Griner du når du skjærer løk?

Da skal du få et enkelt lite tips av meg

Kom til å tenke på det nå når jeg nettopp lagde meg litt nattmat; et par roastbiff-smørbrød med løkringer og remulade på.

Når du skal til å sette kniven i løken og skjære den opp, lukk munnen! Jepp! Knip leppene hardt sammen og pust utelukkende gjennom nesen.
Du må ikke glemme deg bort og slippe inn et lite glipp luft gjennom munnen, for da er det gjort - tårene kommer. Men klarer du å holde munnen hardt lukket mens du skjærer løken, så slipper du tåresprut

Sånn, det var dagens matlagingstips

Jeg sitter her med helt tørre øyne og nyter nattmaten min, jeg
Et annet tips (som kanskje ser litt dumt ut) er å bruke dykkermaske eller svømmebriller
Det aller beste tipset er vel å holde seg langt unna alt som heter løk!
Hilsen løkhater...
Dyrehagen
Det aller beste tipset er vel å holde seg langt unna alt som heter løk! Hilsen løkhater...

Hva! Et roastbiffsmørbrød uten ringer med rødløk... hva er vel det?
Nei, løk setter spiss og ekstra smak på mye! Pizza uten løk? Næææ....
Dyrehagen
Det aller beste tipset er vel å holde seg langt unna alt som heter løk! Hilsen løkhater...

Da går du glipp av store gleder!
Ikke alltid tårene triller når jeg skjærer løk, men når det først gjør det er det ikke måte på hvor det flommer På min gamle jobb kuttet vi opp godt og vel 100 kg løk i slengen når det skulle lagest bacalao, da trillet tårene og så ga det seg etter en stund... Går ann å bli vant til det.
Svømmebriller er nok et bra triks ja, siden slimhinner i øynene blir irriterte av den svovelholdige gassen som dannes når man skjærer løk. De sender signaler til hjernen om at det svir, og dermed dannes det tårer.
Men så er det jo ikke helt tett mellom øyne, munn og nese heller. Kanskje sånn heldekkende dykkerhjelm er tingen :P

Det er også forskjell fra person til person, hvor mye man reagerer, og forskjell fra løk til løk, hvor mye cystein den inneholder (stoffet som omdannes til svovelholdig gass).
Løk må man ha, jeg bruker linser og kan hakke løk i timesvis
Cathrin
heldekkende dykkerhjelm er tingen :P

He, he, eller slik gummimaske hvor det kun er åpning til munnen... (fy, hvor i alle dager har du sett like stygge ting, Gry!!! At du kan få deg til å skrive det!)
Gry
He, he, eller slik gummimaske hvor det kun er åpning til munnen... (fy, hvor i alle dager har du sett like stygge ting, Gry!!! At du kan få deg til å skrive det!)

Hahaha *fysj for noen bilder i hodet*
mona o
Hva! Et roastbiffsmørbrød uten ringer med rødløk... hva er vel det?:-) Nei, løk setter spiss og ekstra smak på mye! :-) Pizza uten løk? Næææ....

Et roastbiffsmørbrød uten ringer med rødløk er deilig! Og pizza uten løk... Det er en grunn til at jeg ikke spiser pizza - til alles store overraskelse. "Hva? Spiser du ikke pizza? Alle liker jo pizza! Det var jo derfor vi fant ut vi skulle servere det. Hva skal vi nå servere deg?" Eller på jobben når vi skal jobbe utover kvelden. Jeg har sagt ifra om at jeg ikke spiser pizza, og allikevel glemmer de å skaffe meg noe mat. Pizza, pizza, pizza! Det er ikke lov å ikke spise pizza i dette landet! Sukk... Så på slike dager har det en tendens til at det eneste skikkelige måltidet jeg tar i løpet av dagen, er om kvelden rett før leggetid, og det er jo ikke verdens sunneste måte å leve på! Argh! Jeg blir sint, bare å skrive om det, jo!
Ja, ikke sant, Cathrin ?!!? *glis og grøss*
Gry
Ja, ikke sant, Cathrin ?!!? *glis og grøss*

Og med en hel løk i munnen *fnis*
Cathrin
Og med en hel løk i munnen *fnis*

Eller noen nøtter *fnis*

Kutter opp løk under rennende vann jeg, hjelper det.
Nei, jeg er smart og skjærer skakt.
Jeg bruker en fuktig kniv.
Roy L.
Et annet tips (som kanskje ser litt dumt ut) er å bruke dykkermaske eller svømmebriller :-)
Hehehe, takk, Roy L
Nå ble jeg oppmuntret og lattermild idag også
Bare tanken på deg som står og skjærer løk med dykkemaske er rett og slett latterlig DD
Dyrehagen
Hilsen løkhater...

Ved nærmere ettertanke skal jeg ikke si noe på den, Inger Johanne.
Det er nemlig et par ting jeg også bare avskyr og rent sagt hater... noe som nordmenn flest ikke begriper.. nesten som å banne i kjerka!

Jeg hater brunost! Og jeg avskyr grøt. Grøt i alle former, jeg bare hater det. Da jeg var liten og mamma kokte grøt til middag til de 3 grøt-elskende brødrene mine, gikk jeg ned på rommet mitt og stengte døra fordi bare lukta gjorde meg kvalm. Og det gjør det den dag i dag. ÆSJ!

Jeg fatter ikke at folk kan like hverken brunost eller grøt.
Dyrehagen: Ser ikke helt hvordan løkhat henger sammen med pizzahat. Finnes da mange pizzatyper uten løk :P Og på en pizza kan man jo ha hva man vil, og bunnen kan lages av mange forskjellige ting. Hvordan kan man ikke like det? Å ikke like grandiosa er mer forståelig spør du meg :P

Brunost aka. Kvasir er heller ikke jeg begeistra for, men det er mest pga. det blir mer ost i ganen enn i magen når man spiser det. Når vi først er inne på ting vi ikke liker så foretrekker jeg helst å spise ting som lager lyd med munnen, med unntak av ciklider og andre fisker som prøver å lure seg innenfor mine kriterier.
Skjærer mye løk selv med åpen munn, men merker ingen ting p.g.a. kontaktlinsene
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap