Trives fisken bedre i et akvrie eller der hvor den kommer fra? (Sjøen, Havet, osv)

Hei,
Dette lurer jeg fæøt på
Tittelen sier alt
og hvorfor har det seg sånn da?
Jeg vil tro fiskene trives best i naturen. Livet i det fri kan være kort men heftig.

I akvariet beror trivsel på plass, trygghet, fortilgang,fortype, fiskesammensetning og vannkvalitet. Gjor vi dette feil, så kan vi stresse fiskene våre syke.
Det er jo vanskelig å si, fiskene har neppe noen kompliserte følelser, men styres nok av instinkt. De har nok mer farer rundt seg der de kommer fra, mange som vil spise dem, så i et akvarie har de nok mer trygghet, og får mer mat osv. Men samtidig så er det kanskje det å ha litt farer rundt seg det som er å leve et skikkelig fiskeliv :P

Mens nå er eneste bekymring for dem om eieren er sløv med vannskifte slik at den dør av dårlig vannkvalitet
Tror ikke de lurer fælt på dette selv. De kjenner best sin egen verden uansett hvor de lever.
Men det er viktig at vi legger forholdene til rette for dem så godt vi kan. Da vil vi SE at fiskene trives. Vi gir dem gleden med en grei verden å leve i, og de gir oss glede ved at vi får oppleve lek, farger osv.
Takker for svart, tar gjerne imot flere
Skal overbevise en venn sin søster om at det ikke er dyreplageri og ha akvarium..:P
den lever jo friere i naturen med støre plass og mere muligheter for å avle ,
men så igjenn så er det jo sn støre sjengs får å dø i naturen eller ikke få mat o.s.v .
i akvariumene kan man jo tilby dagelig mat

jeg synst ikke det er dyreplageri
Emil
jeg synst ikke det er dyreplageri

Enig med deg.. Fordi spørr du meg er det i de fleste akvarier bedre og være enn i dyrebutikken hvor de stapper et 50 liters kar med 20 scalarer.
DahAquaMan
[QUOTE=Emil] jeg synst ikke det er dyreplageri

Enig med deg.. Fordi spørr du meg er det i de fleste akvarier bedre og være enn i dyrebutikken hvor de stapper et 50 liters kar med 20 scalarer.

Fisken er der midlertidig.

Men siden jeg arbeider på dyrebutikk skal jeg ikke nekte deg å kjøpe fisk fordi du syns synd på dem...
Kesol
[QUOTE=DahAquaMan][QUOTE=Emil] jeg synst ikke det er dyreplageri

Fisken er der midlertidig.

Men siden jeg arbeider på dyrebutikk skal jeg ikke nekte deg å kjøpe fisk fordi du syns synd på dem...

Jeg syntes ikke synd på dem:P men det er litt merklig når man plaserer 20 scalarer og f.eks 5 discus i 2 kar på 50 liter også tar det kanskje 4mnd ++ før alle er solgt.
Det er ikke så veldig rart. Man skal ha plass nok, og det koster (mye) penger.
Og om fisk står 4 måneder, har noen gjort en tabbe med innkjøpet. De fleste butikker tar jo inn fisk hver uke eller annr annenhver uke, etter behov. Vi har liten plass, og tar inn nesten hver fredag - bedre for fisken, og mye bedre for kundene som spesialbestiller.
Ok, den er grei:P
Haha, for 3 år siden var i jeg i Lofoten i en uke i Å :P hvert der?
Også prøvde vi proff fiske til langt ut på natten med en proff tysk mann :P
DahAquaMan
Ok, den er grei:P Haha, for 3 år siden var i jeg i Lofoten i en uke i Å :P hvert der? Også prøvde vi proff fiske til langt ut på natten med en proff tysk mann :P

Det slipper akvariefiskene å bli utsatt for: Risikoen for å havne på kroken til en sportsfisker =D Jo lengere de kjemper imot; jo bedre.
Eller i annet fiskeutstyr for den slags skyld.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap