- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Pigdekk eller piggfritt?
Pigdekk eller piggfritt?
Hei der ute! Jeg har kommet i det samme dilemmaet som i fjor: Har fire piggdekk på en Honda civik. To slitte og to nesten nye. Jeg vil egentlig kjøre piggfritt men da må jeg jo skifte ut alle fire. Her ved kysten så er veiene ofte isete pga mildvær, men de siste to årene har det vært ofte snø- og isfrie veier. (Kjører fire mil pr. dag).
Så hva gjør dere og hvilke erfaringer har dere?
Takker hjerteligst for alle innspill.
Kristin T.
Så hva gjør dere og hvilke erfaringer har dere?
Takker hjerteligst for alle innspill.
Kristin T.
Postet 08.10.07 kl 20:22
Kjører du hovedsaklig bare hovedveier og lite sideveier anbefaler jeg piggfritt. Har du mange bakker og isete sideveier anbefaler jeg pigger. Ville sjekket på NAF sine sider hva de anbefaler i testene sine, uansett hva jeg skulle kjøpt. Ikke alt er like bra verken med eller uten pigg.
Selv kjører jeg piggfritt og trives med det. Kommer stort sett frem der jeg skal. Her i Bergen har vi i tillegg piggdekkavgift og jeg har inntrykk av at mange velger piggfritt for å slippe den. Noen kunne likevel trengt pigger spør du meg
Selv kjører jeg piggfritt og trives med det. Kommer stort sett frem der jeg skal. Her i Bergen har vi i tillegg piggdekkavgift og jeg har inntrykk av at mange velger piggfritt for å slippe den. Noen kunne likevel trengt pigger spør du meg
Postet 08.10.07 kl 20:32
En må nesten se på de lokale kjøreforholdene. Det som funker i Oslo, funker neppe like godt i Tromsø, og motsatt.
Har selv en såpass tung bil, at jeg sikkert kunne klart meg godt med piggfritt det meste av året.
Men noen ganger er det en ting som duger ut over kjettinger, og det er solide piggdekk.
Da får jeg heller holde hjulsettet på snø\ iskantene ellers, i stedet for de nedkjørte og til dels skumle kjøresporene med bar asfalt (tenker ærlig talt mer på dekkene enn dekket her, med min beskjedne kjøring).
Er det mye mildvær, og stort sett kun snø eller tørrføre, er nok piggfritt greit nok for de fleste. Men det er holka som er skummel... Har sett parkerte biler med piggfrie dekk skli sidelengs etter at føreren har forlatt dem, på våt glassis.
Jeg ønsker å finne bilen når jeg kommer ut fra butikken der jeg satte den, og ikke i grøfta noen meter nedenfor, eller i verste fall klint opp i en annen bil
Har selv en såpass tung bil, at jeg sikkert kunne klart meg godt med piggfritt det meste av året.
Men noen ganger er det en ting som duger ut over kjettinger, og det er solide piggdekk.
Da får jeg heller holde hjulsettet på snø\ iskantene ellers, i stedet for de nedkjørte og til dels skumle kjøresporene med bar asfalt (tenker ærlig talt mer på dekkene enn dekket her, med min beskjedne kjøring).
Er det mye mildvær, og stort sett kun snø eller tørrføre, er nok piggfritt greit nok for de fleste. Men det er holka som er skummel... Har sett parkerte biler med piggfrie dekk skli sidelengs etter at føreren har forlatt dem, på våt glassis.
Jeg ønsker å finne bilen når jeg kommer ut fra butikken der jeg satte den, og ikke i grøfta noen meter nedenfor, eller i verste fall klint opp i en annen bil
Postet 09.10.07 kl 23:48
Det er altfor mange nyanser til spørsmålet, slik som Frank sier.
Her jeg bor så har vi sjelden mer enn et par uker med mye snø på veiene. Det meste av glatte jeg opplever er isete lag på asfalt, som er noe helt sinnsvakt glatt. Men nå er det slik at piggdekkene heller ikke får særlig mye tak her. Faktisk kan man se i flere tester at de beste piggfrie er best på dette pga. de har en overlegent mye bedre gummiblanding.
Er det derimot mye snø og hardt islag der du kjører, så ville jeg valgt piggdekk, men jeg vil tro at det meste av Sør-Norge greier seg fint om man stort sett kjører hovedveier. Kanskje man må slite litt i 100m i byggefeltet, men neppe stor krise.
Men hovedpoenget mitt er likevel dette. Enten du velger piggfritt eller pigger. Ikke kjøp det billigste drittet du finner. Veldig mange kjøper piggdekk fordi da føler de at de kan kjøpe billige dekk og likevel være trygge. Det er bare tull, og kan gå utover komfort og sikkerhet. Dekk er VIKTIG. Har selv gått fra varierende kvalitet på sommerdekk, og festet mine nå har på regn er milevis foran det de forrige hadde. Nesten skremmende. Men jeg synes folk bør prioritere dekk, hvis ikke får man fort bruk for airbagen.
PS: Nei jeg jobber ikke for noen dekkjeder
Her jeg bor så har vi sjelden mer enn et par uker med mye snø på veiene. Det meste av glatte jeg opplever er isete lag på asfalt, som er noe helt sinnsvakt glatt. Men nå er det slik at piggdekkene heller ikke får særlig mye tak her. Faktisk kan man se i flere tester at de beste piggfrie er best på dette pga. de har en overlegent mye bedre gummiblanding.
Er det derimot mye snø og hardt islag der du kjører, så ville jeg valgt piggdekk, men jeg vil tro at det meste av Sør-Norge greier seg fint om man stort sett kjører hovedveier. Kanskje man må slite litt i 100m i byggefeltet, men neppe stor krise.
Men hovedpoenget mitt er likevel dette. Enten du velger piggfritt eller pigger. Ikke kjøp det billigste drittet du finner. Veldig mange kjøper piggdekk fordi da føler de at de kan kjøpe billige dekk og likevel være trygge. Det er bare tull, og kan gå utover komfort og sikkerhet. Dekk er VIKTIG. Har selv gått fra varierende kvalitet på sommerdekk, og festet mine nå har på regn er milevis foran det de forrige hadde. Nesten skremmende. Men jeg synes folk bør prioritere dekk, hvis ikke får man fort bruk for airbagen.
PS: Nei jeg jobber ikke for noen dekkjeder
Postet 10.10.07 kl 09:44
Jeg kjører piggfritt.
Som flere i tråden nevner er det ofte avhengig av hvor man ferdes. Det at man slipper å betale piggdekkavgift er både en økonomisk fordel, samt en belønning for at man velger å tenke på miljøet. Som de fleste lærte på glattkjøringskurset, så skal man avpasse farten til forholdene. NAF bruker å publisere resultatene av sine dekktester.
Hvis man har en nyere bil med ABS og antispinn vil man bedre kunne utnytte piggfridekk enn en gammel bil. Mtp. både ukontrollert spinn og sladd.
Hvis din Civic kan sammenlignes med testbilen de har benyttet i dekktesten kan man stole på testen. En testvinner vil ikke ha de samme "egenskapene" på en stasjonsvogn som en coupe og omvendt. Tenk på at dette er bilens skotøy, ikke spar på kronene når du velger dekk. Tenk også på at du ikke alltid er alene i bilen. Det at du som sjåfør er trygg på dekkene dine vil kunne hjelpe deg å holde hodet kaldt i kritiske situasjoner.
Gode piggfridekk har ofte bedre egenskaper enn piggdekk på slaps, snø, tørr- og våt asfalt. Hvis du har en bratt gårdsvei, så kan du alltids kjøpe et sett med snowsocks på en bensinstasjon, mekonomen eller biltema. Da har du "skotøy" for enhver situasjon. Men ikke fall for fristelsen å kjøre med piggfridekkene gjennom vinteren og sommeren. Piggfridekkene er forbeholdt vinterføre. Når april 2008 er ferdig bør du skifte til sommerdekk igjen. For din egen sikkerhet.
Hvis man har en nyere bil med ABS og antispinn vil man bedre kunne utnytte piggfridekk enn en gammel bil. Mtp. både ukontrollert spinn og sladd.
Hvis din Civic kan sammenlignes med testbilen de har benyttet i dekktesten kan man stole på testen. En testvinner vil ikke ha de samme "egenskapene" på en stasjonsvogn som en coupe og omvendt. Tenk på at dette er bilens skotøy, ikke spar på kronene når du velger dekk. Tenk også på at du ikke alltid er alene i bilen. Det at du som sjåfør er trygg på dekkene dine vil kunne hjelpe deg å holde hodet kaldt i kritiske situasjoner.
Gode piggfridekk har ofte bedre egenskaper enn piggdekk på slaps, snø, tørr- og våt asfalt. Hvis du har en bratt gårdsvei, så kan du alltids kjøpe et sett med snowsocks på en bensinstasjon, mekonomen eller biltema. Da har du "skotøy" for enhver situasjon. Men ikke fall for fristelsen å kjøre med piggfridekkene gjennom vinteren og sommeren. Piggfridekkene er forbeholdt vinterføre. Når april 2008 er ferdig bør du skifte til sommerdekk igjen. For din egen sikkerhet.
Postet 10.10.07 kl 10:08
Det kommer vel stort sett an på hvilken kjøreforhold du vaneligvis ferdes på.
Har stort sett klart meg med piggfritt de fire årene jeg har kjørt bil, har to ganger havnet litt uti grøften (*neida, det hadde ingenting med sjåføren å gjøre *plystre...)
Da hadde jeg hurtigkjettinger liggende i bilen, så det gikk raskt å få bilen på veien igjen, var absolutt verdt pengene
Har stort sett klart meg med piggfritt de fire årene jeg har kjørt bil, har to ganger havnet litt uti grøften (*neida, det hadde ingenting med sjåføren å gjøre *plystre...)
Da hadde jeg hurtigkjettinger liggende i bilen, så det gikk raskt å få bilen på veien igjen, var absolutt verdt pengene
Postet 14.10.07 kl 21:19
Kjøreforhold, ja; Et gjentagende problem her ute, eller rettere sagt på Hitra (hvor jeg jobber) er all hjorten og rådyra som springer over veien. Hørte at det var over 200 registrerte påkjørsler i fjor. Noen personer får ganske alvorlige skader etter å treffe fjellveggen osv.
Møter nesten daglig dyr selv, men når jeg kjører så ser jeg ikke på veien lenger. Blikket er kun i grøftekantene. Har ikke hatt uhell enda, men problemet må taes med ang. dekkvalg.
Vi fant egentlig en grei løsning for oss, i hvertfall. Samboer har bil som får piggfrie dekk. Min har med pigger. Så når jeg skal kjøre på jobb så velger jeg den bilen jeg synes passer best til føret. Litt luksus kanskje, men sikkerheten går først (heter kanskje KOMMER først :-? ).
Møter nesten daglig dyr selv, men når jeg kjører så ser jeg ikke på veien lenger. Blikket er kun i grøftekantene. Har ikke hatt uhell enda, men problemet må taes med ang. dekkvalg.
Vi fant egentlig en grei løsning for oss, i hvertfall. Samboer har bil som får piggfrie dekk. Min har med pigger. Så når jeg skal kjøre på jobb så velger jeg den bilen jeg synes passer best til føret. Litt luksus kanskje, men sikkerheten går først (heter kanskje KOMMER først :-? ).
Postet 14.10.07 kl 22:55