Finnes det regler for hvordan man drifter et forum?

Bare for først å ha det avklart: Dette innlegget gjelder på ingen måte AF og driften av det, men jeg spør her, siden det virker som det er endel datakyndige her inne.

Men jeg lurer på om det finnes noen regler for drift av et diskusjonsforum, og da aller mest innenfor dette med personvernet til brukerne.

Noe av det jeg lurer på, er om admin har lov til å gå inn og lese brukernes private meldinger. Som admin av eget forum, så vet jeg at det er fullt mulig via databasen, men selv kunne jeg aldri i verden gjort det, da jeg anser PM som privat, på lik linje med annen post.

Og kan en admin utestenge brukere, ut fra egne regler for forumet? Ved grove, og gjentatte overtramp er det vel lov, men for å ta et eksempel: Et forum nekter salg av saker og ting, med mindre man har annonseplass. Så er det en bruker som er godt kjent for sine produkter der inne. Vedkommende selger ikke noe via forumet, men får henvendelser via PM. Er dette da et brudd på forumets regler, og som dermed kvalifiserer til utestengelse? (her igjen lurer jeg fordi jeg mener en PM er privat, og dette salget like gjerne kunne gått via mail, da man har full mulighet til å legge mailadressen åpen i forumet)

Og når en bruker ønsker å få slettet profilen sin, samt alle innlegg, kan dette nektes? Jeg vet noen forumtyper ikke tillater sletting av en brukers innlegg, men profilen kan slettes, slik at innleggene kommer opp med "tidligere bruker". Men i det tilfellet jeg nå tenker på, så er det et v/bulletinforum, og der kan man enkelt slette alt som har med en bruker å gjøre.

Jeg kunne fortsatt en evighet her, men om noen har peiling på om det finnes regler, så er jeg glad for det.
Plussmedlem
Det finst nok ingen reglar utanom evt. retningsliner som datatilsynet måtte ha. Det riktige vil nok vera å retta spørsmålet dit.

På generelt grunnlag trur eg det er bortimot fritt fram for ein administrator av eit forum å gjera kva han eller ho vil, men det er som dei fleste skjønar heller mindre smart å drite i brukarane slik admin verkar gjera i ditt tilfelle.

Sletting av ein brukarprofil er elementært og det har ein krav på få gjort. Innlegg er det ofte som du påpeiker vanskelegare med, i og med at dei ofte er skrive i ein samanheng, og ein kan ikkje slette innlegg slik at trådar mistar samanhengen.

Ein godtar retningsliner når ein registrerer seg, og der bør alt som ein må forhalda seg til stå.
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap