Operativ system

Jeg begynner å gå litt lei av denne Windows Xp som jeg bruker. Jeg tenkte å skaffe meg en ny, og har titta så vidt det er på Windows Vista.
Denne selges i mange utgaver så jeg syns det er noe vanskelig å velge.
Så hvis det er noen som bruker Vista, og har lyst til å fortelle litt om den så hadde det vært fint.

Jeg har noen spørsmål i forbindelse med den, er litt skeptisk til den.
Er litt redd at dette kan gå samme veien som Windows ME

1. Er den stabil?
2. Er det fortsatt mange barnesykdommer på den?
3. Passer eldre programmer og spill på den?
4. Er det Ultimate, Premium, Business eller Home versjonen jeg skal gå for?

Maskinen jeg bruker er en AMD Athlon64x2 Dual Core 6400+ 64bit, 2gig DDR2 ram, 850gig SATA HDD, Geforce GT6600 (bruker ikke SLI), Asus M3A Hovedkort
Vista vs xp

Ser ingen fordeler med Vista framfor XP.

Ikke raskere i spill
Litt finere å se på, men alt det kan skaffes til XP som ekstra programmer.
Ikke kompatibel med mye utstyr spesielt en del USB utstyr.
Ikke så stabil som XP, dog ikke ustabil som tidliger win versjoner.

Bare en fordel så langt som jeg ser. Mediasenter programvaren er i nyere og mer spennende versjon enn den til XP. Så skal du bruke den som mediasenter pc opp mot TV og Stereo kan Vista være et godt valg.

Men dette finner du mye mer om på div dataforum og jeg har registrert at det finnes meninger som avviker fra mine
Kom ny service pack nå såvidt jeg vet, så blir sannsynligvis en del vikitge oppdateringer nå. Ser ingen grunn til å betale penger for vista før du skal spille dx10 spill.
jeg har en eldre maskin med xp og en nyere med vista.
den eldste har 768mb ram, og virker faktisk raskere enn den nye som har 2gb.
Vista virker skikkelig tungvindt så langt
Jeg har ny laptop med vista.....synes vista er fin, men det dukker hele tiden opp problemer og jeg savner den gode gamle xp....lurer på om det går ann å bytt operativsystem? Hørte også at det skulle være vanskelig.....

XP fungerer mey bedre, og som nevt tidligere er den mer solid
Vista er noe forbanna dritt for å si det rett ut.
Den eneste foredel er at den har DX10, Men hva skal med det.
Ta for eksempel Crysis det kan du kjøre DX9 og alikevel ha DX10 grafikk, Det gjøres enkelt med en patch el.
Så aldri bytt over til Vista.
Og ja Vista er veldigt tungt OS.
Jeg prøvde Vista Ultimate i 4 dager på min egen maskin før jeg bytta over til XP igjen.
Vent heller til Windows 7 kommer, det virker mye bedre, pluss ta det er ikke lenge til SP 3 kommer til XP.
Vista
Vista bør ha 4gb ram, 2gb blir for lite.
Ellers er det som det er nevnt tidligere er system som krever en god del mer enn XP. Jeg har kjørt Vista siden i høst, og har ikke hatt en eneste blåskjerm så stabiliteten (og sikkerheten) virker minst like bra (eller bedre) som XP.
Drivere til hardware (printere o.l.) begynner også å bli ok, men kan kansje være en fordel at du leter etter driverne du trenger før du installerer, slik at du ikke finner ut etterpå du ikke får brukt den gamle printeren din o.l.
Også verdt å nevne er at ad og spyware angrep på vista kontra xp ikke kan sammenlignes. Det er ihvertfall min erfaring så langt.
Du kan lese mer positivt og negativt om vista på www.itpro.no
Når kommer windows 7?

Man får jo ikke kjøpt nye pc'r uten vista jo, så man kommer noen ganger ikke unna.....

Det er mange som opplever Vista som noe skikkelig problematisk noe. I de fleste tilfellene er det ikke Vista som er problemet, men programmer som innstalleres. Flash er et av de som gjør livet surt for Vistabrukere. For de som opplever at IE krasjer finnes det en løsning på Hardware.

Vista er ikke noe man installerer på en maskin man har. Vista er noe man får med en ny maskin man kjøper. Har man en del eldre hardware som scanner, skriver o.l bør man sjekke om disse er kompatible med Vista.

Husk på at Vista med Aero er skikkelig tung å drive rundt og derfor er mye RAM og en god prosessor påkrevd.

Jeg hadde Vista inne på min stasjonære og det var ikke akkurat problemfritt. Har en del gammel programvare som jeg fortsatt vil bruke og det var ikke forenelig med Vista. En HP scanjet 5200C ville Vista ikke vite noe av. XP legger denne inn uten noen for for installasjon.

Børge Johannessen
Vista bør ha 4gb ram, 2gb blir for lite. Ellers er det som det er nevnt tidligere er system som krever en god del mer enn XP. Jeg har kjørt Vista siden i høst, og har ikke hatt en eneste blåskjerm så stabiliteten (og sikkerheten) virker minst like bra (eller bedre) som XP. Drivere til hardware (printere o.l.) begynner også å bli ok, men kan kansje være en fordel at du leter etter driverne du trenger før du installerer, slik at du ikke finner ut etterpå du ikke får brukt den gamle printeren din o.l. Også verdt å nevne er at ad og spyware angrep på vista kontra xp ikke kan sammenlignes. Det er ihvertfall min erfaring så langt. Du kan lese mer positivt og negativt om vista på www.itpro.no

Apropos blåskjerm. Kjøpte meg maskin i november(vista). Tok vel under to uker før blåskjermdritten begynte å dukke opp. Skjer vel omtrent annenhver dag..
Apropos blåskjerm. Kjøpte meg maskin i november(vista). Tok vel under to uker før blåskjermdritten begynte å dukke opp. Skjer vel omtrent annenhver dag..

Som det er nevnt her tidligere, problemet trenger ikke nødvendigvis være vista, men programmer som er installert som får OS til å stoppe.

Til alle IE brukere vil jeg anbefale å bytte browser (Firefox, opera)

Mener også å huske alle var like skeptisk til XP når det kom, folk satt å tviholdt på win98 og 2000 helt til de fant ut XP var myye bedre. SP1 til vista kommer på mandag, med nesten 500 endringer, da bør de fleste barnesykdommene være fjernet, forhåpentligvis.

Til slutt vil jeg bare si dette er en utspekulert bransje. Mange eldre printere og annet utstyr blir ikke laget drivere til. Dette kun for å få oss til å kjøpe nye printere osv osv.

Vista problemer er oppskrytt pga. masse gamere er lei seg fordi de mangler 5 frames per sekund i favorittspillet.

Jeg har Vista både på en gammel bærbar med 512MB RAM (Ja!) og helt ok performance, så har jeg det på PCen jeg er på nå som er stasjonær som er ca. 0.75 år gammel. Her har jeg faktisk reinstallert det en gang allerede. Grunnen? Installerte først på en gammel harddisk. Vista var noe helt annet på en ny harddisk, selv om den gamle ikke var noen seiging så var en skikkelig installasjon på ny harddisk tingen.

Alle operativsystem fra Microsoft er avhengig av en god installasjonsprosedyre, så hvis du ikke kjøper HP/Dell, så gjør det riktig når du gjør det selv. Dette er nesten en vitenskap, men fins nettsider som guider.

Selv har jeg Windows Vista Home Prof. Engelsk, den har alt man trenger til vanlig bruk. Er utrolig fornøyd, Vista er bunnsolid. Og de har fjerna grunnen til at over 50% av krasjene i Windows XP skjedde, som var lydkort relatert. Disse er nå flyttet ut av maskinvare området og opp i programområdet, slik at de ikke lager ugagn. Får man bluescreen på Vista så er det mest sannsynlig 99% maskinvare relatert. Og jeg fikk som sagt en 3-4 år gammel laptop til å fungere med Vista med alle drivere osv. Men måtte jakte litt på lydkortdrivere riktignok.

Poenget er likefullt at hvis man innstallerer selv må man være nøye på rekkefølgen og oppsettet, enten det er XP og Vista, det tok meg lang tid å finne ut av. Mine mest stabile XP installasjoner ble tatt i sånn nøye stil, og de var bunnsolide. Derfor anbefaler jeg jo vanlige folk å heller kjøpe en HP PC om de ikke gidder det

Hvis man har en bra harddisk så lider man ingen nød med 2GB RAM i Vista. Men RAM er billig nå, så det er minimum uansett. Og kjøp ikke drittram. Dårlig minne og dårlig power supply utgjør en stor prosent av krasjer, og da spesielt for gamere. Personlig spiller jeg heller på 360en, jeg vil bare ha en PC som virker, har brukt for mange av mine minutter på å fikse ødelagte pcer :P
Helt enig at det blir ropt ulv så snart vista blir nevnt, uansett om det er problemet eller ikke.

Jeg var litt rask, tenkte på ultimate-utgaven når jeg sa minimum 4gb ram. Jeg bruker nå 40% av 4gb ram, eneste jeg har åpnet er browser, winamp, nero og msn.

Og som det blir nevnt er ikke ram spesielt dyrt for tiden, så hvis man har plass til mer ram på hovedkortet kan det være et alternativ.

Men vista er ikke et must, hvis du har XP og er fornøyd med den er det ingen grunn å bytte bare for å bytte. Alle har forskjellig smak og behov/prioriteringer.
Her var det en del delte meninger...Jeg har mer eller mindre sluttet å spille på PC, så de tingene som omhandler spill bryr jeg meg ikke så mye om.

Grunnen til at jeg spør er at jeg må kjøpe en OS, da den XP'n jeg bruker ikke er god, får fuult av beskjeder om å registrere meg og nå begynner jeg å bli lei av å finne løsninger for å ikke gjøre det. Så jeg kommer til å kjøpe en OS uansett.

Så det er kanskje bedre å heller kjøpe en XP PRO SP2 utgave isteden?
Meste parten av mine hardware er ganske så nye, jeg oppdaterer ganske ofte.

Mere RAM ser jeg ikke på noe problem da 2gig ikke koster all verden...men støtter Vista mere enn 2 gig?

En ting til som jeg har glemt å nevne. Pr. dags dato bruker jeg Outlook Express, mener at denne er fjernet i fra Vista, så da må jeg vel gå over til Outlook eller noe....Kan jeg importere de gamle mailene mine fra Outlook Express over til vanlig Outlook? Dette er vel kanskje den mest viktigste delen jeg trenger.
Vista støtter mer RAM enn du har plass til. Er mye mer stabilt enn det XP er, så jeg hadde ikke nølt. Vista ble vel det første operativsystemet jeg kjøpte privat, uten at det fulgte med en PC.

Du kan vel importere Outlook express mail både i Mozilla Thunderbird, Outlook og hva som helst, spørsmålet er jo hva du har brukt til å hente den før, hvis det er fra pop3 servere er det jo en sak, men noen bruker IMAP som f.eks. hotmail osv. Og hvordan den ble lagret selvsagt, kan være litt knotete med Express noen ganger såvidt jeg husker.
Windows fås i 32-bit og 64-bit versjoner.

32-bit: max 3,2gb
64-bit: ihvertfall 8gb

Du må finne ut om din maskin kan kjøre 64-bit.

Du kan også lese mer her, eventuelt prøve upgrade advisor.
[URL=http://windowshelp.microsoft.com/Windows/nb-no/default.mspx][URL=http://www.microsoft.com/norge/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx] Vista Upgrade Advisor, [/URL][/URL]
Det er vel POP3 jeg har brukt/bruker.

Jeg har selv aldri heller kjøpt et OS før, men som sagt så begynner jeg å bli lei av å finne ut måter å ikke aktivisere på.

Jeg har brukt XP siden den kom som kodenavn Whisler, husker at jeg var skeptisk den gang, men fikk knota meg igjennom den, husker spesielt at lydkort driver var vanskelig å få til da. Problemet nå er at jeg ikke har den samme tiden som jeg hadde den gang til å fikle med PC'n.
Det er viktigere for meg nå å ha en stabil maskin som funker daglig uten at jeg må skru og tenke så mye.

Men da tror jeg jeg har bestemt meg, tror jeg skal gå for Vista.
Så da blir neste spørsmål:

1. 64bit eller 32bit?
2. Ultimate, Premium, Business eller Home utgaven? Ultimate høres jo flott ut, men er den verdt penga?
Børge Johannessen
Windows fås i 32-bit og 64-bit versjoner. 32-bit: max 3,2gb 64-bit: ihvertfall 8gb Du må finne ut om din maskin kan kjøre 64-bit. Du kan også lese mer her, eventuelt prøve upgrade advisor. [URLBLOCK1][/URL][/URL]

Prøvde å kjøre den Vista Upgrade Advisor, men fant ikke ut om maskina går med 64bit?
Om jeg kjøper 64bit, vil jeg da møte på en del konflikter når det gjelder eldre programmer?
Jeg leste den første posten din igjen, der står det jo du har 64-bit så da ville jeg gått for den. Et 64-bit OS vil ikke virke på en 32-bits maskin.
(blir som å fylle diesel på en bensinbil - det går ikke)

Du kan også kjøre 32-bits programmer på et 64-bits system, men ikke omvendt.

Ultimate har falt ganske bra i pris (kostet vel 4500,- i fjor høst),
men om det er verdt pengene er vanskelig for meg å vurdere.
Har du bra økonomi så hvorfor ikke. Men Home premium bør kansje også vurderes med hensyn til pris.
Ser at feks Komplett.no har 2 utgaver som kunne vært aktuelt...

Ultimate OEM 64bit - 1695kr
Ultimate Full 64bit - 4595kr

OEM versjonen bør vel funke fint her?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap