Ny TV

Det går litt i ball før meg, når jeg skal sammenligne diverse Tv modeller. Hva er forskjellen på full HD. Trodde det var 1080p, men ser noen som har 1080 som bare er HD-ready? SÅ spørs det, vil jeg i det hele tatt merke forskjell.

Har sett litt på på denne fra Sony. Så dukker denne opp med full HD Tar gjerne i mot tips. Kan man spare noen kroner så gjerne det. Har nemlig tenkt på noen L-236, de var ikke direkte billig

Har du begynt å tenke på egenhånd, ikke rart du har fått snurr i tapeten DDD. Full HD er 1080p hverken mer eller mindre.

Du må se for deg matrisen som utgjør skjermbildet. Denne er den samme enten LCD-TVen er 40 eller 42 tommer. Med 42 tommer må pixlene nødvendigvis være større en ved en 40 tommer.

Det som er avgjørende om du skal velge en 40 tommer eller en 42 tommer er hvor langt du skal sitte fra TVen. Velger du den største og sitter for nært så kan TVen virke uklar og en 40 tommer vil være et bedre valg.

Sony 40" Bravia LCD TV, KDL-40W2000

Jo, men den du linker til er jo 1080(uten P) men altså full HD. Har de bare glemt "P" eller. Men vil jeg merke forskjell på dette. Størelsen blir enten 37" eller "40".
Litt OT:
Jeg leste nylig (i VG?) at man helt klart burde velge 42 i stedet for 37.
Begrunnelsen husker jeg ikke helt, men de 5 ekstra tommene gav visstnok et mer "harmonisk" bilde.
Full HD er 1080p. Og den Sony Bravia TVen er det. En av de bedre som er ifølge min informasjon. Vurderer den nyeste av disse modellene når jeg en gang oppgraderer.

Som Geir sier, av disse to vil 42" ha like mange punkter som 40" bare spredt over større område, så det er en vurderingssak med tanke på plass og avstand også. Jeg ville gått for Sonyen uansett, men ja det er snakk om penger.

HD-Ready er et bullshit ord som er ubrukelig i praksis som oftest. EGENTLIG betyr det bare at TVen greier å takle oppløsningen. Det betyr til nøds bare at den greier å konvertere f.eks. utgangssignal på 1080p ned til sin egen oppløsning som kan være mye rart, f.eks. 1366x768 som flere LCD 32" har.

Spørsmålet om du skal gå for Full HD eller ei spørs om du har tenkt å Bluray, HD-DVD, PS3 eller Xbox 360 i nærmeste fremtid. Til de fleste av disse greier du deg fint med en TV som greier 720p, de fleste HD-Ready greier dette så lenge de har minst 1366x768 som standard oppløsning. Men at det vil være mye bedre muligheter og bilde med Sonyen... ja... men det spørs på bruken. Selv bruker jeg TVen min til både Xbox 360, PC, digitalTV, osv. Er avhengig av bra PC bilde, pga. jeg bruker den også til annet enn DVD avspilling osv.
Tror kanskje jeg går for Sonyen. Blir vel ikke så mye spilling, sønnen gar en Pl2, skal kjøpe en Pl3 snart, men tenkte han kunne gjøre det på romet Jeg har Kabel i dag, men har nylig gravd ned en fiberkabl, så den ligger klar, hadde ikke tenkt å koble meg til enda, var noe dyrt(18000) Blir nok mest DVD filmer. Da må jeg vel ha ny DVD spiller også?

Det er jo så mye som skjer for tiden, fiberkabel, nye dekodere fra Canaldigital, riksTV, og bakke nett, har ikke peiling på hva man skal velge.
Det beste er å skaffe en DVD spiller med HDMI plugg da, men det finnes faktisk et par forskjellige versjoner av HDMI, så det er kanskje like godt å vente litt med dette om man ikke er sikker i butikken. Hvis man først skal ha noe som er på nivå med TVen uten å koste skjorta liksom.

Hvis du går for den TVen er nok bildet bra allikevel, med f.eks. komponent kabler.

Som nevnt tidligere, avstanden til TV osv. avgjør om øynene våre får utbytte av 1080p i forhold til størrelsen på tven. Så i visse kombinasjoner hadde man fått mer utbytte av en 42" som ikke er like bra Men i min mening ikke så mye å tenke på, Sony har fantastiske TVer, selv om jeg ikke er verdens største Sony fan av prinsipp
Bengt Fossli
Jo, men den du linker til er jo 1080(uten P) men altså full HD. Har de bare glemt "P" eller. Men vil jeg merke forskjell på dette. Størelsen blir enten 37" eller "40".

Du må jo lese alle flikene i linken:

Teknisk info

Du tror nå vel ikke at jeg ville ha anbefalt en LCD uten 1080p, i så fall måtte det være av ren skjer faenskap etter du startet med L236 mobben
hd ready
HD-Ready betyr rett og slett av TVèn er klar for HD visning...
Men finnes ikke en TV i hele verden som kan vise HD uansett om den er Ready eller full HD...
For og få HD må du ha en mediaspiller som kjører HD! DVD, konsol, tuner fra parabolen..

husk for all del og legg ut litt extra på en virkelig god kabel fra spiller til TV.. og evt samme fra spiller til suround annlegg! Er små kablene som gjør nytten og som man virkelig merker forskjell på..

har selv sony 42`og er kjempefornøyd
Tilfeldig bekjentskap
© Leif J. Grangård
Reklame for plussmedlemskap