Akvarievelt..

Se det for dere :

Dere ser på en spennende film der "slemmingen" skal til å sloss med "helten". De får begge inn noen velrettede slag. Midt i rommet står det et stort flott akvarium med flotte fisker. Og da skjer det. Den ene slår til den andre slik at han detter mot akvariet og både fyren og akvariet går i gulvet med et brak.

Dette er en kjent scene fra flere filmer og serier.
MEN, hvordan er dette mulig ? Akvariene på film og i serier er relativt store og jeg kan ikke skjønne at de greier å velte de bare ved å dette inn i de. Har selv en 375 l som jeg ikke hadde greid å rikke om jeg ville det aldri så mye.

Så... er dette mulig eller er det kun et filmtriks ??

Mvh Linka

Tja... Setter man et akvaruum på hjul, for eksempel, så får det jo et større grunnlag for velt ;P

Men jeg tar ikke sjangsen på at noen skal velte over karet mitt i stua, for da blir det sikkert knust... Så pass opp, alle som er ute etter å komme hjem til meg for å slåss: -Glem det! ;P
I de fleste filmer jeg har sett så blir enten akvarieglasset skutt eller noe knuser hele ruta. Og det er vel som oftest veldig store eller integrerte akvarier, så det ville vært umulig å velte dem.

Men at frontglasset ryker og vann kommer flommende det er vel nokså vanlig å se ja.

Noe for "Mythbusters"?

Sikker samme som at den som blir skutt rykkes flere meter bakover, bare tull. Men det ser likksom kult ut på film

Den mest ekte akvariescenen jeg husker er fra en av de tidlige "Dødlig våpen"- filmene.
(Den med Sør- Afrikanerne og Rand husker jeg)
Der skyter Mel Gibsons rollefigur i et kar, og det er tydeligvis et veldig trykk når det sprekker!

At et akvarie skal velte så lett som det kan se ut som tror jeg ikke, skvulpe ja.. men velte? Neppe.
Og de akvariene man ofte ser er jo på min. 400 L.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristin Torgersen
Reklame for plussmedlemskap