Store pc-problemer. Kan ikke nås på email om dagen:-(

Jeg beklager at jeg legger ut en slik "personlig" beskjed her på AF, men jeg vet at det er minst tre-fire brukere her som skulle fått email svar fra meg nå, men jeg får ikke sendt svar. Hver gang pc'en min har vært påslått noen få minutter, noen ganger bare sekunder, så slår den seg plutselig av og starter opp igjen med feilmeldinger fra operativsystemet.

Så, jeg rekker aldri å skrive mer enn en setning eller to i en email, så bryter pc'en av og slår seg av
Har forsøkt alle slags reparasjonsmetoder jeg vet om, inkl systemgjenoppretting, men ingenting funker. Dagen før pc'en klikket, hadde jeg tilfeldigvis kjørt Norton Antivirus fullstendig systemgjennomsøk, og intet galt ble funnet. Så problemene ser ut til å skyldes en eller flere skadede systemfiler.

Jeg har lagret passordet til emailen min på den ødelagte maskinen (aut.pålogget), og får derfor ikke lest eller skrevet email fra andre nettsteder.

Tom C, Dyrehagen, Lene E og Vidar Alfei, jeg har derfor ikke sendt dere email som lovet pga dette. Sorry

Må nok kjøpe meg en ny pc.... der røyk de penga! Grr!
(nå sitter jeg og bruker gubben sin pc, men får altså ikke lest og skrevet email her)

PS!
Hvis noen har litt datateknisk innsikt, er det dette noe av det som kommer opp på skjermen etter en slik brå avslutning og oppstart:
"
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
(så kommer det masse bla-bla-bla
Deaktiver BIOS minnealternativer som bufring og skygging.
bla-bla-bla-igjen
Tekn.inf
***STOP:0x0000000A(0x05D7102A,0X00000002,0x00000000,0x804DA6DB)
Den meldingen tyder på at det er et maskinvare problem. Dvs. enten et av kortene i maskinen, eller noe med driverne osv. til dette. Det kan komme tilfeldig pga. Windows problemer eller det kan ha rot i et problem med noe faktisk maskinvare.

Det hender at å reinstallere eller legge Windows oppå eksisterende fikser det, men slettes ingen garanti.

Men forstår ikke hvorfor du ikke kan skrive e-post på en annen maskin?! Husker du ikke passordet?
Jeg googlet litt på det, og fant dette hos Microsoft:
"If you encounter this error while upgrading to a newer version of Windows, it might be caused by a device driver, a system service, a virus scanner, or a backup tool that is incompatible with the new version."
Har du nylig gjort noen endringer på maskinen? Noen form for oppgraderinger? Jeg har også funnet noen som har løst problemet med å deaktivere/avinstallere antivirusbeskyttelsen.
God ide å bli kvitt Norton samme hva man gjør. Oversensitivt virusprogram. Det ropte så mye ulv ulv hos meg at om jeg hadde fått et faktisk skikkelig virus så tror jeg ikke jeg hadde gidda bry meg til slutt.

Men det er vanskelig å bli kvitt sånt som dette med å avinstallera programmer og drivere osv. pga. Windows er litt dårlig på å få fjerna absolutt alt.
Takk for det. Jeg skal sjekke litt mer.
Jeg har oppdatert Windows i det siste, men det ligger en eller annen automatisk funksjon inne også, som gjør at maskinen selv henter og oppdaterer sånt hele tiden uten at jeg merker noe til det.

Så jeg bør avinnstallere, eller kanskje først prøve å deaktivere antivirusprogrammet og se hva som skjer da?

Dyrehagen
Jeg googlet litt på det, og fant dette hos Microsoft: "If you encounter this error while upgrading to a newer version of Windows, it might be caused by a device driver, a system service, a virus scanner, or a backup tool that is incompatible with the new version." Har du nylig gjort noen endringer på maskinen? Noen form for oppgraderinger? Jeg har også funnet noen som har løst problemet med å deaktivere/avinstallere antivirusbeskyttelsen.

biXen
Men forstår ikke hvorfor du ikke kan skrive e-post på en annen maskin?! Husker du ikke passordet? :)

Riktig Det er samme passord på email og internett. Begge er lagret og jeg skriver dem aldri inn. Derfor er de glemt.

Og hvis jeg velger å be om nytt, så sperrer jo Telenor hele greia i noen dager mens de sender det nye passordet pr snail-mail (altså vanlig brevpost). Har opplevd det et par ganger før. Så jeg gidder ikke be om nytt passord før jeg har forsøkt å rette dette selv litt mer, har ikke lyst å sitte uten internett også i flere dager.

biXen
God ide å bli kvitt Norton samme hva man gjør. Oversensitivt virusprogram.

Er Norman bedre? Jeg har Norton på min maskin, og gubben har Norman på sin. Bør jeg skaffe Norman istedet?
Inaktiv bruker
Avast er tingen! Gratis er det også

Mona les denne: http://www.fixmyxp.com/content/view/76/129/ og utfør dette slik at bluescreenen blir stående oppe. Se om du finner filnavnet slik at vi kan identifisere hvilket program som forårsaker bluescreenen.

Det kan være en fordel å starte opp maskinen i safemode slik at du får tid til å utføre endringen før maskinen restarter. Når du finner filnavnet er det bare å søke på google. Det kan være at ei fil har fått seg en knekk slik at den forårsaker feilen. Da kan man forøke å finne filen på nettet eller på cden til programmet og kopiere denne inn på rette plass.
mona o
Er Norman bedre? Jeg har Norton på min maskin, og gubben har Norman på sin. Bør jeg skaffe Norman istedet?

Norman er om mulig verre :P Jeg foretrekker personlig Trend sine, PC Cillin. Men Avast er et greit gratis alternativ. Det har gått veldig mye opp og ned med hvordan Norton oppfører seg, men det har ofte en tendens å ta litt mye kontroll over PCen og være litt aggressiv mot ting den antar er virus, noe som kan føre til sånt som skjer hos deg.

Men nå har jeg ikke brukt den på hjemmepc i de siste par år, brukte det mest for 4-5 år siden. Fikk da nok, og hadde mange fine år med PC Cillin. Men jeg har hatt erfaring med de fleste antivirus programmene som er populære gjennom tidligere jobber.

Har du forresten måttet slå av PCen med knappen istedet for fra start menyen eller noe sånt i det siste? Det kan også føre til slike problemer som dette. Feilaktige filbiter på harddisken osv. Da er løsningen det Geir sier, og evt. et par ekstra ting. Spørs litt om du må ta backup av noe isåfall
Prøv med å deaktivere antivirusprogrammet først. Forsøk så med å deaktivere den innebygde brannmuren i Windows (hvis den er aktivert - jeg har funnet eksempler på nettet der dette har løst problemet, ihvertfall midlertidig).

Norton antivirus er bra, det. Norman, derimot, er no' dritt.
Det som er verre fra Norton sin side, er brannmuren. Den er overaktiv, og sperrer til og med vanlig nettverkstrafikk, om man ikke spesifiserer at den skal tillate det.

Sjekk om du får startet pc-en i sikkermodus, og om du har samme problemet der (tror du må trykke F8 under oppstarten, for å få tilgang til menyen der du kan velge sikkermodus).
Puh!
Siden mitt siste innlegg her i stad i denne tråden (som ble skrevet på gubbens maskin), har jeg jobbet intenst med min egen pc.

Og nå har pc'en min surret og gått i en halvtime uten å bryte!
Jeg greide, etter mye plunder og forsøk på hvilken modus jeg kunne få det til i, å avinnstallere hele Norton. Ble avbrutt av at pc'en slo seg av et par ganger først, men til slutt greide jeg å avinnstallere alt uten avbrudd og det virker nå mye bedre. Jeg kunne ikke gå direkte til avinnstallering, men først måtte jeg slå av alle funksjoner ett etter ett manuelt i Norton Protection center, og deretter gå til avinnstallasjon. Da fikk jeg det til uten avbrudd, så åpenbart har Norton hatt en veldig svær finger med i spillet her....

Men NOE på pc'en er skadet, en eller annen fil (eller flere), men nå driver jeg iallefall feilsøkning for harde livet og greier det (så langt) uten å bli avbrutt.

Takk til dere som tipset meg om å fjerne Norton. Det kjøper meg mere tid til feilsøk og filreparasjoner før noe krøller seg iallefall, tydeligvis
Finnes noen metoder å fikse evt. filfeil på, men vet ikke om jeg skal anbefale det uten at du vet hva du gjør :P Men det går an å prøve noe enklere repair fra Windows cd.
Bare hyggelig Så gjør jeg litt nytte, selv om jeg er sykemeldt.
Hvordan er det å ha Windows defender?
Er den også overivrig i tjenesten, eller fungerer det?
mona o
Hvordan er det å ha [URLBLOCK1]? Er den også overivrig i tjenesten, eller fungerer det?

Er ikke virusprogram. Bare spyware Dvs. egentlig skal man ha "Ja takk begge deler". Men den er altså på linje med Adaware og Spybot search and destroy, hvis du har hørt om dem. Søker og fjerner allslags ting og tang som prøver å lure seg inn på systemet, men altså ikke virus.
Neida, jeg trodde ikke det var noe antivirusprogram, men jeg lurte på om det var lurt å ha ?
Det er alltid lurt og ha et spyware program. Men en måte og unngå mesteparten av spyware er å bruke Firefox istedet for Internet Explorer. Da slipper man mye av det IE har en tendens til og slippe igjennom. Etter jeg har skiftet til FF har iallefall jeg hatt minimalt med spyware og sluppet å scanne maskinen så ofte.
Akkurat nå slo pc'en seg brått av igjen.... f! Jeg trodde ting var løst.
Når maskinen slo seg på igjen, feilrapporterte jeg til Microsoft, og denne meldingen nedenfor kom da opp. Kanskje noen vet om alt håp er ute ved en slik feil (det står at det ikke finnes løsning...), og jeg bare må kjøpe ny pc...? Har lurt på det, siden en av hengslene i lokket (bærbar pc) også er knekt og pc'en nærmer seg fire år.

"
Problem caused by Device Driver

You received this message because a device driver installed on your computer caused the Windows operating system to stop unexpectedly. This type of error is referred to as a "stop error." A stop error requires you to restart your computer.

More information

--------------------------------------------------------------------------------

Problem report summary

Problem type
Windows stop error (a message appears on a blue screen with error code information)

Solution available?
No

What does this problem mean?
Windows has encountered a problem it cannot recover from and it needs to be restarted

Cause
Unknown

Computer symptoms
A message appears on a blue screen with error code information (for example: 0x0000001E, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED)

Additional steps for you to take
Please continue to send problem reports so analysts at Microsoft can study and try to correct the problem as quickly as possible

"
hmm kan høres ut som det er en driver til noe av hardwaren som ikke har det så godt? Men det er jo ikke godt og si vilke. Kan jo være så mangt.

Kanskje skjermkort driveren trenger en oppdatering, men jeg tror det sikkert er andre her som kanskje har et bedre forslag enn meg

Computere er fine når de virker, men fy, et hærk når de lager krøll som dette!
Da blir det ny pc. Jeg har faktisk aldri kjøpt og betalt min egen pc før, både jeg og mannen min har fått pc'er gjennom jobb.

Så da må jeg til å undersøke og lete selv, jeg har ikke bare fått tildelt en pc

Mine krav? En pc der jeg har talltastatur, kan skrive Word-dokumenter (trenger ikke regneark og Powerpoint), jeg bruker aldri pc til spill så den slags finessertrenger jeg ikke, men jeg vil ha stort minne og stor lagringskapasitet da jeg ofte lagrer bilder og redigerer dem. Ellers bruker jeg pc'en til å surfe på nett og sende/lese email. Jeg ser ikke film på pc'en nå, men det kan jo være kjekt å ha muligheten.
Pc'en må være trådløs og ta relativt liten plass (så derfor bærbar ikke stasjonær) og jeg vil ha trådløs mus.

Hva med denne pc'en nedenfor? Høres den bra ut?

HP Pavilion HDX9050EO Notebook PC
Notebook PC med 240 GB harddisk og 20,1" widescreen

- Ekte Windows Vista™ Home Premium
- Intel® Centrino® Duo Mobile prosessorteknologi
- Intel® Core™ 2 Duo prosessor T7300
- 2048 MB (2 x 1024 MB)
- 240 GB (2 x 120 GB) SATA-harddisk 5400 rpm
- 20,1” WSXGA+ High-Definition HP Ultra BrightView
widescreen-skjerm
- ATI™ Mobility Radeon™ HD 2600 XT
- med 256 MB dedikert skjermminne
- IEEE 1394 Firewire®-grensesnitt
- Lightscribe Super Multi DVD-brenner (+/-R +/-RW)
med støtte for to lag
- Bluetooth® trådløst nettverk
- Intel® PRO/Wireless 4965AGN nettverkstilkobling
- TV-tuner DVB-T med fjernkontroll
- HP Pavilion webkamera med integrert mikrofon
- Integrert 5-i-1 digitalmedieleser for Secure Digital-kort,
MultiMedia-kort, Memory Stick, Memory Stick Pro eller
xD Picture-kort
- Integrert fingeravtrykksleser
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap