En extra julegave

Inaktiv bruker
for ett lite beløp pr mnd er jeg nå blitt fadder til en liten jente i Burundi
det ene drar ofte det andre med seg,jeg er ,,sykelig,,haha opptatt av ciklider
fra Tanganiyka sjøen og Burundi har en del av sjøen
landet har president og det er til tider ett turbulent omeråde politisk
Tutsi,er og Huto,er som braker sammen
off språk i Burundi er Kirundi og fransk-landet har drøyt 7 mill innbyggere
religion-65pros rom.katolikker-kristne-70 pro-og muslimer ca 10pro
kun 2000 mennesker er tilknyttet internett,landet har egen flyplass
men ingen tog-aids er også ett problem,nærmere 4 hundre tusen er smittet
Dette var en god følelse,kanskje jeg får min egen ,,prinsesse av Burundi,,?
God jul!
Plan fadder
Etter å tenkt tanken i altfor mange år,så har æ endelig fått fingern ut å blitt PLAN fadder. Æ valgte Asia kontinentet,siden æ har vært å reist endel der nede og kjenner noen familier i vietnam. Og æ vet kor mye "småpenger " for oss betyr der nede.

Sender stafett pinnen vidre til resten av medlemmene i forumet
Noen som tar i mot?)
guatemala
har vært planfadder i mange år, har en gutt i Guatemala.
Vi har ei jente i Kenya.
Har ikke tenkt på det før, men det er jo "nesten" ved Malawi-sjøen, der mine fisker kommer fra
Jeg har også tenkt på dette i en del år, men har vært litt redd for at vi plutselig ikke har råd til å betale... Det vil si... Vi har egentlig ikke råd nå heller... :S
Jeg har hørt at om man skal bli fadder, så bør men ikke la seg verve av fremmedfolk på gaten, for disse får så høy provisjon at det tar et år før pengene dine begynner å strømme dit de skal.

Har hørt at det er forskjellig hvordan organisasjonene driver slik faddervirksomhet, og også forskjellig hvordan penger og gaver bllir fordelt.
Har også hørt om en fadderordning der man kan sende variable beløp, og at minstebeløpet hver måned ikke er så høyt... Noen som vet?
Leste på Plan-norge sine hjemmesider at man kunne avslutte ordningen når man ville,altså ingen bindings tid.
Cecca
Leste på Plan-norge sine hjemmesider at man kunne avslutte ordningen når man ville,altså ingen bindings tid.

Da skulle vel alt være i skjønneste orden, da?

Plan er blitt kritisert for ordningen med "personlige barn". Og det med rette, etter min mening. Mange synes det er stas med en "egen" unge, men hva om man etterhvert går lei? Kan ikke dette gå inn på barnets selvfølelse?
En dag stopper kanskje brevene, bildene og presangene å komme. Dette må være utrolig hardt for et lite barn.

Det finnes nok av seriøse organisasjoner som er verdt å støtte. Plan får aldri en krone av meg, da jeg synes hele opplegget er forkastelig.
Donald
Plan er blitt kritisert for ordningen med "personlige barn". Og det med rette, etter min mening. Mange synes det er stas med en "egen" negerunge, men hva om man etterhvert går lei? Kan ikke dette gå inn på barnets selvfølelse? En dag stopper kanskje brevene, bildene og presangene å komme. Dette må være utrolig hardt for et lite barn.

Vel,lov å ha forskjellige meninger. Selv syns æ det er bedre å hvertfall prøve å gjøre noe for andre,en å ikke gjøre NOE.
Alle slike type foreninger har sikkert noe negativt ved seg,men ikke kom å si at det ikke hjelper! Og hvist man velger å sende brev og gaver,og etter en stund ikke kan fortsette,så er det nok bedre det,en ikke å ha gjort noe for akurat den " ungen" som du kaller dem for.
Inaktiv bruker
Den var drøy,Donald...men godt vi har litt forskjellig oppfatning da..
Skikkelig bra å dra det begrepet inn i debatten
Flertallet bruker dette ordet. Prøv gjerne å finne på et bedre; jeg har aldri sett det (jada, eg har fått med meg politimesterdebatten).

Du prøver å fremstille det som at eg ikke vil hjelpe. Eg skriver at det er mye bedre organisasjoner å bruke. Men vil man misforstå er ikke det vanskelig.
Uansett ka du velger å kalle dem, så var det den negativ tonen æ reagerte på her. Ikke nødvedigvis bruken av ordet neger. Men slik du skriver så er det negativt ment.
Det eneste eg er negativ til er Plans måte å drive forretning på. Det er barnas beste eg bruker som argument mot Plan.
Men bare prøv videre å negativiser innlegget.
I følge de tilbakemeldingene vi får så går pengene til "vårt" plan-barn til hele lokalsamfunnets beste, nettopp for å unngå forskjellsbehandling. Det er flere plan-barn i området så pengene går til rent vann, skole og bedre sanitets-system. Vi kan gi gaver til det bestemte barnet vi har kontakt med, men det kan være nyttige gaver som myggnett, penal osv. og veie maks 140gram.
Og det er ikke noen "mengder" av brev, bilder og gaver det er snakk om. Opptil hver enkelt, selvfølgelig, men vi sender to - tre brev pr. år, og får det samme tilbake. Sist takket barnets mor for hjelpen til rent vann og nytt klasserom, så jeg føler at vi kan bidra med litt til fellesskapet i hvertfall, noe som igjen er nyttig for hver enkelt barn.
Tror heller ikke at det er så ille for barnet om giveren trekker seg. Det er inne i et system og vil bli fulgt opp videre etterpå, evt av ny giver.
Vi er i hvert fall enige om at det er viktig å hjelpe.
Selv velger eg andre organisasjoner (og måter) å gjøre det på av grunnene eg nevnte.

Har dere sjekket "administrasjonsgebyrene" Plan tar i forhold til for eksempel Unicef?
Plussmedlem
Eg har vore planfadder i 10 år - til to jenter i Peru, og no ei lita jente i den dominikanske republikk. Eg har berre gode ting å seia om Plan og det arbeidet dei gjer.

Og vi fikk brev fra Plan forleden, med informasjon om "vårt" fadderbarn.
En nydelig jente på 10 år fra Indonesia.

Synes man bør gjøre noe, når jeg kan kjøpe fisker til over 200,- pr stk har jeg råd til å hjelpe noen.
Vi undersøker også mikrolån og kommer til å ordne noe innen det etter jul, det er veldig spennende
Så bra å høre at andre har positive erfaringer med dette. Gleder mæ til å motta info foldern fra Plan- Norge.))
Det er godt å hjelpe, men ikke om du får flau smak i munnen...
hjelper du gjennom en ordning du har tro på, er det det beste. I forhold til de fleste sammenlignbare organisasjoner, har Plan lav % til administrasjon.
Jeg kan f.eks ikke tenke meg å gi til en organisasjon som bruker gate- eller telefonselgere som har provisjon av gavene som hankes inn.
Jeg liker heller ikke dem som ikke gir deg fred etter at du har gitt en engangsgave, eller de som automatisk sender deg småtteri du ikke har bedt om / bruk for, og som dermed reduserer utbyttet for det egentlige formålet.
Dermed blir jeg (inntil videre) stående med Plan, som orienterer meg om hva pengene går til, og har relativt lav administrasjon. Jeg sender 2 brev i året til "vår" gutt, og en liten gave i året. Får årlig brev med foto tilbake.
Det finnes helt sikkert andre som er bra.
Enda "bedre" (ifht adm%) er en hjelpeorganisasjon vi støtter ifht et hjelpeprosjekt i Laos, der er det ingen lønnede administratorer. I sommer kjøpte vi 3 geiter gjennom dem, neste gang vi møter disse folkene, har vi tenkt å kjøpe en flokk kyllinger og en del frø.
Holger Lockertsen
Eg har vore planfadder i 10 år - til to jenter i Peru, og no ei lita jente i den dominikanske republikk. Eg har berre gode ting å seia om Plan og det arbeidet dei gjer.

Da er du heldigvis ikke en av de utallige som svikter etter en tid.
Dette konseptet med bilde av fadderbarn på peishylla lar jeg nå ligge; enighet kan aldri oppnås uansett.

P.S. Eg starter en ny tråd i samme spor
Uffda... Jeg spurte ikke for å lage ufred.

Jeg er ikke bevandret innen organisasjonene, så jeg kan ikke si noe negativt om noen av dem. Men jeg synes det er viktig å ha øynene åpne, for man hører jo om tilfeller der pengene ikke havner der de skal, så derfor synes jeg Donald hadde poeng i det han sa. Man trenger jo ikke være negativ i forhold til u-hjelp selv om man er kritisk til hvordan man hjelper.
En artig variant er jo at man kan kjøpe husdyr til de trengende. Det har jeg vært med på flere ganger. Det er flott at det finnes mange forskjellige måter å hjelpe på, for da sporer det sikkert flere til å hjelpe. Det er jo tross alt de som sitter med pengene som skal velge en løsning som de finner tiltalende, enten det kommer i form av et barn, et husdyr, eller et landområde.

Kanskje vi skulle prøvd å finne en orgaisasjon der vi kunne adoptere fisker for å sikre det biologiske mangfoldet i naturen? De kunne hatt en webside med virtuelle akvarium, der vi kunne fylle det med fisk? ;D
Eller vi kunne kjøpt oss innsjøer?
Tilfeldig bekjentskap
© Sunniva C.D. Werkland
Reklame for plussmedlemskap