Deilig mat for mennesker :) Post dine oppskrifter!

Måtte bare ;P

Her er en god is/milkshake for dere som liker banan:
1-2 porsjon:
Bryt opp en skrelt banan og frys den i pose.
Hurtighakk bananen(e) i en blender slik at dette får softis-konsistens. Den kan enten brukes slik, eller tynnes ut med melk eller oboy til det får milshake-konsistens.

Må nytes nylaget. Kan ikke lagres
Liker denne tråden allerede jeg Slenger med ei oppskrift på ei kake for oss som er glade i is.

Osteiskake
Du trenger:
3 egg
2 dl sukker
300 gr Philadelphiaost
1 pk kremfløte
10 Digestive-kjeks

Fremgangsmåte:
- Eggeplommer og sukker piskes til eggedosis
- Bland i Philadelphiaosten
- Kremfløte stivpiskes og blandes så i resten
- Eggehviter stivpiskes (til sånn fluffy greie) og blandes i resten. OBS! Fungerer ikke hvis så mye som en bitteliten dråpe eggeplomme har forvillet seg sammen med eggehvitene.
- Smør en springform 24 cm uten bunn
- Knus kjeksen og strø vel halvparten nede i formen. Ha fyllet over. Strø over resten av kjeksen (evt. knus mer hvis det blir lite).
- Fryses
- Spises
Frityrstekte bananer..

X antall bananer
Kokos strø (kom ikke på noe bedre navn i farta)
Litt hvetemel
Sukker
Litt bakepulver
Egg

Bland alle varene uten bananen (menge sukker, hvetemel, egg, bakepulver og kokosmasse må man ta litt på "feelingen" da det varierer veldig på antall bananer og hvor søtt man liker dette.)
Er man veldig glad i kokos så er det bare å helle på med dette.

Mix det sånn at det blir litt seigt og at det sitter på bananen når man putter de oppi.

Skjær så bananene i midten på langs og 1-2 ganger i lengden...
Putt banan "båtene" i den mixen.

Varm så opp en frityrkjele, så er det bare å steike. Vent til den er gyllenbrun med å ta de opp.

OBS! De er veldig varme når de taes opp fra frityrkjelen, la den avkjøle seg noe før man setter tenna i den.

Tips til tilbehør :
Karamellsaus til dipping.
Tunfisksalat MED kalorier ;D
Festporsjon:
1 boks tunfisk
1pakke lettmajones
1/2 boks lettrømme
2-4 fedd hvitløk, alt etter hvor sterkt man liker ;D
2-3 ts karri (smakes til, dersom man er usikker. Karri har forskjellige styrker. Jeg bruker en mild karri.)
litt salt (ca en halv til en teskje, men må reguleres etter hvor mye pasta en bruker)
1 boks avsilt, løs mais
Del opp 3-6 avkjølte og hardkokte egg i terninger
Bland alt ovenfor, og tilsett:
2 liter ferdig kokt og avkjølt makaroni eller lignende pasta.

Mengden pasta kan reguleres, alt etter om man vil ha en veldig saftig, eller bare litt saftig salat.

Dette var basisen. I tillegg kan man tilsette kapers, hakket salatløk, oliven, eller det som evt. faller i smak

Serveres som pålegg til brød eller rundstykker, eller som hovedrett med rundstykker ved siden.

Denne salaten kan med fordel lages dagen før den skal spises, og passer godt til koldtbord etc..
Må oppbevares godt tildekket i kjøleskap, og står seg i intil en uke etter tilberedning.

De frityrstekte bananene ser veldig gode ut, Boonyarit!
Minner om de vi pleier å kjøpe sammen med iskrem på asiatisk restaurant... Nam-nam
Inaktiv bruker
hjemmelaget is :D
5-6 eggeplommer
nesten en halv kg sukker
4-5 dl kremfløte
kakao el vaniljesukker og sjokoladebiter el. hakkede nøtter

Pisk eggeplommene først, ha deretter i sukker og pisk til stiv og luftig eggedosis. Pisk kremen og bland forsiktig sammen. Bland i ønsket smakstilsetning, bare å prøve seg fram med forskjellig, og om ønsket sjokolade- eller nøttebiter (hvis du liker honning kan du fordele nøtter dyppet i honning på et bakepapir, og oppbevare et par timer i fryseren, før dy blander det i isblandingen). Has i form og fryses. Finnes ikke bedre is, til og med når den er smelta smaker den godt, den renner ikke, men er veldig fyldig og kremaktig, og smaker kjempesøtt og godt
Namename tråd :)
Har så mange oppskrifter jeg liker jeg da
Men kan poste en jeg elsker her..
Oreo- Kake

Ca. 450 g Oreo Cookies
100 g smeltet smør
2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet
2,5 dl melis
ca 3,5 dl piska krem (Menkomel Whipping eller kremfløte)
2,5 spiseskjeer sukker
1 pose sjokolademousse Toro
3 dl melk til moussen

1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, smuldre de opp til veldig små biter! Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form.

Mix kremosten med melis med en mixer så det blir en luftig og kremete masse. Mix krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter.

Mix opp sjokolademoussen i henhold til pakningen. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus!

La kaken stå avkjølt ytterligere noen timer, og aller best blir den om den får stå nesten ett døgn før man skjærer rundt kanten og løsner formen.

DEN ER SÅÅÅÅ GOD ALTSÅ

Inaktiv bruker
hehe, den kaka di høres gog ut, Mimmi :d :P
nam!!
den er sinnsyk , hehehe... Å så er den sinnsyk lett å lage da.. Trenger ikke stekes, bare stå i kjøleskap noen timer
Inaktiv bruker
må prøve den engang, tror jeg skal lage kake neste lørdag
sprøstekt kylling med ost:) (gooooo) 4 porsj
ca 600gram kylling filet
75gram vanlig potetgull saltet (ca 3dl) knust
150gram reven ost
4ss Smeltet smør
Krydderier: paprika,salt,pepper og det du måtte ønske igrunn..

Ta kyllingen ut av kjøleskapet minst 20 min,før tilbredning. varm stekeovnen til 200grader.
Ha potetgull i en pose og grovknus dem med kjevle..
Bland inn revet ost og krydder.
Pensle filetene med smør, fordel potetgull blandingen over og rundt filetene. Drypp resten av smøret over dem til slutt. Sett kyllingen inn i ovnen å stek dem midt i ovnen, i ca 25 min.

Server med salat og baguett
Smaker namenam
Aggi
De frityrstekte bananene ser veldig gode ut, Boonyarit! Minner om de vi pleier å kjøpe sammen med iskrem på asiatisk restaurant... Nam-nam

Det stemmer det..de er sinnsyk gode..

Jeg legger inn en oppskrift til, også asiatisk...kjenner ikke til en person som ikke liker denne! Et tygg og man er hekta kan man si...

Denne oppskriften er man avhengig av å ha tilgang på litt eksotisk mat..
Gjerne en butikk fra Vietnam eller Thailand, da de pleier å ha disse ingrediensene, og kan bli lett guida av de i butikken...

Ris og mango

Ris (Spesial ris som vi asiatere lager "seigris" går man til butikken og sier "kæw njew" så skjønner de hva du mener om de er i fra Thailand )
Kokosmelk
sukker
salt
mango

Litt vanskelig å forklare, dette er en ris type som blir spist mye av i Thailand, spesielt i nord Thailand. Og for de som har vært i Thailand har de kanskje lagt merke til en type ris de spiser med hendene. De ruller den litt rundt og putter den i munnen.

Kokosmelk er en standard vare i disse butikkene og selges i hermetiske bokser.

Mango, en moden type, den er gulaktig og som regel myk å klemme på og vanskelig å skrelle. Det er viktig å velge riktig mango type ellers så blir dette helt feil med tanke på smak. Så de andre mangoene kan ikke brukes.
Det gjelder alle de som er grønne eller grønn/rødaktig...

Så til framgangsmåten..

Legg risen bløtt i vann 1 dag i forveien. Dagen etter så heller man vannet ut og putter kokosmelka sammen med risen, kok opp dette, forsiktig til all kokosmelka har kokt inn i risen.
Når den er ferdig kokt inn i risen, ta ut risen og dampkok den i 15-20 min.
Tilsett litt sukker og salt.
Denne skal smake kokos med litt søt smak etterfulgt av salt, det er viktig å ikke bruke for mye sukker eller salt...

Mangoene skjæres opp i biter, for de som ikke har skjært i en moden mango før, så kreves dette en litt skarp kniv, så ikke hele mangen blir mos. Den er veldig myk.

Server mens risen fortsatt er litt varm...

Og som sagt, så har jeg ikke møtt på en eneste person som ikke liker dettte!

Her er en litt mere detaljert oppskrift...

375g ris
6dl kokosmelk
3 ss sukker
litt salt
3 modne mangoer

Tacostappe
4-500g (pakke familiedeig) kjøttdeig.
1-2 pakke(r) tacokryddermix (som man tømmer i kjøttet).
1-2 potetstappe.
Tilb.: Rømme, paprika/salat.

Lag tacokjøtt på vanlig måte. Følg anvisning på potetstappepose.
Når du skal la stappa svele, bland tacokjøtt og potetstappe godt i kjelen (til stappa), og la den svele i 1-2 min.

Bruk rømme og paprika/salat som tilbehør, eller ikke.

Tar 5 til 8.37 minutter å lage.

NB:
Husk, kjøttdeig er blandingkjøtt og bør stekes ekstra godt. Jeg steker alltid kjøttdeigen til den er halvsprø. Kjøttet blir mykt igjen når du tilsetter vannet og kryddet.
Blir du syk etter dette, skyld på noe annet.
Nå som jeg er i gang, så er det like godt å legge opp en til...
Denne er også eksotisk, men ikke dessert denne gangen..
Det er en suppe som heter "Tom Yum". Jeg veit ikke helt om den offisielt er nasjonal retten i Thailand eller ikke, men skulle jeg ha valgt ut en, så hadde denne klart vært vinneren...
Og for de som har vært på besøk i Thailand, så tipper jeg dere ikke har unngått å møte denne retten. Ofte er denne veldig sterk for en som ikke er vant til sånt. Så her må man be de være litt rolige med chilien...

Her er det samme som over, veldig stor fordel å ha tilgang til en asiatisk butikk.

Det man trenger til dette er..

750g Rå reker/scampi
2L vann
6 blader av kaffir-lime
1ss finklippet sitronblad
2ts fiskesaus
saus)
3/4 dl nypresset limesaft
4ss oppskåret koriander blad
3ss vårløk i skiver
Chili
Pepper
Chanmingnon

Chili - de store røde chilien an kjøper på Rema er fin å bruke, den er ikke sterk, men lager en fin farge og pynter opp maten.)
Skal man ha den sterk, kjøper man små grønne chilier, de bruker å være ca 3cm lang, er ikke denne sterk nok så kan man tilsette litt chili pulver av den fine typen. Chilien mister også litt av smaken ved koking.
Salt

Fiskesaus - dette er en spesial fiskesaus som selges i flasker, selve sausen er det ganske tynn konsistens på og er tilnærmet svart. Denne er ganske salt og lukter ikke kjempe godt. Men har man denne i maten så smaker den ypperlig. Og heter "næm plæ". Må ikke forveksles med soya saus

Korrianderblad/Kaffir-lime og sirton blader fåes i disse butikkene.

Rens rekene, skrell rekene uten å ta vekk den siste delen som halen sitter på. Det skal være igjen ca. 1cm av skallet. Gi rekene et snitt på langs, men ikke skjær igjennom den. Jeg har prøvd selv å finne ut hvorfor de gjør det på den måten og det er 3 grunner jeg har kommet fram til..
1. Når man koker dette så vil rekene brettes litt ut der man har snittet og man får følelsen av at rekene smaker bedre
2. går fortere å koke de.
3. Pynter opp maten mye mer.

Hell vannet i en kjele og ha limeblad og finklippet sitron blad oppi. La det småkoke i 10 minutter. TIlsett fiskesausen og kok i 5 minutter til.

Ha i reker og limesaft og la det småkoke i svært svak varme i noen minutter, til rekene er faste og har fått en lys rødfarge.

Tilsett korrianderblad, vårløk, chili og champignon og la det koke litt til...
Ønsker man det litt saltere, så kan man helle på litt mere av fiskesausen.

Serveres brennende varm i småsuppe skåler med ris til...

Inaktiv bruker
hehe, denne suppa har jeg spist, tanta mi fra Thailand har lagd den til meg mange ganger, den er kjempegod! og sterk :P
Perfekt og drikke sammen med Akvaforum
Provolo Campotorbian Ripasso 2001 (best. nr. 46523, kr. 174,80):

Ripasso kalles det når vanlig valpolicella lagres over kvaset fra en amarone (rødvin laget
på tørkede druer). Dette gir vin med kraftig smak men uten aggressive tanniner, samt et
visst rosinpreg i aroma og smak – men uten at vinen virker søt av den grunn. Provolo er
en mester i kunsten, og hans Campotorbian begynner å nærme seg toppen. Kjøp inn et
parti for å følge utviklingen mot de store høyder.

Av den ligger alltit noen flasker i vinkjelleren hos meg...
Tung men fi fan så deilig
Boonyarit Amundsen
Nå som jeg er i gang, så er det like godt å legge opp en til... Denne er også eksotisk, men ikke dessert denne gangen.. Det er en suppe som heter "Tom Yum". Jeg veit ikke helt om den offisielt er nasjonal retten i Thailand eller ikke, men skulle jeg ha valgt ut en, så hadde denne klart vært vinneren... Og for de som har vært på besøk i Thailand, så tipper jeg dere ikke har unngått å møte denne retten. Ofte er denne veldig sterk for en som ikke er vant til sånt. Så her må man be de være litt rolige med chilien...

Den ser snadder ut den der retten. Jeg spiser vanligvis ikke sjømat, men i asiatiske retter så er det så mye kompleterende smaker som gjør det godt. Frister litt å prøve noe sånt, men jeg er nok litt for lat og det blir fort kostbart når man er en og ikke spiser så mye rester
Bedre sent enn aldri? =p
Jeg må nesten skrive oppskriften på min yndlingskake!

Veldig enkel sjokoladekake:
Stekes ved 200grader i20-25min i springform*(ca 24cm i diameter) på midterste rille.

Handleliste:
150 g smør
3 dl sukker
1 1/2 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
4 ss bakekakao
2 egg

Fremgangsmåte:

1. Smelt smøret i gryte. Bruk svak varme så smøret ikke koker og blir brunt. Eller bare smelt det i mikroovn på middels efekt. Det gjør ikke noe om smøret ikke er helt smeltet, men har noen myke klumper.

2. Mål opp sukker, vaniljesukker, mel og kakao i en bolle. Knekk eggene i bollen og hell på smøret. Visp røren godt sammen, så den blir litt seig.

3. Riv av et stykke bakepapir og legg det over bunnen av kakeformen og klem ringen på. La papiret henge utenfor formen. Fyll røren i formen og glatt overflaten til. Stek kaken i midten av ovnen til den er fast utenpå, men fortsatt kjennes myk på midten. Avkjøl kaken i formen på en rist.

Er veldig god! Men som dere kan se på ingrediensene så er det dobbelt så mye sukker som mel, så er ikke den sunneste kaken nei!:p Og som dere sikkert skjønner, så er den veldig mektig!:p Men verdt å smake! Prøv den!

Odd Espen...
Jepp, den kaken er god!
Men vi steiker den ikke fullt så lenge... Bare nok til at den er litt sprø utenpå... Resten er som en krem inni...
Kaken går under navnet kvalmekake i min familie. Det er fordi den er så populær blandt ungene at de spiser seg kvalme
Den er også god med en dert vaniljeis
Ja, blir som regel kvale av den... Pleier ikke stke den så lenge her heller, men skreiv det som stod i oppskriften...:p

Den er forsåvidt best med is, og varme bær til(f.eks. bringebær varma i microovn, og krausa forsiktig med en gaffel)! Mmmm...
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap