- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Høy på pæra?
Høy på pæra?
Unnskyld at jeg fortsetter en tråd som ble lagt død, men føler det må ut.
Mange ER faktisk høy på pæra her inne. Det er et kjent fenomen i forum-verden, etter som man ikke har noen direkte kontakt med mennesker blir man ofte tøffere i trynet enn man er.
Har merket meg et par punkter den korte tiden jeg har vært her. (Ja, dere kan sikkert ta meg på mange av punktene.)
- Korrekt norsk
Det er så fantastisk mye mas om at folk bruker caps-lock, at folk ikke bruker stor bokstav, og i de verste tilfellene at noen skriver dårlig norsk. At noen faktisk har mage til å begrunne dette maset med at de ikke tar slike innlegg seriøst, er jo et helt enestående eksempel på at vi høy på pæra. Greit at administratorer fikser en og annen overskrift, men det må da være mulig for alle andre å holde kjeft om det.
- Økonomisk situasjon
Nybegynnere kommer ofte inn og spør om forskjellig med den billige bollen med gullfisker de kjøpte på Tropehagen eller lignende. For noen dager siden var det en som spurte om et 18l akvarium var et bra kjøp for en begynnelse, og at han/henne ikke hadde råd til noe større. Likevel presterte altså en rekke folk å svare at de ikke ville anbefale noe under 100 liter for en nybegynner. Ja, ok, det er kjipt med små akvariumer, men når noen sier de ikke har råd til større, må det da være mulig å hjelpe til me då gjøre situasjon best mulig. Jeg-bor-på-Bærum-og-har-penger- svar er jo litt unødvendige.
- Ulogiske kommentarer og handlinger fra moderatorer
Nå kaster dere meg vel ut, men ok.
Hva er poenget i å stenge en tråd på off-topic- forumet? På off-topic bør det være mulig å diskutere hva som helst, og da er det litt uheldig å stenge tråder som tar for seg at mange på forumet strengt tatt har drittsekk-nykker (likevel om det ikke avr fremstilt på den beste måten). Jeg syns vi bør ta det opp, derfor prøver jeg å lage en ny tråd.
Det er også litt uheldig at flere moderatorer oppmuntrer til at man ikke skal gjenta det andre har sagt. Personlig setter jeg pris på å se hva de fleste svarer på et spørsmål. Om det bare er 2 meninger representert ved 2 personer, aner jeg jo ikke hva som er rett eller galt.
- Les før man skriver
Har sett på noen akvariumer i basen som har vært midlertidige akvariumer for fisk, noe som er tydelig forklart i teksten. Likevel er det altså mennesker som presterer å si "Åå, den fisken må ha større plass..................", i en tydelig sarkastisk tone.
- Ekstremistiske holdninger
Danner vi en slags frigjøringsfront for akvariefisk? Hvis ikke, skal man kanskje være litt forsiktige med å fortelle erfarne akvarister hvor vidt fisken deres trives i et akvarium.
Det er også veldig spesielt at det er forferdelig å se en hamster eller en gullfisk bli flerret opp av piraya, men hvis det er en erfaren akvarist vi alle kjenner som bruker det til et høyreist levendeføder-prosjekt (sorry, men trengte et eksempel), er det faktisk ikke en kjeft som reagere. Likevel om mange definerer fisk som et like godt dyr som en hamster etc. Mange sammenligner jo til og med hunder med fisk.
- Generell overlegenhet
For de som faktisk kan skrive, og spesielt for de som liker å pirke på andres skrivemåte, bør være mulig å fremstå litt høflig i skrivemåte. Men det oppsummerer vel punktene over.
Mvh. KES
Mange ER faktisk høy på pæra her inne. Det er et kjent fenomen i forum-verden, etter som man ikke har noen direkte kontakt med mennesker blir man ofte tøffere i trynet enn man er.
Har merket meg et par punkter den korte tiden jeg har vært her. (Ja, dere kan sikkert ta meg på mange av punktene.)
- Korrekt norsk
Det er så fantastisk mye mas om at folk bruker caps-lock, at folk ikke bruker stor bokstav, og i de verste tilfellene at noen skriver dårlig norsk. At noen faktisk har mage til å begrunne dette maset med at de ikke tar slike innlegg seriøst, er jo et helt enestående eksempel på at vi høy på pæra. Greit at administratorer fikser en og annen overskrift, men det må da være mulig for alle andre å holde kjeft om det.
- Økonomisk situasjon
Nybegynnere kommer ofte inn og spør om forskjellig med den billige bollen med gullfisker de kjøpte på Tropehagen eller lignende. For noen dager siden var det en som spurte om et 18l akvarium var et bra kjøp for en begynnelse, og at han/henne ikke hadde råd til noe større. Likevel presterte altså en rekke folk å svare at de ikke ville anbefale noe under 100 liter for en nybegynner. Ja, ok, det er kjipt med små akvariumer, men når noen sier de ikke har råd til større, må det da være mulig å hjelpe til me då gjøre situasjon best mulig. Jeg-bor-på-Bærum-og-har-penger- svar er jo litt unødvendige.
- Ulogiske kommentarer og handlinger fra moderatorer
Nå kaster dere meg vel ut, men ok.
Hva er poenget i å stenge en tråd på off-topic- forumet? På off-topic bør det være mulig å diskutere hva som helst, og da er det litt uheldig å stenge tråder som tar for seg at mange på forumet strengt tatt har drittsekk-nykker (likevel om det ikke avr fremstilt på den beste måten). Jeg syns vi bør ta det opp, derfor prøver jeg å lage en ny tråd.
Det er også litt uheldig at flere moderatorer oppmuntrer til at man ikke skal gjenta det andre har sagt. Personlig setter jeg pris på å se hva de fleste svarer på et spørsmål. Om det bare er 2 meninger representert ved 2 personer, aner jeg jo ikke hva som er rett eller galt.
- Les før man skriver
Har sett på noen akvariumer i basen som har vært midlertidige akvariumer for fisk, noe som er tydelig forklart i teksten. Likevel er det altså mennesker som presterer å si "Åå, den fisken må ha større plass..................", i en tydelig sarkastisk tone.
- Ekstremistiske holdninger
Danner vi en slags frigjøringsfront for akvariefisk? Hvis ikke, skal man kanskje være litt forsiktige med å fortelle erfarne akvarister hvor vidt fisken deres trives i et akvarium.
Det er også veldig spesielt at det er forferdelig å se en hamster eller en gullfisk bli flerret opp av piraya, men hvis det er en erfaren akvarist vi alle kjenner som bruker det til et høyreist levendeføder-prosjekt (sorry, men trengte et eksempel), er det faktisk ikke en kjeft som reagere. Likevel om mange definerer fisk som et like godt dyr som en hamster etc. Mange sammenligner jo til og med hunder med fisk.
- Generell overlegenhet
For de som faktisk kan skrive, og spesielt for de som liker å pirke på andres skrivemåte, bør være mulig å fremstå litt høflig i skrivemåte. Men det oppsummerer vel punktene over.
Mvh. KES
Postet 10.03.07 kl 02:47
Høy på pæra?
Om folk er høy på pæra, er kansje ikke så lett å bedømme via en tekst? Kansje det har noe med hvilken sinns steming man selv er i, når man leser meldingen? Eller er man i stand til å tolke den riktig? Kansje man venter seg et svar, man selv har tenkt ut, for så å få et svar som ikke stemmer med det over hodet? Og blir forbannet pga det? Enkelte er jo kansje ikke så flinke til å formulere en tekst, og blir misforstått pga det? Tenker da på de yngre. En tekst kan jo total, forandre mening, bare man bytter om på ett ord. Så det er fort gjort å misforstå ting. Men noen skriver kansje, bare for å irritere?
Postet 02.04.07 kl 22:32
Kesol- Korrekt norsk Det er så fantastisk mye mas om at folk bruker caps-lock, at folk ikke bruker stor bokstav, og i de verste tilfellene at noen skriver dårlig norsk. At noen faktisk har mage til å begrunne dette maset med at de ikke tar slike innlegg seriøst, er jo et helt enestående eksempel på at vi høy på pæra. Greit at administratorer fikser en og annen overskrift, men det må da være mulig for alle andre å holde kjeft om det.
Jeg er for at man skriver et så korrekt norsk som mulig når man er på nett. Store bokstaver i hutt og pine, manglende tegnsetting, ikke avsnitt, etc, er irriterende.
Slurvefeil, og selvfølgelig dysleksi, bryr jeg meg ikke om.
Kesol- Økonomisk situasjon Nybegynnere kommer ofte inn og spør om forskjellig med den billige bollen med gullfisker de kjøpte på Tropehagen eller lignende. For noen dager siden var det en som spurte om et 18l akvarium var et bra kjøp for en begynnelse, og at han/henne ikke hadde råd til noe større. Likevel presterte altså en rekke folk å svare at de ikke ville anbefale noe under 100 liter for en nybegynner. Ja, ok, det er kjipt med små akvariumer, men når noen sier de ikke har råd til større, må det da være mulig å hjelpe til me då gjøre situasjon best mulig. Jeg-bor-på-Bærum-og-har-penger- svar er jo litt unødvendige.
Man må jo kunne si sin mening, uten at det er å være høy på pæra. Jeg startet med en 60 liter, og selv jeg forsto at det var i minste laget, og at jo større plass, jo større trivsel.
Fikk kommentarer på det rundt om, og jeg noterte meg det, istedet for å hyle over meg om overlegne bedrevitere...
Kesol- Ekstremistiske holdninger Danner vi en slags frigjøringsfront for akvariefisk? Hvis ikke, skal man kanskje være litt forsiktige med å fortelle erfarne akvarister hvor vidt fisken deres trives i et akvarium. Det er også veldig spesielt at det er forferdelig å se en hamster eller en gullfisk bli flerret opp av piraya, men hvis det er en erfaren akvarist vi alle kjenner som bruker det til et høyreist levendeføder-prosjekt (sorry, men trengte et eksempel), er det faktisk ikke en kjeft som reagere. Likevel om mange definerer fisk som et like godt dyr som en hamster etc. Mange sammenligner jo til og med hunder med fisk.
Tja, er det ikke greit å få høre ærlige meninger fra erfarne folk da?
Jeg har fått min dose ang gullfiskene mine, og jeg blir da ikke sur for det. Tar det til meg, og vet at de etterhvert må få litt større plass. (har to stk i en 20 liter)
Og hva er galt med å definere fisk som feks en hamster eller en hund? Fisk er levende vesen de også, og fortjener best mulig behandling. Å behandle en fisk dårlig, fordi den "bare" er en fisk, DET gjør meg både trist og forbanna...
Alt i alt, så synes jeg AF er et flott forum, med lite hakking og sure miner. Det som faktisk irriterer meg mest, både her og andre steder, er de som ikke tåler at andre sier sin ærlige mening.
Tåler man ikke meninger som går på tvers av ens egne meninger, så får man heller holde munn.
Postet 02.04.07 kl 22:46
Kesol- Korrekt norsk Det er så fantastisk mye mas om at folk bruker caps-lock, at folk ikke bruker stor bokstav, og i de verste tilfellene at noen skriver dårlig norsk. At noen faktisk har mage til å begrunne dette maset med at de ikke tar slike innlegg seriøst, er jo et helt enestående eksempel på at vi høy på pæra. Greit at administratorer fikser en og annen overskrift, men det må da være mulig for alle andre å holde kjeft om det.
Når man skriver et innlegg her inne spør man i de fleste tilfeller om hjelp. Store bokstaver overalt tolkes som skriking, både på internett og sms (og eldre moren min skriver faktisk smser så det er ingen unnskyldning å ikke "være oppdatert"). Skriking er også 5 utropstegn etter hver setning. Det er VANLIG høflighet å skrive korrekt norsk. Da mener jeg ikke noen bokstaver som forsvinner her og der, men å skrive informasjon de som svarer trenger. Hvis du går inn i en butikk og skal ha hjelp med fiskene dine så begynner du ikke med å skrike hjelp vil jeg anta. Hvis man vil ha hjelp må man da føye de som skal hjelpe?!
Kesol- Økonomisk situasjon Nybegynnere kommer ofte inn og spør om forskjellig med den billige bollen med gullfisker de kjøpte på Tropehagen eller lignende. For noen dager siden var det en som spurte om et 18l akvarium var et bra kjøp for en begynnelse, og at han/henne ikke hadde råd til noe større. Likevel presterte altså en rekke folk å svare at de ikke ville anbefale noe under 100 liter for en nybegynner. Ja, ok, det er kjipt med små akvariumer, men når noen sier de ikke har råd til større, må det da være mulig å hjelpe til me då gjøre situasjon best mulig. Jeg-bor-på-Bærum-og-har-penger- svar er jo litt unødvendige.
Relativt sett er ikke 18 liter så mye billigere enn en 54 liter, eller brukt 54 liter. Det er ingen unnskyldning. Hvis du kjøper en hamster og har den i en isboks fordi du ikke har råd til et stort bur så burde du selge den. Når det er sagt så er grunnen til at jeg, og mange andre, påpeker dette med størrelse på kar at mange ikke er klar over det. Og det forbauser meg hvor lite folk følger med på fiskene sine hvis de mener de trives i allslags situasjoner. De få fiskene jeg har fått problemer med har jeg visst det lenge før de faktisk ble syke, på atferd.
Kesol- Ulogiske kommentarer og handlinger fra moderatorer Nå kaster dere meg vel ut, men ok. Hva er poenget i å stenge en tråd på off-topic- forumet? På off-topic bør det være mulig å diskutere hva som helst, og da er det litt uheldig å stenge tråder som tar for seg at mange på forumet strengt tatt har drittsekk-nykker (likevel om det ikke avr fremstilt på den beste måten). Jeg syns vi bør ta det opp, derfor prøver jeg å lage en ny tråd. Det er også litt uheldig at flere moderatorer oppmuntrer til at man ikke skal gjenta det andre har sagt. Personlig setter jeg pris på å se hva de fleste svarer på et spørsmål. Om det bare er 2 meninger representert ved 2 personer, aner jeg jo ikke hva som er rett eller galt.
Egentlig er jeg for nokså lite moderering, men av og til går jo noen litt langt, og da passer det ikke inn på off-topic heller. Mye yngre folk her blant annet. Men det må være høyt nok under taket til spøk og moro også. Og det er da mange moder med på stadig.
Kesol- Les før man skriver Har sett på noen akvariumer i basen som har vært midlertidige akvariumer for fisk, noe som er tydelig forklart i teksten. Likevel er det altså mennesker som presterer å si "Åå, den fisken må ha større plass..................", i en tydelig sarkastisk tone.
Det er unødvendig å smøre det inn overalt ja. Men midlertidige akvarium har tendens til å bli akkurat sånn som det gulvet far skulle legge i kjelleren for 10 år siden som ikke var lagt når vi flytta for 3 år siden :P Det forblir bare slik.
Kesol- Ekstremistiske holdninger Danner vi en slags frigjøringsfront for akvariefisk? Hvis ikke, skal man kanskje være litt forsiktige med å fortelle erfarne akvarister hvor vidt fisken deres trives i et akvarium. Det er også veldig spesielt at det er forferdelig å se en hamster eller en gullfisk bli flerret opp av piraya, men hvis det er en erfaren akvarist vi alle kjenner som bruker det til et høyreist levendeføder-prosjekt (sorry, men trengte et eksempel), er det faktisk ikke en kjeft som reagere. Likevel om mange definerer fisk som et like godt dyr som en hamster etc. Mange sammenligner jo til og med hunder med fisk.
Har ikke sett noen som synes det er kult om en hamster blir flerra opp av en piraja, det får hver person stå for sin egen mening på. Jeg synes det er patetisk, og slettes ikke naturlig. Fisker er dyr og skal behandles deretter, noe er naturlig (som at egg og yngel spises, og at små fisker spises av større), men om vi bevisst legger opp til slike situasjoner så blir det litt skjevt i min mening. Da er det lov på et forum å si om man synes det, synes jeg...
Sånn generelt så renner du alle over en kam, jeg er nybegynner selv (bare ikke på nettbruk) og er avhengig av erfarne sin hjelp. Derfor prøver man sitt ytterste å spør på en slik måte at de vil svare. Det er det alt om språk handler om. Det er faktisk irriterende å trykke på 10 tråder som har dårlig trådnavn men handler om noe dårlig forklart som er svart på hundre ganger siste uken Jeg synes folk her er nokså vennlige og forstelsesfulle om det likevel, men du er tydeligvis ikke enig.
Postet 02.04.07 kl 23:50
Endret: 02.04.07 kl 23:52
Amen til denCarreraOg hva er galt med å definere fisk som feks en hamster eller en hund? Fisk er levende vesen de også, og fortjener best mulig behandling. Å behandle en fisk dårlig, fordi den "bare" er en fisk, DET gjør meg både trist og forbanna... Alt i alt, så synes jeg AF er et flott forum, med lite hakking og sure miner. Det som faktisk irriterer meg mest, både her og andre steder, er de som ikke tåler at andre sier sin ærlige mening. Tåler man ikke meninger som går på tvers av ens egne meninger, så får man heller holde munn.
Hvis man ikke tåler ærlige svar, får man heller la være å spørre
Man velger jo tross alt selv om man vil følge de rådene man får.
Og ja, det er faktisk irriterende å måtte knote seg gjennom innlegg skrevet på sms-språk, kun store bokstaver med manglende punktum etc.
En ting er dysleksi eller unge brukere (slikt er det stort sett mulig å se, enten ut fra profil eller annet), en helt annen ting er direkte slurv!
Vil ellers påpeke at jeg syns det jevnt over er en god tone blant brukere her inne
Postet 03.04.07 kl 00:00
Kesol- Ulogiske kommentarer og handlinger fra moderatorer Nå kaster dere meg vel ut, men ok. Hva er poenget i å stenge en tråd på off-topic- forumet? På off-topic bør det være mulig å diskutere hva som helst, og da er det litt uheldig å stenge tråder som tar for seg at mange på forumet strengt tatt har drittsekk-nykker (likevel om det ikke avr fremstilt på den beste måten). Jeg syns vi bør ta det opp, derfor prøver jeg å lage en ny tråd. -Mvh. KES
Personangrep er rett og slett ikke lov og overhode ikke ønskelig. Derfor blir noen av de trådene stengt.
Enkelt og greit.
Postet 03.04.07 kl 00:15
Postet 03.04.07 kl 00:46
Å si at 18 liter akvarium ikke er spesielt bra som begynnerakvarium, handler ikke om jeg-bor-på-Bærum-og-har-nok-penger-svar. Det handler om erfaring og kunnskap om hva som går bra/dårlig. Mange har erfart at det er vanskelig å få til et stabilt miljø i en liten tank/bolle, og derfor ikke er noe godt tips å ha som begynnerakvarium. Det er altså større sjanser for å mislykkes med en liten tank enn en større. Og det er få ting som kan kverke akvarieinteressen som sykdom og død i akvariet. I tillegg er det ikke så mange fisker som vil passe på så liten plass. Så anbefalingen om større kar, blir gitt ut fra hva man tror er best, både for fisk og eier. Selv greide jeg det kunststykke å kjøpe en pleco til en 12-liter i min spede akvariebarndom, og jeg ønsker selvsagt ikke at andre skal gå i den samme fellen. Det er faktisk fort gjort når man ikke vet at det ikke er lurt.
Jeg har opplevd veldig lite ovenfra-og-ned-holdning her på AF. Da jeg meldte meg inn for et halvt år siden, var jeg vel egentlig en nybegynner, selv om jeg hadde hatt fisk i 13 år. Det er faktisk tøft å oppdage hvor grønn man er, når man har hatt fisk så lenge, og hvilke uhyrlige tabber man faktisk har gjort. Likevel har jeg ikke opplevd at noen har sett ned på idiotien min. Resultatet: fra 2 akvarier til et sykt antall (inkludert reol) på et halvt år
Det er som noen over her nevner: når man forholder seg til hverandre kun i skriftlig form, er det veldig lett å lese meninger og holdninger inn i andre mennesker, ut fra hva man selv forventer/hvilken situasjon man selv er i. Jeg mener ikke med dette å si at det ikke forekommer at noen faktisk er "høy på pæra", for det er det. Jeg mener med dette heller ikke å si at folks oppfatnig av andres ovenfra-og-ned-holdning er feil. Noen opplever det, og det tror jeg vi aldri kommer til å slippe helt i noe som helst forum. Jeg vet ingenting om hva andre har opplevd her inne. Jeg kan bare forholde meg til det jeg har opplevd, og snakke ut fra min egen erfaring. Men dette vet jeg: når vi ikke har noe kroppsspråk eller tonefall å legge til ordene, forsvinner faktisk mye av det vi bruker til å tolke hverandres meninger/holdninger, og da blir vi lettere påvirket av hva vi selv forventer. I tillegg er det fryktelig lett å fortsatt legge denne "holdningen" inn i en persons meninger, hvis man en gang har opplevd et litt uheldig utsagt fra en person. Førsteinntrykk påvirker veldig mye. Jeg må innrømme at jeg selv også lar meg påvirke av mine egne forventninger om hvordan jeg forventer at andre er. Jeg har misforstått andres intensjoner og holdninger, og kommer til å misforstå igjen. Mine egne svakheter, erfaringer, meninger osv. påvirker alle mine måter å tolke andre mennesker, enten jeg vil det eller ikke. Det er sånn det er å være menneske. Jeg må til og med innrømme at avataren, signaturen og rettskrivningen også påvirker hvordan jeg oppfatter et annet menneske. Det irriterer meg at det påvirker meg, men nok en gang: det er faktisk sånn det er å være menneske. Så dette er noe jeg må minne meg selv på flere ganger når jeg oppdager at jeg har bestemt meg for hvordan jeg tror et menneske er.
Det som særlig er lett å misforstå når man kun forholder seg til det skriftlige, er ironi. I motsetning til sarkasme, trenger ikke ironi å være ondsinnet i det hele tatt! Jeg er en person som hele tiden bruker ironi i min måte å uttrykke meg på. I den skriftlige verden, må jeg være så veldig mye mer forsiktig med dette. Ironi blir derfor nesten alltid etterfulgt av en smiley, for å fortelle at dette ikke er alvorlig ment. Jeg leste nettopp i en eller annen nettavis om et friluftsmenneske som har vunnet heder og ære for sine initiativ og sin jobb for å få folk ut i skog og mark. Han skrev et innlegg, som var ment ironiski et tidsskrift, og fikk fryktelig mye kjeft etterpå. Det var få som hadde forstått at dette faktisk var ment ironisk! Og dermed ble alle hans hensikter misforstått, og han ble altså skikkelig strukket opp av masse mennesker som ikke kunne skjønne hvorfor han plutselig hadde skiftet mening om alt han stod for...
Konklusjon: det å forholde seg til hverandre i skriftlig form, er ikke lett...
Postet 03.04.07 kl 00:59
Endret: 03.04.07 kl 01:01
Postet 03.04.07 kl 01:05
Postet 03.04.07 kl 10:06
Postet 03.04.07 kl 11:20
Postet 03.04.07 kl 11:29
Postet 03.04.07 kl 12:05
Postet 03.04.07 kl 15:45
Postet 03.04.07 kl 15:46
Gry[QUOTE=MC Darup] Jeg har alltid hatt stempel som "koselig og snill". Håper jeg er litt høy på pæra, det hadde vært litt kult for ei som meg :P
Beklager; MC, jeg tro ikke du er den heldig utvalgte til tittelen høy på pæra. Du får forsøke hardere. :0)
Pøh, som om jeg bryr meg om hva du sier!!
(Bedre?)
Postet 03.04.07 kl 16:35
Postet 03.04.07 kl 16:41
Inaktiv bruker
KesolUnnskyld at jeg fortsetter en tråd som ble lagt død, men føler det må ut. Mange ER faktisk høy på pæra her inne. Det er et kjent fenomen i forum-verden, etter som man ikke har noen direkte kontakt med mennesker blir man ofte tøffere i trynet enn man er. Har merket meg et par punkter den korte tiden jeg har vært her. (Ja, dere kan sikkert ta meg på mange av punktene.) - Korrekt norsk Det er så fantastisk mye mas om at folk bruker caps-lock, at folk ikke bruker stor bokstav, og i de verste tilfellene at noen skriver dårlig norsk. At noen faktisk har mage til å begrunne dette maset med at de ikke tar slike innlegg seriøst, er jo et helt enestående eksempel på at vi høy på pæra. Greit at administratorer fikser en og annen overskrift, men det må da være mulig for alle andre å holde kjeft om det. - Økonomisk situasjon Nybegynnere kommer ofte inn og spør om forskjellig med den billige bollen med gullfisker de kjøpte på Tropehagen eller lignende. For noen dager siden var det en som spurte om et 18l akvarium var et bra kjøp for en begynnelse, og at han/henne ikke hadde råd til noe større. Likevel presterte altså en rekke folk å svare at de ikke ville anbefale noe under 100 liter for en nybegynner. Ja, ok, det er kjipt med små akvariumer, men når noen sier de ikke har råd til større, må det da være mulig å hjelpe til me då gjøre situasjon best mulig. Jeg-bor-på-Bærum-og-har-penger- svar er jo litt unødvendige. - Ulogiske kommentarer og handlinger fra moderatorer Nå kaster dere meg vel ut, men ok. Hva er poenget i å stenge en tråd på off-topic- forumet? På off-topic bør det være mulig å diskutere hva som helst, og da er det litt uheldig å stenge tråder som tar for seg at mange på forumet strengt tatt har drittsekk-nykker (likevel om det ikke avr fremstilt på den beste måten). Jeg syns vi bør ta det opp, derfor prøver jeg å lage en ny tråd. Det er også litt uheldig at flere moderatorer oppmuntrer til at man ikke skal gjenta det andre har sagt. Personlig setter jeg pris på å se hva de fleste svarer på et spørsmål. Om det bare er 2 meninger representert ved 2 personer, aner jeg jo ikke hva som er rett eller galt. - Les før man skriver Har sett på noen akvariumer i basen som har vært midlertidige akvariumer for fisk, noe som er tydelig forklart i teksten. Likevel er det altså mennesker som presterer å si "Åå, den fisken må ha større plass..................", i en tydelig sarkastisk tone. - Ekstremistiske holdninger Danner vi en slags frigjøringsfront for akvariefisk? Hvis ikke, skal man kanskje være litt forsiktige med å fortelle erfarne akvarister hvor vidt fisken deres trives i et akvarium. Det er også veldig spesielt at det er forferdelig å se en hamster eller en gullfisk bli flerret opp av piraya, men hvis det er en erfaren akvarist vi alle kjenner som bruker det til et høyreist levendeføder-prosjekt (sorry, men trengte et eksempel), er det faktisk ikke en kjeft som reagere. Likevel om mange definerer fisk som et like godt dyr som en hamster etc. Mange sammenligner jo til og med hunder med fisk. - Generell overlegenhet For de som faktisk kan skrive, og spesielt for de som liker å pirke på andres skrivemåte, bør være mulig å fremstå litt høflig i skrivemåte. Men det oppsummerer vel punktene over. Mvh. KES
Gjetter vel kansje at dette er rettet til noen direkte spydige folk her inne?
Det med høy på pæra asså.. det er desverre noen folk her inne som burde våre kastet på hodet ut her frå.. Uten å ønske å fornerme noen, så burde det nesten ha våre en nedre aldersgrense her inne.
Ein annen ting, dette maset med rettskrivingen. Synest faktisk dette har gått for langt her inne. Er flere ganger eg bare har vurdert å bare droppe desse sidene for alltid.
Det er faktisk mange mennesker som har skrivevansker og/eller dysleksi som ikkje kan noe for det(!) og vi gjer faktisk så godt vi kan.
Litt info om dette = Dei som stiller i denne gruppen ser faktisk ikkje feilene sine sjølv. Eg kan sitte å sjå på en lengre tekst som eg sjølv skriver, og lese den perfekt, og alt ser rett ut(!) Men andre har null anledning til å klare å lese det.. Slike ting bør ein sjølvsagt unngå her, det bør i alle fall vere forståelig for andre, men tenk dere litt om før dere kommer med alle mulige kommentarer om dette. Det kan faktisk vere direkte sårandes.
Så mitt svar til alle som gnåler om skrivefeil og dårelig norsk her inne, noen skrivefeil får dere faktisk bare takle. Det er faktisk INGEN som er perfekte.
Denne teksten her er ikkje negativt rettet til noen av dere som skriver innlegg ovanfor her, men den er rett og slett meint som rein fakta om tema . Og også slik eg gjetter mange har følt det i det siste.
Postet 08.04.07 kl 01:24
Endret: 08.04.07 kl 01:25
Jeg er helt enig i dette Marte, men jeg tror de som blir rettet på er de som virkelig ikke gidder forsøke å skrive vanlig norsk. De bruker gjerne å kutte ord, skrive på dialekt/slang/sms-språk, og bruker ikke noen som helst tegnsetting i det hele tatt. Da blir det ganske vanskelig å skulle forstå sammenhengen i det som skrives, og dessverre er det mange som da heller lar være å svare på disse innleggene. At vi må tåle feilskriving/staving er en selvfølge (mener jeg), og det må være rom for at mennesker med skrive/leseproblemer skal ture å sende inn innlegg.
Godt formulert og fornuftig innlegg forresten.
Godt formulert og fornuftig innlegg forresten.
Postet 08.04.07 kl 01:33
Minste krav er å lese gjennom sitt eget innlegg etter man skriver det. Jeg går på en del glipper jeg også, da bare editerer jeg innlegget. Det er faktisk mange skrivefeil som er irriterende, jeg bryr meg ikke om du sier du er dyslektisk, det burde gjøre deg enda mer nøye for å finne feila dine. Jeg klager ikke på de som skriver sånn, men det observeres. Ingen som syter om en bokstav er feil, det er slurvefeil som irriterer, kan være vanskelig å forstå sammenhengen da.
Postet 08.04.07 kl 02:59