skilpadde :) treng råd, info ++

Inaktiv bruker
Er så heldig å få meg skilpadde. men har i grunnen noen spørsmål om dette.
frå før av hadde eg tanker om å søke til mattilsyne om låv og få en eller to. (er alergisk) men så har mamma fått tilbud om å få en skilpade med skolefritidsordningen på skulen - der ho jobbar.

Men då dukket spørsmålene opp, skulpadden er 10 år, muligens 20-30 cm stor.. er dette mulig? og kor lenge lever skilpadder?

og dei har ikkje noen papirer på den?? skolefritidsordningen hadde fått den av en familie som ikkje ville ha den lenger, for mange år siden..
kansje dette var før ein måtte søke om låv?

og sist men ikkje minst. har null peiling på kva art den er eller noe som helst, og aner ikkje kva den treng, kva som må til for at den skal like seg, o.s.v.
finst det sider som ligner på akvaforum om skilpadder?
og finst det gode info sider på norsk om dei? er alt annet enn god i engelsk.. men kan til nød ta tyske sider.

og korleis skriver ein skillpadde/skillepadde?

-marte-

Her står masse om alle sorter skilpadder
Her dreier det seg høyst trolig om en art som ikke er lov å holde i Norge, og da er man på tynn is med en gang.
Jeg ville ikke tatt i mot denne skilpadda, siden den strider mot lovverket, etter alt å bedømme. Plassmessig krever ett så stort dyr mye, og det er derfor få som kan ha denne.

Siden vi ikke tillater diskusjoner om ulovlig dyrehold på AF, stenger jeg tråden. Det finnes dessuten plasser der det er mye mer info og kunnskap om disse reptilene enn på AF
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap