Nytt lovforslag kan sette en stopper for virvelløse dyr

Inaktiv bruker
Les dette. Er det noen som kan si meg om dette stemmer for akvarister. Og er det noen som har noe å si i denne saken.

I St.meld. nr. 12 står det;

Andre familie- og hobbydyr, sirkusdyr og annen framvisning av dyr

Det vil bli utarbeidet en positivliste over eksotiske
dyr som tillates holdt som familiedyr.

Dyrebutikker må utlevere skriftlig informasjon om de enkelte dyrs behov i forbindelse med salg.

Det vil bli utarbeidet en positivliste over dyr som tillates framvist på sirkus.

Hold av dyr i dyreparker og annen framvisning av dyr skal forskriftsreguleres.

Dette er som meg bekjent det siste offentlige dokumentet som som omhandler dette tema på nasjonalt nivå. Spekulasjoner og rykter har versert lenge, men det er ikke kommet noe konkret ennå. Med positivliste er det slik at de arter som er nevt er lovlig å importere, holde eller selg, mens de arter som ikke er nevnt i positivlisten er forbudt. Norge ligger langt frem som nasjon i forhold til dyrevern, men dette må vel etter hvert tilpasses EU regler.
Inaktiv bruker
okei....og det nye lovforslaget som er under utvikling vil ikke påvirke ?
Trangen til å lovregulere alt kjenner visst ingen grenser. Snart er det vel bare golfballer som er lovlige. Fint Dyrevern.
Det er mange hensyn som skal taes i denne loven. Og det er mange som driver på med lobbyvirksomhet, både bransjen, dyrevern osv.
Hva det endelige resultatet blir etter tilpasninger til bl a EU er det vel ingen som vet ennå. Ryktene sier bl a at importforbudet på eksotiske dyrearter må / kan / bør / må ikke endres, men sier som Ludvik "Time vill show".
Mener å huske at for en tid tilbake var det en akvarieklubb som prøvde å jobbe med å få til forbud mot salg av "gullfiskboller".. Det er BRA dyrevern da..! :o)
Terapitanktenker
Mener å huske at for en tid tilbake var det en akvarieklubb som prøvde å jobbe med å få til forbud mot salg av "gullfiskboller".. Det er BRA dyrevern da..! :o)

Jeg hørte samme rykte, men da med vrien at det var selveste EU som ville forby gullfiskboller;D

-Sondre
Import av fisk
Jeg har nå kjøpt en pakke artemiaegg + noen egg fra killifisk (No.Guentheri 'Red') på ebay. Nå i ettertid lurer jeg på om jeg vil få trøbbel med å få dette gjennom tollen. Risikerer jeg bot?
Tror ikke egg og cyster regnes som levende i denne sammenheng.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap