Dyrebutikk som fôrer malawi med røde mygg!

Det kom som et sjokk! Jeg var inne i dyrebutikken i dag. Han stod og matet fiskene med røde mygglarver. Så, så jeg at han la oppi 3 ruter mygglarver i malawi karet, og jeg spør; Malawi skal vel ikke ha røde mygglarver?

Og han svarte; Jo, det er det beste frossen fôret du kan mate de med.
Jeg sa; ehm... rart.. står ikke det på internett sier jeg. der står d at man skal fôre med rekemix.
Han sa; ja det går det å.!

gjett hvor sinna jeg var på hann a.. stakkars malawi.
ALDRI skal jeg handle der igjen!
Jeg er en idiot når det gjelder malawi. Ikke min greie. Men hvorfor skal ikke malawi ha røde mygglarver?
etter d jeg har hørt, så tåler ikke malawienes mage de røde mygglarvene, de greier ikke å fordøye det. så etter tid får de bukvansot. og så dør de.
Han gjorde vel det han trodde var riktig?

Det er vel for mye kjøtt generelt og ikke akkurat røde mygglarver som kan gi Malawi trøbbel med magen?
Håvard Støre Andresen
Han gjorde vel det han trodde var riktig?
hallo? Når du driver egen akvariebutikk, og ikke vet hva fiskene skal ha som mat. Da mener jeg at du bør legge hobbyen på hylla.
biXen
Det er vel for mye kjøtt generelt og ikke akkurat røde mygglarver som kan gi Malawi trøbbel med magen?
Leste et annet sted her på forumet at malawi ikke tåler røde mygg, fordi de ikke greier å fordøye det.
Hadde Malawi i flere år, de ble ofte foret med rød mygg. Hadde ingen dødsfall, overproduksjon var det eneste problemet jeg hadde med mine malawier.
Jeg har også lest at de ikke skal ha rød mygg, men som sagt: min erfaring er at det ikke er noe problem.
Jeg har også foret malawi med røde mygglarver over flere år (som supplement) uten problemer.
Har ikke personlig erfaring i det hele tatt, men utfra bøker osv. virker det som at mange mener de fleste ikke skal ha så mye kjøtt. Jeg tolker det dithen at det dermed ikke vil skade særlig om de får myggisser en del av dagene. Men ser ikke ut til at de anbefaler det som hovedfor basert på internett meninger heller.
Har heller ikke personlig erfaring med malawi, men jeg har lest her at de ikke tåler røde mygglarver, og derfor ikke skal fôres med det.
Det finnes en rekke malawier som lever av innsekter og innsektslarver. Andre er rene fiske\ skalldyretere, og noen er vegetarianere. Så det er ikke innholdet av kjøtt som er ett problem.

Man kan fôre malawi så mye en vil med artemia, hvite og sorte mygg, men de røde skal en holde langt unna karet.
Det er en del uenighet om hva det er i de røde mygglarvene som trigger potensiell dødelig sykdom (bukvannsott). Noen mener det er den kjemiske sammensettingen, andre mener det er bakterier som følger med.
Selv heller jeg til siste teori.

Sitat Malawiguiden av Ad Konning;
"Det finnes mye frossetfôr til salgs i akvariebutikker, og mye av dette er helt uegnet for malawiciklider. Det mest populøre er røde mygglarver som man burde unngå fullstendig. Mygglarver lever i surt vann, og kan også inneholde kjemikalier fra miljøet de lever i. Malawiciklider (og Tanganyikaciklider) lever i alkalisk vann, og kan lett få bukvannsott når de får i seg "sur" føde"

At dette er ett fôr som enkelte butikkansatte dytter i karet, er velkjent. Kunnskapene er ikke alltid like stor om alle arter, forståelig nok. Men når dette blir påpekt feil, burde de i alle fall gidde å undersøke.

Jeg kunne ikke tenke meg å fôre slike fisk med røde mygg, siden dette er en tikkende bombe.
En gang kan gå bra - 10 ganger kan gå bra - 50 ganger kan gå bra, men også en gang kan gå helt til hel...
Vet om mer enn en akvarist som har tett på tømt karet sitt for fisk, med å fôre med dette ellers så snadderlige fôret
hmmm nesten som med oksehjerte å diskus da.... samme mann Ad Konning, anbefaller heller ikke dette som fiskefor men her er det delte meninger har jeg forstått
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap