spare penger- hvordan ?

Jeg trenger virkelig noen spare tips. Har ekstrajobb i dyrebutikk og tjener fra 2000 til 5000 i månden. Denne månden tjente jeg 5000 og hvor mye er igjen på konto: 63,70 kr!!!!!! hvor har de blitt av? Siden sommeren kunne jeg ha hatt 15000-20000 på konto. men jeg har 63 kroner! noe går jo med til dyrene. vil si 400-500 i månden. denne månden blir det nytt kar så det blir noe mer. Men hvordan klarer dere med mange kar å finansiere dette??? syntes jeg har fått en ganske god deal på 240 literen men allikevel.... Så har dere noen gode spare tips folkens? føler meg helt hjelpesløs her jeg sitter med mine 63 kroner....
Du sparer i utgangspunktet massevis på husvære og mat siden jeg regner med at du bor hjemme

En måte å finne ut hva du kan spare på er å skrive opp alt du bruker penger på, hver minste ting. Når det har gått en stund, feks en uke eller en måned, så går du gjennom lista. Jeg kan garantere deg at du vil bli sjokkert over alle pengene som blir brukt på "dill". Ofte små beløp, men det blir penger ut av de også over tid Da vil du finne ut hva du vil prioritere å bruke penger på og hva du vil slutte å bruke penger på

Har prøvd denne metoden selv, og den fungerer hos meg.....en liten stund.....så glemmer jeg det til neste gang jeg plutselig har "mistet" alle pengene
Jeg har en genial måte å spare penger. Kjøper disse sparebøssene som ser ut som en hermetikkboks. Koster 10/15 kr på Nille/Europris eller liknende butikk. Hver kveld tømmer jeg lommeboken for mynter til og med 10 kr. Helt utrolig hva som er på den bøssen når jeg spretter den. I fjor sommer hadde jeg puttet oppi nesten 3500,- kr siden januar. Slår aldri feil.
Løsningen er et budsjett!
Kloke ord fra Tante Astrid. Etter å ha sjekket profilen din regner jeg med du bor hjemme enda, så jeg svarer ut fra det. Det skal la seg gjøre å spare litt når man i utgangspunktet har dekket hus og mat!

Begynn med å skaffe deg oversikt over hva du faktisk har brukt pengene på hittil. Sjekk kontoutskrifter og kvitteringer. Så setter du opp et budsjett, der du tar med alle faste utgifter som for eksempel mobilregning, utgifter til dyrehold og så videre. Tenk over hvor mye du vil sette av til for eksempel klær og godteri. Nå veit jeg ikke hva du bruker penger på, men det er helt sikkert en del ting som du strengt tatt ikke MÅ ha, i alle fall ikke hver måned. Planlegg hva du skal kjøpe, unngå å handle på impuls, unngå å handle ting du egentlig ikke trenger.

Budsjettet hjelper deg til å se hvor mye du har råd til å spare hver måned når alt annet er betalt, finn gjerne et fast beløp. Opprett en sparekonto om du ikke har en og bestem deg for at penger som først er satt på den kontoen ikke skal brukes av.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap