- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Sprøyteskrekk..
Sprøyteskrekk..
Postet 23.09.07 kl 13:59
Postet 23.09.07 kl 14:19
Jeg har også litt sprøyteskrekk... men jeg er redd for blodprøver. Grunnen er at jeg har så tynne årer at de må stikke mange ganger før de treffer. Vaksiner i armen er helt ok. Man blir litt nummen etterpå, det er alt.
Jeg får jevnlig b-vitaminsprøyter i setemuskelen, og det er faktisk litt ekkelt. Bommer de litt, og treffer isjasnerven, så er det ikke så lett å gå etterpå...
Og jeg mente de stakk feil de første gangene... Halta hjem etterpå...
Det blir litt absurd når jeg står på legekontoret og diskuterer med en mann(han som stikker sprøytene) om hvor rumpa mi er... ;D
Men det er viktig å gi beskjed på forhånd at du er redd. kanskje også spørre om du kan få sitte litt etterpå, også?
Lykke til
Jeg får jevnlig b-vitaminsprøyter i setemuskelen, og det er faktisk litt ekkelt. Bommer de litt, og treffer isjasnerven, så er det ikke så lett å gå etterpå...
Og jeg mente de stakk feil de første gangene... Halta hjem etterpå...
Det blir litt absurd når jeg står på legekontoret og diskuterer med en mann(han som stikker sprøytene) om hvor rumpa mi er... ;D
Men det er viktig å gi beskjed på forhånd at du er redd. kanskje også spørre om du kan få sitte litt etterpå, også?
Lykke til
Postet 23.09.07 kl 15:10
Slike sprøyter gjør vanligvis ikke vondt, så det er nok bare tanken på det som er verst. Jeg har tannlegeskrekk, og ventingen er verst!
Trøst deg med at det er en overgang til noe bedre.... Vaksiner er til for å slippe å få fæle sykdommer, og uten utfordringer blir vi heller ikke "sterkere".(Og vi er priviligert som får tilbudet om vaksiner).
Og hva med å gi deg selv en trøstepremie når du er ferdig? Kanskje en spesiell fisk e.l.. Da kan du bare sitte og glede deg mens de setter sprøyta, så får de bare ha det så godt...
Lykke til.
Trøst deg med at det er en overgang til noe bedre.... Vaksiner er til for å slippe å få fæle sykdommer, og uten utfordringer blir vi heller ikke "sterkere".(Og vi er priviligert som får tilbudet om vaksiner).
Og hva med å gi deg selv en trøstepremie når du er ferdig? Kanskje en spesiell fisk e.l.. Da kan du bare sitte og glede deg mens de setter sprøyta, så får de bare ha det så godt...
Lykke til.
Postet 23.09.07 kl 15:25
Postet 23.09.07 kl 15:25
Postet 23.09.07 kl 15:34
Postet 23.09.07 kl 15:42
Jeg antar at det er hos en helsesøster du skal få satt vaksinen? De er kjempeflinke til å sette sprøyter og setter sikkert massevis hver eneste uke. Vaksinesprøyter har veldig små og kjempetynne nåler og settes bare litt under huden. Faktisk fikk jeg selv også en vaksine for noen få måneder siden, og jeg kjente ingenting
Lykke til
Lykke til
Postet 23.09.07 kl 16:26
Postet 23.09.07 kl 16:28
Som nevnt tidligere; sett fokus på noe annet enn selve nåla. Se bort fra der stikket skal settes, pust dypt (nese inn, munn ut) og rolig. Tenk på fiskene dine, og det er over før du har kommet på at du kanskje skulle byttet vann i karet
Det er også en kjempefordel å ikke fokusere på forhånd på hvor redd en er for stikket. Frykt er verdens største fiende.
Tenk heller på fordelen med en slik vaksine, spesielt du som driver med akvarier.
BCG vaksinerer mot tuberkulose, en bakterieform de fleste akvarister har jevnlig kontakt med.
Det er også en kjempefordel å ikke fokusere på forhånd på hvor redd en er for stikket. Frykt er verdens største fiende.
Tenk heller på fordelen med en slik vaksine, spesielt du som driver med akvarier.
BCG vaksinerer mot tuberkulose, en bakterieform de fleste akvarister har jevnlig kontakt med.
Postet 23.09.07 kl 16:38
Postet 24.09.07 kl 19:31
Inaktiv bruker
Håper at klassen min ikke skal ta sprøyte i år Tok blodprøve tidligere i år og då kastet jeg opp når de tok den i armen (heldigvis så hadde jeg ikke åte tidligere på dagen så jeg kastet opp iste), men så tok de den i fingen og då gjorde det litt vondt.
Den gangen jeg kastet opp hadde jeg hatt lungebetenelse i ca. 4 uker
Den gangen jeg kastet opp hadde jeg hatt lungebetenelse i ca. 4 uker
Postet 24.09.07 kl 21:59
Det første du skal si når du kommer inn, er: "Ikke ta frem sprøyten enda, ikke vis meg den". Så setter du deg ned, bretter opp ermet og ser i veggen eller motsatt vei av der hun skal stikke. Ikke fall for fristelsen til å snu deg! Se aldri på nåla, og fokuser 100% på noe annet. Bestem på forhånd hva du skal tvinge deg til å tenke på. En sommerferie der du hadde det skikkelig gøy kanskje? Tenk igjennom ferien, hvor fint vær det var, hva du gjorde, hva likte du best osv. Se på detaljer i tankene fra stedet du var, studer det indre bildet du ser for deg.
Helsesøster sier i fra at "nå kommer det et lite stikk", og da fokuserer du mer enn noengang på et annet bilde i hodet, det hyggelige du hadde bestemt deg for å tenke på.
Før du vet ordet av det er det over, og hun sier; "Nå kan du brette ned genserarmen igjen"
Jeg synes sprøyter er ufyselige å se på, men jeg blir aldri direkte uvel. Jeg kan bare ikke fordra synet av dem. Så jeg praktiserer alltid denne metoden. De kjenner meg godt på legekontoret her nå, ettersom jeg har fått utallige sprøyter mot kroniske betennelser og har tatt hundrevis av blodprøver med nål pga jeg har infeksjoner i ett kjør. Så jeg marsjerer inn, bretter opp ermet og gjør armen klar og vrenger hodet motsatt vei så jeg ser i veggen eller noe annet. Funker helt fint for meg, og legen eller sykesøster står aldri å vifter med sprøytene foran nesa mi. De vet hvordan jeg vil ha det, de venter til jeg har satt meg og snudd hodet *hehe*
Helsesøster sier i fra at "nå kommer det et lite stikk", og da fokuserer du mer enn noengang på et annet bilde i hodet, det hyggelige du hadde bestemt deg for å tenke på.
Før du vet ordet av det er det over, og hun sier; "Nå kan du brette ned genserarmen igjen"
Jeg synes sprøyter er ufyselige å se på, men jeg blir aldri direkte uvel. Jeg kan bare ikke fordra synet av dem. Så jeg praktiserer alltid denne metoden. De kjenner meg godt på legekontoret her nå, ettersom jeg har fått utallige sprøyter mot kroniske betennelser og har tatt hundrevis av blodprøver med nål pga jeg har infeksjoner i ett kjør. Så jeg marsjerer inn, bretter opp ermet og gjør armen klar og vrenger hodet motsatt vei så jeg ser i veggen eller noe annet. Funker helt fint for meg, og legen eller sykesøster står aldri å vifter med sprøytene foran nesa mi. De vet hvordan jeg vil ha det, de venter til jeg har satt meg og snudd hodet *hehe*
Postet 25.09.07 kl 02:24
Postet 25.09.07 kl 11:33
Postet 25.09.07 kl 16:52
Postet 25.09.07 kl 17:12
Har fiskene den tuberkulosebakterien som mennesker får? Altså Mycobacterium tuberculosis? Eller er det andre mykobakterier?
Fisketuberkulose forårsakes av bl.a. Mycobacterium marinum og m. piscium. Flere av disse kan gi oss tobeinte noen ganske leie hudinfeksjoner. Man bør derfor være litt forsiktig med å holde på i akvariene med åpne sår på hendene.
Sitatet ble visst ikke helt vellykket:p
Postet 25.09.07 kl 17:24
Endret: 25.09.07 kl 17:32
Inaktiv bruker
Bare så dere vet det så hater jeg sprøyter, det gjør faktisk hunden min og hehe han hyler av og til når vi nesten trakker på de veldig følsomme potene hans (har lest at rasen hans har kattepoter) hehe , han hater å klippe klør og (pågrunn av de følsomme potene hans)
Postet 25.09.07 kl 18:21
Postet 06.10.07 kl 20:42
Inaktiv bruker
DahAquaManHaha, går i 8. til neste år skal vi ha denne sprøyten gleder meg :) Digger og få vondt og få en nål stukket inn i kroppen min :D morsomt og ta film av :P
8! digger du å få vondt
Postet 13.10.07 kl 00:39