvor i alle dager skal vi legge duken/pyntegjenstanden??? For alt må jo være som det alltid har vært... Det som også følger i dette kjølvannet (av at alt skal være som det alltid har vært), er at en del av julepynten har sett sine bedre dager. Enten har det vært mus og gnagd på pynten (vi hadde veldig mye mus i huset om vinteren da jeg var yngre), ellers er de bare rett og slett utslitte og stygge. Noe er jo laget av oss barna, da vi var små, og det betyr jo ikke akkurat kvalitet eller estetikk. Innimellom forsøker mamma å kjøpe ny julepynt, men det blir aldri godtatt i det gode selskap... De blir satt et eller annet halvskjult sted, der det ikke er noe som har sin vante plass.

Så dette er Jula i den Pedersenske familie. Vi har det faktisk veldig hyggelig, også mens vi arbeider

Jeg sporet visst litt av her, ett eller annet sted. Jeg skulle egentlig bare fortelle at Jula varer til 20. dag jul, og at vi ikke starter Jula før lillejuleaften. Jeg tror det fra gammelt av var 20. dag jul som var slutten på Jula, men jeg skal ikke si det bombesikkert.
Nå er det jul igjen og nå er det jul igjen...
Nå er det jul igjen og nå er det jul igjen...
OG JULA VARER HELT TIL PÅSKE!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap