til Frank Angell - modelator :)

Inaktiv bruker
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1010&thread_id=16117&message_id=68802

angåendes den tråden.. kvifor stengte du den?
pluss skilpadden heter rød hode eller noe liknendes. og det er låv og ha den....(?) det har eg alt sjekket..
var bare dette med om mattilsynet ikkje brydde seg med slikt for 10 år siden eg ville vite + litt annen info.
og dersom det ikkje finnes papirer på den, så er det vel mulig å skaffe det?
hae selfølgelig ikkje tenkt å gjøre noe som er ulovelig

er så alergisk at eg uansett hadde fått tilatelse til skilpadde og alt slikt. men ble virkelig i stuss når det kom til det med at denne ikkje har noen papirer..
og så er jo denne gratis

steng gjerne tråden etterpå om du mener den fremdeles ikkje er låv.

-marte-
Jeg er ikke frank, men limer likevel inn denne informasjonen som er temmelig lett tilgjengelig på nett:

Skilpadder er vekselvarme dyr som er tilpasset et varmt klima. Med bakgrunn i dyrevernlovgivningen har derfor innførsel, hold og salg av skilpadder og andre herptiler vært forbudt i Norge siden 1976. Forbudet håndteres strengt, og dyr som oppdages ulovlig holdt blir beslaglagt. Dersom du ønsker å innføre og holde en skilpadde i Norge eller overta en allerede innført skilpadde, forutsetter dette at du søker Mattilsynet om dispensasjon fra forbudet. For landskilpadder av typen Testudo og Geochelone har det vært gitt dispensasjon fra forbudet for personer med helseplager som gjør det umulig å holde andre typer kjæledyr, for eksempel allergi mot dyrehår.

Så selv om den aktuelle skilpadden har falt under dispensasjonsbestemmelsen tidligere, må altså du søke på ny nå ved overtagelse, og få innvilget DIN dispensasjon.
Heter muligens rødøret- eller rødhodet terapin skilpadde, det er ikke lov å holde dem i Norge, men det er mange som gjør det. En kjapp søk på nettet, så finner du sikkert ut hvordan du steller en slik. Ved allergi kan en få tillatelse, men få den før skilpadden. Fant noe om det på NAAF sine sider.
Vet at akvariet i Ålesund har tatt i mot skilpadder, men om de gjør det ennå vet jeg ikke. Var en stor sak i avisen for noen år siden, da de muligens måtte avlive hele bunten pga regelverket. Sist jeg var der svømte der rundt skilpadder.
Inaktiv bruker
ok, supert med skikkelig svar
sitter og ser på sann søknads skjema, må få sent det snarest.

eventuelt får eg bare gi frå meg skilpadden til dei mattilsyn folkene om eg ikkje får beholde den, for den må flytte snarest da skolen skal legges ned.

trur faktisk eg bare tar og ringer til dei mat tilsyn folkene i morga
Det er bare å beklage, men vi vil altså ikke ha tråder med dyr som per definisjon ikke er lov til å holde. Når Frank stengte den forrige tråden burde det være nok til at du ikke starter en ny.

Hvis du har spørsmål om hvorfor tråden ble stengt kan du gjøre dette med en epost til moderator@akvaforum.no.

Stenger denne tråden med samme henvisning som Frank.
Rødøret terrapin er ikke bare ulovlig, men en av de dårligst egnede dyrene å holde i fangenskap. De utgjør dessuten en potensiell helsetrussel for eieren siden de svømmer rundt i sin egen dritt i alt for små akvarier. Hørt om salmonella?

Jeg kan si med stor sikkerhet at du ikke kommer til å få tillatelse til å holde vannskilpadder.

Akvarier og dyrehager er drittlei terrapiner og kommer heller ikke til å ta den stakkars skilpadden i mot.

Må til slutt advare på det sterkeste om å starte ny tråd om emnet etter at den forrige tråden ble stengt. Moderators avgjørelse skal IKKE diskuteres i forumet. Du er herved advart!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap