Må kjøpe "ny" bil. Hva anbefaler dere?

Ser ut til at vi blir nødt til å kjøpe oss "ny" bil da den ene er helt gåen.
Har kjørt bil i veldig mange år, men har egentlig ikke greie på bil i det hele tatt.
Det eneste jeg har bestemt meg for, er at det ikke skal være en Volkswagen. Har nå hatt tre stk. av disse, og må si jeg er drittlei av alt prakket med "dypfryste" låser/dører på vinters tid. (Er man så heldig å ha fått opp lås/dør, så får man den iallefall ikke igjen, uten at man må kjøre en times tid for å få tina opp hele bilen). Må legge til at vi ikke har garasje da.
Utenom at den må være forholdsvis driftssikker, og at det går an å komme seg inn i bilen på vinters tid, bør det også være stasjonsvogn.
De jeg har sett på foreløpig er en Peugot 406, 1,8, og en Nissan Primera 114hk. Begge er fra 2001.
Er det noen som har noen erfaringer med disse, eller andre de heller ville valgt?
Meget takknemlig for tips
Prisklasse? Jeg har selv en VW Touran og har ingen problemer på vinterstid
Helst ikke over 110000,-
Mulig de nyeste VW har bedre låssystemer enn de gamle?
Vi har hatt Golf, Vento og Passat. På Golfen ble jeg stående med hele dørhåndtaket i hånden en kald Januarmorgen, uten å ha brukt alt for mye makt:p
hav med en Honda Civic??
lånte en nå i sommer.
plass til to voksne
tre barn
to katter i bur
og bagasje for tre uker
genial liten bil ja
Jeg ville satset på en japansk bil, minst problemer med disse.
Primeraen hørtes Ok ut, men ta også en kikk på Toyota Avensis. Ikke noe problem å få tak i en bra bil til 110000 kr. Kanskje ikke verdens mest spennende bil, men duger bra som bekymringsløst fremkomstmiddel fra A til B.
Tusen takk for svar begge to
Honda Civic så jeg for meg var i samme størrelse som f.eks. Morris Mini, ante ikke at det var så god plass i den. Er det stor motor i denne da?

Toyota har jeg også hørt veldig mye bra om, men synes den er ganske dyr.
De jeg har sett på til den prislappen jeg har råd til, blir forholdsvis gammel (dvs. fra forrige årtusen!).

Har i dag vært og prøvekjørt to biler; En Peugot 406, 2000-modell, og en Opel Astra, 1,6 fra 2002. Syntes egentlig begge var veldig gode å kjøre, men Opelen var atskillig sprekere til tross for at den hadde mindre motor.
Opelen koster ca.120000,- (kan strekke meg til det) Den har vært meget godt vedlikeholdt, og har ikke gått lengre enn 75000. Er dette en grei pris?
Jeg har en Honda Jazz. Har hatt Civic tidligere og vil absolutt anbefale Jazz. Helt genial når det gjelder plass og lure løsninger. Ta dere absolutt en tur innom en Hondaforhandler og prøv en. Anbefales. Billigere enn Civic er den og. Kjøpte min 2003 modell for 2,5 år siden for 130.000,-. Har en onkel som har Opel. Han kjøpte den ny for noen år siden og har bare hatt tull med den. Motoren er til og med skiftet. Det er sikkert andre som anbefaler Opel med de er ikke hva de var.
Tusen takk for tips SoVe, kjempestilig bil (var inne på finn. og så), men den er nok litt mindre enn jeg kunne tenkt meg, både i volum og når det gjelder motor. Det er mer en sånn kjedelig familiebil med "kjempestor" bagasjeplass og motor stor nok til å dra en liten henger en gang i blant jeg er ute etter. Jeg er heller ikke sikker på at Opelen jeg prøvekjørte i dag, er sterk nok til det.
Jeg har ellers ingen særlig erfaring med Opel, unntatt den jeg fikk da jeg tok sertifikatet for snart en mannsalder siden:-o. Den gangen var de iallefall kjent for å være ganske bra....
Noen som har gode erfaringer med Opel, eller er det et veldig dårlig valg?


Forrige bilen min var en Saab900 - 97mod. Den sviktet heller aldri. Kjempestort bagasjerom (som jeg ikke hadde bruk for lenger) og stor motor. Veldig god vinterbil. Fin å trekke henger med. Tror ikke de er så dyr i innkjøp om du skal ha en brukt en. Ikke så økonomisk å kjøre (0,9 l pr mil) med men solid og god bil.
Hadde ikke greid å kjøpe Honda Jazz uten å le meg i hel med tanke på originalnavnet den fikk i Norge :P

Hvis man vil ha minst mulig problemer og en bra bil så må man stole på statistikk og ikke bare feeling, og da er Toyota og Mazda veien å gå. Og siden Mazdaer ser tusen ganger bedre ut enn Toyotaer så må jeg anbefale det selv om jeg er partisk

Man får en mye bedre bil for under 150k enn for under 125k dog. Men er dte maks så er det maks. Jeg ville unngått alt tysk fra rundt 2000 personlig, var en del mer trøbbel med bla. VW den gang.

Ang. ikke få opp dørene om vinteren. Når det er tørt, smør inn pakninger med silikon, bruk låsspray preventivt i nøkkelhull når det blir kaldt de verste nettene og pass på at det ikke er unødig væske rundt låsen. Unngår mye problemer da.
Frosne dørhåndtak
Mye av problemet rundt VW sine låser/dører er at de har en (idiotisk) dørhåndtakløsning der man trekker håndtaket ut og det virker som det er en fjør som åpner selve "dørlåsen". Har noe av mekanikken frosset fast er ikke fjøra kraftig nok til at man får åpnet døra.

På min gamle Volvo var dørhåndtaket i direkte kontakt med et stag som skjøv opp låsen. Da kunne jeg få opp døra selv om den var frossen i mekanikken bare ved å bruke litt makt. Selve dørhåndtaket sto da fast og når det da løsnet etter litt fysisk aktivitet åpnet døra seg. Svensk brukskunst på sitt beste, laget for å fungere i kaldt klima

Seat'en min (som er et VW-produkt) kan jeg bevege dørhåndtakene på så mye jeg vil året rundt, men hvis det har frosset kraftig kan jeg bare drømme om å få døråpnermekanikken til å følge med håndtaket. Silikonstift og låsolje fungerer dessverre ikke her, er kun å ta ut selve døråpnermekanikken/låsen og rengjøre og smøre denne ifølge forhandleren der jeg kjøpte bilen. Bør gjøres med gjevne mellomrom, så er tydelig at VW har gått på en smell her. Heldigvis finnes det varmt vann man kan helle på, men gleden blir dessverre svært kortvarig da det oftest fører til større problemer neste gang man skal inn

Så hadde det vært meg som skulle kjøpe nyere bil hadde jeg også satset på noe japansk, bedre kvalitet og som regel mer gjennomtenkte løsninger. Toyota har godt ry. De fleste ser ikke så verst ut heller.
Hvis døra har fryst så fyller du en brødpose med varmt vann og holder mot låsen. Dette tiner låsen på null komma niks Heller du på varmt vann så blir det jo bare verre neste gang
Panduro
Det er mer en sånn kjedelig familiebil med "kjempestor" bagasjeplass og motor stor nok til å dra en liten henger en gang i blant jeg er ute etter. Jeg er heller ikke sikker på at Opelen jeg prøvekjørte i dag, er sterk nok til det.



Hvis dere er 2-3 personer i bilen og har en henger i tillegg så tror jeg ikke at den 1,6 literen er sterk nok til å komme opp så bratte bakker uten at dere bruker krabbefeltet.


Hva med å lease en bil? Er ikke så sinnsykt dyrt som folk tror.... Jeg leaser min bil og det er Touran 2.0 TDI 170 HK for kun 2800 i måneden... Og da kan du ha full bil og fortsatt dra fra de fleste standard bilene....
Hans Martin Stølen
Mye av problemet rundt VW sine låser/dører er at de har en (idiotisk) dørhåndtakløsning der man trekker håndtaket ut og det virker som det er en fjør som åpner selve "dørlåsen". Har noe av mekanikken frosset fast er ikke fjøra kraftig nok til at man får åpnet døra.


Stemmer det ja, det hadde jeg glemt ut. På VW så er først håndtaket frosset, så når man får det løs så tror man døra er oppe, men neida, da snakker ikke håndtaket lenger med dørmekanismen :P

Billeasing svarer seg vel sjelden med unntak av med nye biler for å unngå verditap.
Høyer'n
Hvis døra har fryst så fyller du en brødpose med varmt vann og holder mot låsen. Dette tiner låsen på null komma niks :) Heller du på varmt vann så blir det jo bare verre neste gang
Smartere enn å helle på vann ja, men har du det svært travelt er det ikke alltid tid å vente så lenge Men det lureste er å få oljet døråpnermekanismen skikkelig, da unngår man problemene.
biXen
Hadde ikke greid å kjøpe Honda Jazz uten å le meg i hel med tanke på originalnavnet den fikk i Norge :P Hvis man vil ha minst mulig problemer og en bra bil så må man stole på statistikk og ikke bare feeling, og da er Toyota og Mazda veien å gå. Og siden Mazdaer ser tusen ganger bedre ut enn Toyotaer så må jeg anbefale det selv om jeg er partisk :) Man får en mye bedre bil for under 150k enn for under 125k dog. Men er dte maks så er det maks. Jeg ville unngått alt tysk fra rundt 2000 personlig, var en del mer trøbbel med bla. VW den gang. Ang. ikke få opp dørene om vinteren. Når det er tørt, smør inn pakninger med silikon, bruk låsspray preventivt i nøkkelhull når det blir kaldt de verste nettene og pass på at det ikke er unødig væske rundt låsen. Unngår mye problemer da.


He he I know. Men det var faksisk Fita med èn t....

Ser det diskuteres hvordan få opp dørene på VW. Bare å silikonere listene og smøre låsene før vinteren og etter hver vask, så ordner nok det seg. Vet at stagene i dørene kan fryse (spesielt i Bergen med mye nedbør) men det var vel helst på de eldre bilene. Tror ikke VW sliter så mye med det nå. Har forresten vært lykkelig eier av 3 stk Golf oppgjennom årene. (Har vært både lykkelig og ulykkelig eier av 12 biler.)
Vi durer rundt i våre to citroen'er vi som har gått henholdsvis 212000 (Xantia) og 144000 km (ZX). Har aldri hatt så driftssikre biler før vi iallefall, og det kommer garantert til å bli Citroen neste gang også. At de er umulige å skru på uten en bag med spesialverktøy er bare tull.
Tusen takk for alle innspill og tips både når det gjelder frosne dørlåser og bilvalg. Jeg setter stor pris på det
Tror det kan bli både dyrt og kanskje litt upraktisk å lease en bil, er ikke sikker på at de hadde ønsket å få den tilbake heller etter at min til tider ganske så skitne, is- og kjeksspisende sønn har oppholdt seg der. (Egentlig kunne det vært ganske deilig å bare bytte til en ny hver gang den hadde blitt skitten).
Når det gjelder frosne dører, hadde det ikke vært noe problem hvis det bare hadde dreid seg om selve nøkkelhullet og listene rundt.Problemet er som før nevnt i tråden i låsemekanismen i døra/karmen. Da er den ofte nesten umulig å få opp, og like ille å få igjen. Har hatt ganske mange turer der jeg har måttet sittet å blåholde på døra samtidig som jeg har kjørt. Verre er det når det kun er døra for baksetet man har greid å lirke opp......
Synes vi har vært flinke til å smøre også, men kanskje ikke flinke nok? Det er jo også ganske hyppige væromslag her jeg bor, og uten garasje så blir vel ikke probemet noe mindre. Selv om vi nå bytter ut den ene Volkswagenen, så har vi fremdeles en igjen. Skal iallefall prøve å smøre den både grundigere og oftere enn før, så får vi se...
Jeg må også legge til at dette kanskje bare et problem med de eldre VW. Vi har ikke hatt noen nyere enn -96-modell.
Jeg har vært inne på Finn., og kikket på mange av bilmerkene der, og skjønner at man ved å legge til ennå mer, kan få en atskillig bedre bil.
Vi har planer om å bruke mandagen til å stikke innom flere bilforhandlere for å prøve flere ulike bilmerker.
Ennå har vi bare prøvd Opel og Peugot.
Jeg kan bekrefte at låsproblemer med VW om vinter eksisterer forbi 2003 modeller også Men de fleste andre problemene er vekke med 2001+.

Japan har kvassere vintere enn tyskere, så det er jo enda en grunn til japansk

Jeg ville stukket innom Toyota, Mazda, Citroen bla. Ingen stor Citroen fan selv, men vet om mange damer 30+ som er. Man sitter bra i mange av de bilene, og de er praktiske. Franske er vel også mer pålitelige i det siste enn Tyske. Men det spørs uansett litt på pris. Jeg synes man får en mye bedre bil for 160 enn 120 tusen liksom.
Jeg er meget bilinteresser og har hatt (altfor) mange biler. Det er først og fremst VW og Audi. Har hatt rundt 20 Vw og 5 eller 6 Audi (27 år) og jeg er alltid velig fornøyd. Kommer aldri til å velge et annet bilmerke. Det med låsemekanismene er et problem på de eldre bilene. Det kommer først og fremst av at listene rundt dørerne er for dårlige. De blir litt morkne med tida og det sniker seg dermed inn dråper med vann som gjør at dørene blir vonde og få opp og låsene blir vanskelige. På nye VW er dette et svært sjeldent problem.
Jeg velger VW og Audi pga design og kjøreegenskaper. HVis du vil ha en bil som går og går og det sjelden er feil ville jeg helt klart valgt Toyota ( Nå banner jeg i kirken ) Toyota er utrolig driftssikre og bra biler og så klart billigere enn VW, men da kommer jo det med kjøreegenskaper o.l. inn i bildet igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap