Med fiskestang i handa....

Med fiskestang i handa, regnfrakk og sydvest. Med lunk på kaffekanna, da liker jeg meg best.... Mange kan nok denne sangen.
Min innteresse for fisk har to ytterligheter. Slik føler jeg det iallefall.
I akvariene mine gjør jeg alt for at fiskene skal trives, leve og ha det bra. Og stakkars den sjelen som kommer og forstyrrer fiskenes liv! Banking på glasset, hopping på gulvet, for ikke å snakke om å våge stikke en finger ned i akvariene uten å ha skrubbet dem godt i vann først .....

Men hva gjør jeg fra mai til oktober? Lister meg rundt utendørs langs elver, sjø og ferskvann. Og det er ikke for at fiskene der ikke skal forstyrres. Neida. Her er det om å gjøre å lure fisken - og fange den for så å steke den i panna... Snakk om to ytterligheter. Noe som slår meg avogtil der jeg står og haler inn en fisk som kjemper for sitt liv. Og fornøyd ser på fisken der den ligger på land, død.

Jeg er ingen ekspert, på noen av områdene. Men du verden hvor jeg koser meg likevel, amatørmessig og enkelt både hva akvarieholet anngår og ved fiske utendørs.
Fikk en flott ørret i går. To for noen dager siden (bildet). Og etterpå dro jeg hjem og sjekket om alt stod bra til i akvariene.

mvh
Lite er så avkoblende og energigivende til en ellers travel hverdag - som bålkos og fiskestang innen rekkevidde!

mvh
Her hadde fiskene mine hatt plass og boltre seg på!
Om enn noe kaldt.

mvh
Hehe, jeg liker også å fiske - og har tenkt litt over den samme motsetningen Dessverre er det ALTFOR sjeldent jeg kommer meg ut med fiskestanga, i år har den vært helt ubrukt...

Det var noen helt utrolig flotte ørreter på bildet! Fikk du veid dem?
Takk.
Nei, ikke nøyaktig vekt dessverre.
Men de ble anntatt til ca 700 gr. (rund) Den ene litt lengere enn den andre - men tynnere.
Tok en ganske likens to dager senere, den hadde denne vekten.
Personlig rekord ørret for meg er noen hundre gram større enn disse. Ikke så langt unna altså, så jeg ble meget glad. Gode var de også.
Kontrasten til akvariestellet er voldsomt. Litt spaltet personlighet kanskje.

mvh
Lillian Ulriksen
Kontrasten til akvariestellet er voldsomt. :-) Litt spaltet personlighet kanskje. :-) mvh

Pøh! Slett ikke mer spaltet enn alle oss andre dyreelskere som spiser biff, koteletter og pølse ;P

Bare fisk, du... Ser ut som om du nikoser deg...
Fikk lyst å være med, jeg...
Jeg har som oftest fisket uten vekt, men jeg vil tro at min rekord ligger rundt de som du viser på bildet. Men det veldig få i den størrelsen jeg har tatt, da, kanskje to eller tre. Majoriteten ligger rundt de på bildene her...

Det øverste er fra sjøfiske - og det lå det flere fisketurer og MANGE timer målrettet ørretfiske bak... Hehe, kanskje den veier bortimot et hekto? Det andre er fra ferskvann, og er vel fra det som i min målestokk er en vellykket fisketur - sånn resultatmessig (men det betyr jo slett ikke alt).

Er det fluefiske du driver med? Jeg har aldri "tatt steget over dit", men en vakker dag skal jeg det!

Aggi; ler** Takk takk.
Jeg vil nok fortsette med begge mine hobbyer ja.
Men her i huset er det nok mer fisk på menyen enn det er ku. Ikke av prinsipp. Men smak.

Være med? Ja, ikke noe problem det.
Halve slekta mi kommer hit hver sommer, og alle har dem med fiskestang.

mvh
Leifur; Jeg vet, dessverre, veldig godt hvor stor (liten) en tobakkspakke er....
Flertallet av fiskene man får innenlands, er nok dessverre av den små sorten. Men de bildene viser man jo ikke frem så ofte da.....
Og hvor mange timer man bruker på å innimellom få en litt større fisk, nei det tørr jeg ikke tenke på. Men selve turen er nå jo halve morroa synes jeg, ikke bare resultatet av fisket.

Nei! Fluefisket har jeg aldri forsøkt. Og kommer nok aldri til å prøve heller. Min mann forsøkte seg et par år. Og jeg har vel aldri opplevd så mye irritasjon hos ham før eller siden, som på de forsøkene. Det var ikke mye av naturen bak ham som unngikk kroken. Og det gikk en formue i fortommer.
Nei. Mark og dupp. Og sluk.

Artig å se bildene din også Leifur.
Du må komme deg ut og gjøre noen kast før sesongen er over!

mvh
Vi har fargerike fisker i den norske naturen også.
To bitte små Uer.

mvh
Uer er en fargerik fisk, ja!
"Pop-eye" snakkes det jo om her inne på sidene, også - men ueren er jo Kongen av pop-eye, da...

Jada, jeg skal da få fisket i år, også. Fikk litt inspirasjon nå, vet du, så jeg lurer på å ta en tur til et vann i nærheten allerede i kveld!
Ikke alle fisk man får, er like store.
Mine tantebarn lurte på om jeg ikke ville ha denne karen i akvariet mitt.

Men torsken, se den var det fin størrelse på!

Leifur; ja forsøk få til en tur du. Skal ut i kveld jeg også. Ferien er snart over og da begrense rmuligheneten seg straks noe.

mvh
Du er nok ikke alene om å ha en splittet interesse for fisk Kjenner meg meget godt igjen her, står der i striregn å koser seg, drar på land fisk som får ett realt kakk i hue, for så å dra hjem å stelle fisk.
Ikke rent skjelden at jeg er i den posisjonen.

Det er riktignok mest havfiske jeg bedriver. Har aldri helt fått taket på dette med ferskvannsfiske. Moder`n drar fisk etter fisk, jeg sitter der å glor tomt på duppet som er som limt til overflata...
Tror min rekord er på snaue 2 hekto, i ferskvann... Saltvann, tett på 30 (fra land, fy f... for ei kveite, på lett utstyr. Kjenner blodsmaken i kjeften ennå)

Isfiske er også noe som jeg har sansen for, spesielt på havet. Desverre har klimaet endet seg såpass her de siste årene, at dette er blitt ett sjangsespill av dimensjoner. 5cm is, 1000 meter til land, og 50 meters dyp, frister ikke alle dager like mye
Hei Frank.

2 hekto. Da tror jeg nok du ikke har forsøkt så altfor mye å sette ny rekord. Prøv igjen.

Kveite! Hmm. Nydelig mat! På stang???
Det må være en opplevelse!
Har vært med og få kveite på garn. Tungt nok det!

Isfisket. Brrr Jeg er for frossen av meg til slikt.

mvh
Årets største så langt, sei på 9 tatt på lett stang og 100g pilk. Storseifiske er absolutt blant favorittsyslene mine.

Fiske er vel for meg mer enn en hobby, har drevet det såpass langt at jeg fisker etter alt overalt hele året. Har vel nærmere 60 stenger stående til forskjellig bruk, fra micromeite i fjøresteinene etter kutlinger med rekeegg som agn til håkjerring på 500m dyp med 2 kilo bly som søkke.

Fisker også en del etter fisk som ikke kan spises fordi det er utfordrende eller fordi man må bruke det man har av kunnskap for å lure disse fiskene. Eller fordi det er fisk man ikke ser til vanlig med en sluk i enden av snøret. Mine prosjekter i høst er havabbor, småflekka rødhai og tunge.

Hehe jeg fisker også en del nå,men mine får ikke et kakk i hodet,de blir plassert i et 1200 liters firkantet plastkar og hentet av folk fra atlanterhavsparken

Har også fanget en del spennende yngel. Flyndre som ikke har kommet forbi stadiet sitt der den svømmer sidenlengs,hummeryngel,horngjelyngel,nålefisk yngler. Og så her forleden dag fikk jeg fanget 3 små knurr yngler der den største var på 1 cm :P
Alle yngler ble fanget i overflaten med håv fra båt og knurr yngel ser litt komisk ut med de enorme runde finnene på siden til en så nusselig liten fisk :P

Når fisk blir skadet og ikke overlever så får jeg faktisk litt dårlig samvittighet,spesielt hvis det er litt mer uvanlig fisk det er snakk om :P
Skjønt makrell er jeg så møkkalei av at den viser jeg ingen nåde,den kakkes tvert og brukes til agn i diverse teiner og fiskesniker :P
Wow!
Jeg er mektig misunnelig på deg Havengel.

mvh
Du har jo sei dobbelt så store som dette rett utenfor døra di, Lillian! En kamerat av meg tok tre over 15 på Vikna for et par uker siden, største 18,2. Da snakker vi!

Og Frank, kveite på 30 fra land står det virkelig respekt av! Håper på å oppleve det selv en dag, men sjansene er små, her nede på Østlandet er de mikroskopiske.
Havengel
Og Frank, kveite på 30 fra land står det virkelig respekt av! Håper på å oppleve det selv en dag, men sjansene er små, her nede på Østlandet er de mikroskopiske. :(
Hadde det vært målrettet fiske, var jeg enig. Her dreide det seg om 100% flaks - både at fisken tok, og at den kom til land. Sto med en billig fjas-stang, med 0,20 nylon, rett å slett å testet ut en del voblere over ei grunne. Trodde den noe dyptgående vobleren gikk fast i en tang-klase, og dreiv å sleit ei stund for å få denne løs. Plutselig fant tanga ut at den skulle på dypere vann :p Kampen tok noe mellom 2 og 3 timer, og utstyret var redusert fra nytt søppel til totalvrak Takke f.. for at en hadde en lang høtt med, ellers ville nok fisken aldri blitt berget.

Må nesten tilføye at jeg har fått like store fisk på samme sted etter dette, men har da sluppet de fri igjen (isfiske) Dels for å slippe å hugge ett hull som er så stort at en elefant kan ramle gjennom isen, dels fordi kveita ikke akkurat var velsmakende i denne størrelsen\ fjorden.
Kveiter under 4kg derimot, de er snadder

Du får ta turen nordover, her er det flere gode kveiteplasser enn akvariebutikker. Skulle ønske det var motsatt!
Fredrik84
Hehe jeg fisker også en del nå,men mine får ikke et kakk i hodet,de blir plassert i et 1200 liters firkantet plastkar og hentet av folk fra atlanterhavsparken :D

Bestefaren min gjorde nesten det samme, bortsett fra at han var sjømann av yrke. Han Startet på skoleskipet Statsraad Lemkhul, Han var også på sjøen under krigen... Ble torpedert to ganger... Siden jobbet han mange år på forskningsskipet Johan Hjort (havforskningsinstituttet). Fikk de noe interessant ombord på Johan Hjort, så leverte de fisken/dyret til Akvariet i Bergen.
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap