- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Asiatere
Asiatere
Postet 09.07.07 kl 11:47
Endret: 09.07.07 kl 14:45
Postet 09.07.07 kl 13:11
Dette grenser til både det ene og det andre.
Men som vanlig tar jeg infoen i nyheten med en klype salt.
At fisken skal være i stand til å leve i 30 min etter tilbereding, er jeg meget skeptisk til. Fisk er vekselvarme skapninger, og selv om hodet unngår frityren, er nok fisken stein dau på bordet. Krampet\ reflekser i fisk som er død, er ikke uvanlig å observere.
Men at det er ett lite fristende syn å se en fisk i denne tilstanden servert på bordet, er det ingen tvil om!
Men som vanlig tar jeg infoen i nyheten med en klype salt.
At fisken skal være i stand til å leve i 30 min etter tilbereding, er jeg meget skeptisk til. Fisk er vekselvarme skapninger, og selv om hodet unngår frityren, er nok fisken stein dau på bordet. Krampet\ reflekser i fisk som er død, er ikke uvanlig å observere.
Men at det er ett lite fristende syn å se en fisk i denne tilstanden servert på bordet, er det ingen tvil om!
Postet 09.07.07 kl 14:50
Ja, det er et motbydelig skue selv om fisken er dau. Men opphavet til slik mat er forståelig. I varme land der man i alle år har hatt minimal tilgang til nedkjøling, er det kanskje en lettelse å få sprell fersk mat på bordet...
Så selv om man sikkert har kjøleskap og alt moderne på plass nå, så ligger slikt i tradisjonene...
Så selv om man sikkert har kjøleskap og alt moderne på plass nå, så ligger slikt i tradisjonene...
Postet 09.07.07 kl 16:22
Kvalmende. Tenk hvis vi skulle laget retten "frityrstekt asiater". Da hadde det blitt andre boller tenker jeg. Har noen x-svigers som reiste 7 timer med en buss inne i Kina, utenfor turistrutene. Pa taket lå det over 20 hunder bundet sammen i beina. Disse skulle til torget å bli solgt som mat. Hundepisset randt nedover rutene på bussen langs hele turen. Nei enkelte skikker i andre land er direkte motbydelig.
Postet 09.07.07 kl 18:16
Postet 09.07.07 kl 21:50
Postet 09.07.07 kl 23:32
Postet 10.07.07 kl 07:34
Nå er det nå engang en fisk som serveres her, ikke en asiat Det er litt forskjell der. Tror det om hadde fått mest oppmerksomhet, dersom vi gumla asiater, at kanibalismen, og ikke tilberedingenSoVeTenk hvis vi skulle laget retten "frityrstekt asiater".
Helt enig. Og det samme sier andre nasjoner om oss også. F.eks kval og selfangst er noe vi vet at store deler av verden ikke akkurat støtter oss i. Nettopp fordi dyret står i fare for å lide, slik som karpa som her serveres.SoVeNei enkelte skikker i andre land er direkte motbydelig.
Om jeg skulle velge mellom å være karpa på bordet, kontra kvalen som skytes i en fjordtarm, hadde jeg valgt førstnevnte.
På tross av dette finnes det knapt noe som smaker bedre enn ferskt & gjennommørnet kvalkjøtt
Postet 11.07.07 kl 14:54