Hvorfor du ikke bør sende levende dyr med posten

typisk posten
foreslår at man heller sender dyr med buss exspress.kortere tid å kommer garantert fram Noen andre som har noen "posten"historier?Kan vel egentlig tilføre at det som oftest går bra når man sender med posten,så de ikke helt håpløse.Er bare utrolig kjipt ting som dette kan skje.Ville ikke vært den som får en pakke med eplesneiler som har lagt noen månder på posten :P (mmmmmm dette lukter godt)
Den beste grunnen er vel at det ikke er lov
Jeg er ihvertfall glad for at det ikke var dyr i en pakke jeg fikk fra USA, den var en tur innom tollen i Australia før den kom til meg... Det var vel strengt tatt ikke norske posten sin skyld
ikke lov?synd noen gjør det da
Det stemmer at det ikke er lov å sende levende fisk med posten. Dette ble vedtatt siste halvdel av 2006, husker ikke akkurat når.
Planter\ reker\ sneiler er det såvidt meg bekjent fremdeles lov å sende.
Men at det er en vis risiko å sende slikt med posten, er det liten tvil om.

For den del; tar det mer enn ei uke, spiller det liten rolle om det tar en måned eller ett år ekstra å få frem pakken\ brevet. Dødt er liksom dødt

Når det gjelder historier om posten;
Sendte noen melormer til ei som bor i nabokommunen. Er vel ca 4 mil fra meg til henne, altså ikke noe langt stykke. Posten brukte, om jeg ikke husker feil, 8 dager på disse milene. Vet ikke om de hyret inn sneiler til å krabbe langs E6 med brevet eller hur :p

En annen historie, jeg leste i den lokale avisa for kort tid siden, innebar ca ett halvårs leveringstid av en pakke med poser til en støvsuger. Pakken hadde da vært innom stort sett det den kunne være innom. Manglet bare stempel "Nordpolen" på den
Man bør jo unngå å sende reker og planter i julestria eller når det er flystreik.

Mine erfaringer med å sende fisk, reker og planter med posten er stort sett positive. Det har vært lite svinn for min del.

Nå ønsker ikke posten lenger at man sender fisk fordi enkelte akvarister har trøblet med erstatningskrav på tapt fisk. Håper at dem som fortsatt bruker posten er litt mer diskret og tar ansvar selv.

Å sende med Posten innebærer en viss risiko, men tapene av fisk er minimale i forhold til tapene ved import fra utlandet til norske butikker.

Er det ulovlig å sende noe med posten som posten ikke ønsker? Vi snakker tross alt om forseglede kolli med ufarlig innhold.
Her kommer litt om min erfaring med posten..: Leverte opptaksprøve til kunst og håndverksskolen. var glad og fornøyd for at jeg fikk den avgårde innen fristen..
Det varte og rakk,og jeg hørte ingenting fra skolen. Jaja,tenkte jeg. -Da var vel ikke prøva god nok. Så fikk jeg melding om at den kunne hentes på posthuset (hadde sendt med returporto).
Henta pakka, og så at den hadde vært åpnet, for så å bli forseglet av postens ett eller annet sorterings.. ja.
I alle fall. hadde visstnok vært noe feil på adressa mente de på klage-telefonen.
De hadde altså åpnet pakken, funnet adressa mi inni, og sendt den i retur til meg.
-i stedet for å sende det til skolen (adr. dit lå og i pakken).
Såprøva hadde aldri vært på skolen.
Tror du jeg kom inn på skolen?
Nei.
Posten skal frem.. eller var det tilbake..?
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap