Pris på akvarium

Hvor mye pleier akvarium på ca 300 L med amatur, pumpe og varmekolbe koste?

Noen som har et bra tips på hvor jeg får tak i et billig?
Det er som å spørre om hva en blå bil koster

Det finnes en haug med merker av både kar, lys, filtre etc som har ulik pris.

Fortell heller hvor mye du kan strekke lommeboka, så er det lettere å komme med råd om hva du bør satse på.

Men siden du spør, og jeg er så snill som jeg er, er dette ett priseksempel, hentet fra Tropefisk.no
1 Effectline akvarie 325 liter med alu-kant 2.492,81
1 Effect light til 325 liter 2.195,09
1 Alu-bord med understel til 325 liter. 1.451,23
1 Eheim Professional II 2028 Edition 2.199,00
1 Jäger varmekolbe. 200w 269,00
Total 8.607,14

I tillegg kommer bunnlag, røtter, lysrør, reflektore, vanntilsettinger, planter, plantenæring, og noen vanntester.

Jeg ville nok satset på å bruke mellom 10 og 20 høvdinger på ett førstegangsoppsett.
Kjøp det brukt er mitt tips.

Har skaffet meg komplett 720l med fisk til 5500 og komplett 528l til 3500,- Begge er med heldekkende topp og 1 innvendig pumpe, samt 1 utvendig. Begge med varmekolber og sand/planter.

Har du tid til å vente litt kan man lett skaffe ett billigre.
Dyrego har hatt kampanjer på Juwel-akvarier, som leveres komplett med utstyr og møbel. Jeg kjøpe min 300-liter NY til 4990,- da det var tilbud for et års tid siden. Tror ikke prisen er så altfor gæren til vanlig heller. Kjøpte et par reflektorer for lyset, innredet med biltemasand, røtter og planter (fås kjøpt rimelig på forum). Tror kar og innredning kostet meg totalt rundt 6000,-. Fisken kommer selvfølgelig utenom.

Noen liker ikke Juwel, andre har veldig sansen for det. Jeg er en av de sistnevnte, eier av Juwel Rekord 160 liter, og Rio 300 liter + 400 liter (den siste er ikke i mitt eie lenger). Har hatt null problemer og sirkulasjonen er helt fin. For de som mener den svarte lille boksen inni med alt utstyret er stygg så er den fullt mulig å skjule bak røtter og mose.

Men det spørs jo litt hva vil gjøre ut av det som sagt.
Jeg er også av sistnevnte,så mitt kommende kar blir et juwel vision 450 liter.

2 steder her i ålesund selger det, ene plassen koster det 12500 (sykt)
Den andre plassen koster det like over 9000 og det er ikke ille mener nå jeg.

Et annet kar jeg har fått sansen for er Ferplast sine buede Cayman akvarium, det stedet som selger billigs juwel selger 350 liter Cayman i sort utgave (den billigste) til like under 8000.

Men det er som sagt billigere å kjøpe brukt,og ofte er de i veldig god stand
Bare pass på å kjøpe fra seriøse selgere. Selv stoler jeg ikke på QXL folk og lignende. Man får nok varen,men de som selger er ikke alltid 100% ærlige,selv opplevde jeg at en venn at et luftvåpen ble sendt med en kule i kammeret ladd og klar til å fyre av. Man kan si vennen min ble glad da jeg ba han sikte i sikker retning og trykke avtrekkeren for sikkerhets skyld...
Tilfeldig bekjentskap
© Camilla Nilsen
Reklame for plussmedlemskap