- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Nå trenger jeg trøst :´( Har vi en lege blandt oss?
Nå trenger jeg trøst :´( Har vi en lege blandt oss?
Å hjelpe meg.
Jeg er så forkjøla.
Bihulebetennelse og øreverk. Sove? Kan jeg bare glemme... Hver gang jeg legger meg ned, så føles det som om jeg drukner.
Det er like før jeg jukser og snorkler noen antibiotiske øyendråper gjennom nesa. Helt seriøst.
Noen som vet om det hjelper? Eller om det bare gjør saken verre?
Jeg er så forkjøla.
Bihulebetennelse og øreverk. Sove? Kan jeg bare glemme... Hver gang jeg legger meg ned, så føles det som om jeg drukner.
Det er like før jeg jukser og snorkler noen antibiotiske øyendråper gjennom nesa. Helt seriøst.
Noen som vet om det hjelper? Eller om det bare gjør saken verre?
Postet 28.01.07 kl 02:52
Postet 28.01.07 kl 03:01
Leger sier nesespray og smertestillende for ørebetennelse. Men er ikke sikker på om dette er noe bra siden du har bihulebetennelse i tillegg.
Hold deg hvertfall borte fra dusjen, påføre mer fuktighet i ørene vil bare forlenge ørebetennelsen.
For tett nese er sterk mat min favoritt. Spesielt pekingsuppe fra en kinaresturant! Godt smaker det også.
Hold deg hvertfall borte fra dusjen, påføre mer fuktighet i ørene vil bare forlenge ørebetennelsen.
For tett nese er sterk mat min favoritt. Spesielt pekingsuppe fra en kinaresturant! Godt smaker det også.
Postet 28.01.07 kl 03:05
Postet 28.01.07 kl 03:05
Åh, stakkars deg Du har min fulle medfølelse!
Vi har forkjølelser her i huset også, både mann og barn er syke. Så nå sitter jeg bare og venter på at det skal bli min tur...:-/
Men ang. dine plager;
hva har du prøvd hittil? Har du vært hos lege? Ordentlig bihulebetennelse (skikkelig gulgrønt snørr....) er en bakteriell infeksjon, og kan leges med antibiotika. Til forskjell fra en heftig forkjølelse eller influensa, som er virus, og da har antibiotika null virkning.
Nesespray letter mye på trykket og klarner opp. Febernedsettende tabletter som Ibux eller Paracet kan lindre verk i kroppen. Har du en tube god gammeldags Mentolathum i husets medisinskap, smør en stripe av dette rett under neseborene. Klarner mirakuløst opp og letter pustingen!
Drikk så mye væske du bare kan, det tynner ut snørra og gjør det lettere å bli kvitt den med blåsing i papirlommetørkle Lettere å få tømt bihulene, og da føler du deg ikke så "sprengt".
Og ang. søvn; glem å legge den NED.
Bygg opp en solid støtte bak i ryggen, slik at du har hodet høyt og halvveis sitter i sengen. Evt bruk sofaen om det er lettere å bygge opp der. Rigg deg til med masse puter og støtte fra ekstra dyne eller tepper. Ha hodet og overkroppen høyt. Det hjelper!! Det gjør at trykket i ørene og nese-bihulene ikke sprenger sånn, så man klarer å sovne (til slutt).
Å legge seg flatt ned med de to plagene der, er ikke noe lurt Så sitt halvveis opp, da føler du deg mye bedre!
Har selv hatt så mange lungebetennelser og bihulebetennelser de siste 6 årene at jeg helt har kommet ut av telling.... på det verste hadde jeg lungebetennelse annenhver måned (!).
Vi har forkjølelser her i huset også, både mann og barn er syke. Så nå sitter jeg bare og venter på at det skal bli min tur...:-/
Men ang. dine plager;
hva har du prøvd hittil? Har du vært hos lege? Ordentlig bihulebetennelse (skikkelig gulgrønt snørr....) er en bakteriell infeksjon, og kan leges med antibiotika. Til forskjell fra en heftig forkjølelse eller influensa, som er virus, og da har antibiotika null virkning.
Nesespray letter mye på trykket og klarner opp. Febernedsettende tabletter som Ibux eller Paracet kan lindre verk i kroppen. Har du en tube god gammeldags Mentolathum i husets medisinskap, smør en stripe av dette rett under neseborene. Klarner mirakuløst opp og letter pustingen!
Drikk så mye væske du bare kan, det tynner ut snørra og gjør det lettere å bli kvitt den med blåsing i papirlommetørkle Lettere å få tømt bihulene, og da føler du deg ikke så "sprengt".
Og ang. søvn; glem å legge den NED.
Bygg opp en solid støtte bak i ryggen, slik at du har hodet høyt og halvveis sitter i sengen. Evt bruk sofaen om det er lettere å bygge opp der. Rigg deg til med masse puter og støtte fra ekstra dyne eller tepper. Ha hodet og overkroppen høyt. Det hjelper!! Det gjør at trykket i ørene og nese-bihulene ikke sprenger sånn, så man klarer å sovne (til slutt).
Å legge seg flatt ned med de to plagene der, er ikke noe lurt Så sitt halvveis opp, da føler du deg mye bedre!
Har selv hatt så mange lungebetennelser og bihulebetennelser de siste 6 årene at jeg helt har kommet ut av telling.... på det verste hadde jeg lungebetennelse annenhver måned (!).
Postet 28.01.07 kl 03:08
Endret: 28.01.07 kl 03:10
Postet 28.01.07 kl 03:08
DragenLeger sier nesespray og smertestillende for ørebetennelse. Men er ikke sikker på om dette er noe bra siden du har bihulebetennelse i tillegg. Hold deg hvertfall borte fra dusjen, påføre mer fuktighet i ørene vil bare forlenge ørebetennelsen. For tett nese er sterk mat min favoritt. Spesielt pekingsuppe fra en kinaresturant! Godt smaker det også. ;)
Joda, nesespray er i bruk. Saltvann, også.
Ble desverre bra våt i dusjen i dag, ja....
Sterk mat! Der har du det!! Jeg skal hive innpå med hvitløk!!!
Postet 28.01.07 kl 03:10
Takk, mona, jeg skal prøve mentholatum, hvis jeg finner... Bihuleplagene startet med forkjølelse for noen dager siden. Det er ikke før nå at jeg kjenner at det er skikkelig bihulebetennelse... Så det er vel både virus og bakterier som flyr rundt her...
Synd jeg ikke har methylenblått, jeg kunne kanskje ha sniffa det... Ha ha ha Neida, så gal er jeg ikke....
Nei nå venter snart en seng med en diger putehaug...
God natt!
Synd jeg ikke har methylenblått, jeg kunne kanskje ha sniffa det... Ha ha ha Neida, så gal er jeg ikke....
Nei nå venter snart en seng med en diger putehaug...
God natt!
Postet 28.01.07 kl 03:19
Aggi[QUOTE=Dragen]Leger sier nesespray og smertestillende for ørebetennelse. Men er ikke sikker på om dette er noe bra siden du har bihulebetennelse i tillegg. Hold deg hvertfall borte fra dusjen, påføre mer fuktighet i ørene vil bare forlenge ørebetennelsen. For tett nese er sterk mat min favoritt. Spesielt pekingsuppe fra en kinaresturant! Godt smaker det også. ;)
Joda, nesespray er i bruk. Saltvann, også.
Ble desverre bra våt i dusjen i dag, ja....
Sterk mat! Der har du det!! Jeg skal hive innpå med hvitløk!!!
Hvitløk er ikke sterk mat. Tenk chili, jalapeños, cayenne, etc etc. Ting som brenner.
I morgen ville jeg gått på kinaresturanten og bestilt 2 stk pekingsuppe (1 er er ikke nok ), og frityrstekt svinefilet med cayennesaus.
Works wonders for the stuffed nose.
Men vær forsiktig, for mye sterk mat kan skade magesekken din.
Postet 28.01.07 kl 03:25
Postet 28.01.07 kl 04:26
Postet 28.01.07 kl 14:07
Det var godt du kom deg gjennom natten da
Et triks jeg brukte endel når jeg var aktiv dykker var å stikke nesa ned i sjøen og dra inn så mye sjøvann jeg klarte gjennom nesa....Gjenta dette et par tre ganger....
Nei det er ikke deilig men det hjlper og klarer skikkelig godt opp.
Du kan også koke opp 1l. vann med 1ss salt og holde samme fremgangsmåte.
Billigere enn nesespray og minst like effektivt.
GOD BEDRING
Et triks jeg brukte endel når jeg var aktiv dykker var å stikke nesa ned i sjøen og dra inn så mye sjøvann jeg klarte gjennom nesa....Gjenta dette et par tre ganger....
Nei det er ikke deilig men det hjlper og klarer skikkelig godt opp.
Du kan også koke opp 1l. vann med 1ss salt og holde samme fremgangsmåte.
Billigere enn nesespray og minst like effektivt.
GOD BEDRING
Postet 30.01.07 kl 10:14
Ikke lege, men snart ferdig sykepleier med praksis fra lungeavdeling her... Ikke akkurat det samme men....
Mine beste råd er; Dersom du klarer det; gå turer slik at du blir god og varm. Da blir gørra mer tyntflytende og lettere å bli kvitt.
Ikke snufs, men snyt deg. Bruk gjerne en pakke/kartong kleenex om dagen, Få det ut! Ikke bruk dopapir, det gjør nesa sår, du har det ille nok som du har det nå.
Drikk mye væske, dette tynner også ut snørr og slim.
Hold deg vekk fra melk, det øker slimproduksjonen, det vil vi ikke ha noe av :0)
Luft godt i rommet om natta, frisk luft hjelper på det meste, og kan gi en følelse av å lette pusten.
En antibiotikakur korter gjerne ikke ned antall sykedager med mer enn ca to døgn. Forhåpentligvis klarer du deg uten.
Bruk paracett (det er rene vidundermiddelet) ta to stk a 500g tre ganger i døgnet, det gjør ikke noen skade å overdrive litt dersom det bare skal taes i noen få dager (sikkert ikke riktig av meg å skrive det).
Tilslutt, nesespray! Masse!
God bedring.
Mine beste råd er; Dersom du klarer det; gå turer slik at du blir god og varm. Da blir gørra mer tyntflytende og lettere å bli kvitt.
Ikke snufs, men snyt deg. Bruk gjerne en pakke/kartong kleenex om dagen, Få det ut! Ikke bruk dopapir, det gjør nesa sår, du har det ille nok som du har det nå.
Drikk mye væske, dette tynner også ut snørr og slim.
Hold deg vekk fra melk, det øker slimproduksjonen, det vil vi ikke ha noe av :0)
Luft godt i rommet om natta, frisk luft hjelper på det meste, og kan gi en følelse av å lette pusten.
En antibiotikakur korter gjerne ikke ned antall sykedager med mer enn ca to døgn. Forhåpentligvis klarer du deg uten.
Bruk paracett (det er rene vidundermiddelet) ta to stk a 500g tre ganger i døgnet, det gjør ikke noen skade å overdrive litt dersom det bare skal taes i noen få dager (sikkert ikke riktig av meg å skrive det).
Tilslutt, nesespray! Masse!
God bedring.
Postet 30.01.07 kl 10:32